בנק ישראל: מרוצים מההתמתנות בשוק הנדל"ן לאחרונה

בבנק ישראל לא ממהרים להכריז על שינוי מגמה אך טוענים כי ההגבלות על המשכנתאות משיגות תוצאות

בנק ישראל מרוצה מההתמתנות בשוק הדיור בחודשים האחרונים אך נזהר מלומר מפורשות כי חלה תפנית במחירי הדירות. כך עולה מהפרוטוקולים שפרסם היום (ב') הבנק מישיבת הריבית האחרונה בה הוחלט להותיר את הריבית על 1%.

"ההתמתנות שחלה בחודשים האחרונים בקצב העלייה של מחירי הדירות, בביצועי המשכנתאות החדשות ובמספר העסקאות - כמו גם המשך ההתרחבות של היצע הדירות, כפי שהוא מתבטא בנתונים על התחלות הבנייה ועל גמר הבנייה - מהווים אינדיקציה חיובית", נכתב בפרוטוקולים. "חברי הוועדה אמרו כי אף על פי כן עדיין קיימים סיכונים בשוק הדיור וכי מוקדם להסיק מהנתונים החדשים שחלה תפנית במגמה. נוסף על כך ציינו חברי הוועדה שהעלייה בריבית הממוצעת על משכנתאות חדשות (על אף הירידה המקבילה בריבית בנק ישראל), והירידה ברמת הסיכון של המשכנתאות החדשות, מהוות עדות לאפקטיביות של המדיניות המקרו-יציבותית שנקט הפיקוח על הבנקים".

סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן (שמתבסס על מחירי שכר הדירה) ירד בנובמבר ב-0.3% ועלה ב-3.5% בשנה שהסתיימה בנובמבר. עפ"י מדד מחירי הדירות של הלמ"ס, המחירים ירדו ב-0.1% באוקטובר ומדדים קודמים עודכנו כלפי מטה בשיעור מצטבר של 0.5%.

ב-12 החודשים שהסתיימו באוקטובר המחירים עלו ב-8.6%, לעומת 9.6% ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר. גם בנתוני העסקאות נרשמה התמתנות מסוימת.

חברי הוועדה המוניטרית התייחסו כמובן גם לייסוף השקל מול הדולר, בין היתר בהקשר של הפחתת רכישות האג"ח בארה"ב. בבנק ישראל לא יודעים עדיין להעריך מה תהיה השפעתו הכוללת של הליך ה-Tapering של הפדרל ריזרב על שער החליפין של השקל.