פרקליטות מחוז ת"א ממליצה: חקירה לרופאי איכילוב

במערכת הבריאות חוששים מתיבת פנדורה שתחשוף את המעורבות של הנהלות בתי-החולים ■ אחת מהצעות הפשרה: שלילת ההיתר לפרקטיקה פרטית של 3 הרופאים תמורת גניזת החקירה ■ עיריית ת"א הקפיאה את השעיית הרופאים

פרקליטות מחוז תל-אביב המליצה באחרונה לפתוח בחקירה משטרתית לבירור הממצאים שהופיעו בתחקיר של "עובדה", במסגרתו נראו 3 רופאים בכירים בבית-החולים "איכילוב" כשהם דורשים בעצמם ולכיסם עשרות אלפי שקלים מתיירים רפואיים - כך נודע ל"גלובס".

ההכרעה בעניין מצויה כעת בידי פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שכבר קיים על כך דיון בהשתתפות בכירי פרקליטות המדינה.

על-פי גורמים המעורים בבדיקת הפרקליטות, ניצן צפוי לקיים לפחות עוד דיון אחד עד לקבלת החלטה בעניין, וזאת לאור מה שהוגדר כ"מורכבות גדולה" שעולה מהמקרה של איכילוב ומסוגיית התיירות הרפואית בכלל.

אחד השיקולים המרכזיים שעומדים על הפרק הוא האם ניתן בכלל לפתוח בחקירה שתעסוק רק בשלושת הרופאים ש"נתפסו" בעדשת המצלמה (פרופ' שלומי קונסטנטיני, פרופ' צביקה רם וד"ר יוסי פז) - או שמא על המשטרה לפתוח בחקירה שתבחן האם מדובר בתופעה רחבה בהרבה. חקירת המקרה באופן פרטני, כך חוששים גורמים משפטיים, עשויה להתפרש כ"אכיפה בררנית".

במערכת הבריאות ובעיקר בבתי-החולים הגדולים במרכז הארץ, כך נראה, חוששים מאוד שפתיחה בחקירה משטרתית תהיה בבחינת פתיחה של תיבת פנדורה. גורמים במערכת סבורים כי חקירה שכזו עשויה להצביע על כך שבחלק מהמקרים מנהלי בתי-החולים ידעו על רופאים שגובים כספים מתיירים רפואיים באופן עצמי (דבר שאסור על-פי נהלי משרד הבריאות), ובחלק אחר של המקרים ייתכן כי הנהלות בתי-החולים שימשו בעצמן כצינור להעברת תשלומים עודפים לרופאים.

למעשה, התרחיש האחרון שתיארנו, כך נודע ל"גלובס", הוא שהביא את מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, להפיץ בשבוע שעבר חוזר מיוחד המגביל את התיירות הרפואית בישראל.

מסתבר כי גמזו מצא שישנם בתי-חולים שגובים מהתיירים הרפואיים הרבה יותר מהסכום שמחלקת תיירות המרפא באיכילוב גבתה מהתיירים שהגיעו אליה, ואת החלק העודף בגבייה העבירה לרופאים המנתחים באמצעות תלוש המשכורת. לא מתחת לשולחן, לא בדולרים ולא באירו. את השיטה הזו אי-אפשר לצלם במצלמה נסתרת, אבל היא פסולה לא פחות ואולי הרבה יותר לאור החשש כי מערכת שלמה פעלה ככה באופן שיטתי וממוסד.

אולי מהסיבה הזאת, גורמים במערכת הבריאות כבר מציעים לפרקליטות פשרה שתימנע מצד אחד חקירה משטרתית, ומצד שני תעניש את שלושת הרופאים מאיכילוב.

במסגרת הפשרה המוצעת, הרופאים יסכימו לכך שבמשך 2-3 שנים יילקח מהם ההיתר לעסוק בפרקטיקה פרטית, וכך יקדישו את כל זמנם לבית-החולים איכילוב. בתמורה, הפרקליטות תגנוז את הרעיון לפתוח בחקירה משטרתית.

ה"עונש" הזה, בצד הסדרת סוגיית התיירות הרפואית על-ידי משרד הבריאות ועל-ידי רגולציה מקומית של כל בית-חולים, יטיב עם המערכת ובעיקר עם החולים ברפואה הציבורית יותר מכל הליך פלילי - כך לפחות לדעת הגורמים שמובילים אותו.

באופן אירוני, שלילת ההיתר לפרקטיקה פרטית לא יימנע מאותם רופאים לנתח תיירים רפואיים באיכילוב.

הגורמים שמצדדים בגניזת רעיון החקירה המשטרתית משוכנעים כי העיסוק התקשורתי כבר יצר הסדרה בפועל של פעילות התיירות הרפואית, שהייתה פרוצה עד היום.

כך למשל, בבית-החולים איכילוב בראשות המנכ"ל פרופ' גבי ברבש הודיעו לרופאים כי אל להם לבוא במגע עם סוכנים לתיירות רפואית, אלא אם מדובר בסוכן שהתקשר בחוזה עם איכילוב.

במקביל, הנהלת איכילוב הנפיקה לכל הסוכנים שהתקשרו אתה תג זיהוי מיוחד, לאחר שהגיעה למסקנה כי סוכנים רבים נהגו להסתובב בשטח בית-החולים ולפגוש רופאים באין מפריע ומבלי שיש להם הסכם התקשרות עם המוסד.

בפועל, התיקון הזה של איכילוב עשוי דווקא לחדד את הפרדוקס: ישנם לא פחות מ-100 סוכנים של תיירות רפואית שחתומים על הסכם עם בית-החולים וזכאים לתג זיהוי מיוחד, ולפי הנהלת איכילוב אלה רשאים לשוחח בחופשיות עם הרופאים על מטופלים קיימים או אפילו עתידיים - זאת בזמן שאזרחים "רגילים" ייאלצו להמתין בתור או לשלם לא מעט כסף כדי לפגוש את הרופא בקליניקה הפרטית שלו.

ההליך המשמעתי הוקפא

בינתיים, ל"גלובס" נודע כי עיריית תל-אביב, הנחשבת למעסיקה בפועל של רופאי איכילוב בשל הגדרת בית-החולים כממשלתי-עירוני, החליטה להקפיא את ההליך המשמעתי נגד שלושת הרופאים עד להכרעת הפרקליטות בעניין חקירת המשטרה.

בעירייה טענו כי מדובר בהנחיה של הפרקליטות, אולם בפרקליטות הבהירו כי לא כך הדבר: הפרקליטות ביקשה מהעירייה להימנע מקיום חקירה פנימית מחשש שהדבר עלול לשבש הליכי חקירה מטעם הפרקליטות, אולם אין כל מניע לכאורה מהעירייה להוציא את הרופאים לחופשה או להשעותם.

גם גורם משפטי אחר טוען כי "אפשר להעמיד את הרופאים לדין פלילי, אזרחי ומינהלי, ושום הליך לא חייב לבוא על חשבון השני". עם זאת, הוא טוען כי הקפאת ההליך לאור בדיקת הפרקליטות, כל זמן שהיא לפרק זמן מוגבל ביותר, היא סבירה למדי.

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר בתגובה כי "עיריית תל-אביב-יפו החליטה בשלב זה שלא לפתוח בהליכים משמעתיים נגד עובדיה ולהמתין להחלטת הפרקליטות. בהתאם להחלטה זו תשוב העירייה ותשקול את עמדתה. יצוין כי העירייה עובדת בשיתוף-פעולה עם משרד הבריאות".