ניצחון לענבל אור: עוד שני פנטהאוזים ב"מגדל הטייסים"

חריגות הבנייה במגדל שמקימה אור ברמת-גן הוכשרו - תוספות שבוצעו בטרם התקבל היתר בנייה ייוותרו על כנן

ועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז תל-אביב אישרה למארגנת קבוצות הרכישה ענבל אור את כלל השינויים והתוספות שביצעה ב"מגדל הטייסים" ברמת-גן בטרם קיבלה להם היתר בנייה. בין השינויים שאישרה וועדת הערר: שינוי קומה 27 מקומה טכנית, לקומת מגורים ובה שני פנטהאוזים שהשאירה אור בבעלותה. בנוסף אושר שינוי מיקומם של חלק מהמחסנים הקומתיים שהוכנסו לתוך הדירות על מנת להגדיל את שטחן, וזאת בניגוד להיתר הבנייה שניתן לפרויקט המקורי.

בחודש יוני 2013 הודיעה עיריית רמת-גן כי עם קבלת בקשה לטופס אכלוס על-ידי אור, נשלח מפקח מטעם אגף ההנדסה, לבדיקה של התאמת המצב בשטח לתכנית שהוגשה. בבדיקה נמצא הבנייה תואמת את היתר הבנייה למעט הוספת קומה 27, שינויים בקומה 26 והכנסת המחסנים הקומתיים לדירות באגף המזרחי. על כן ניתן טופס אכלוס רק ל-48 דירות התואמות היתר בלבד.

מאז מנהלת אור באמצעות עו"ד ענת בירן המתמחה בדיני תכנון ובנייה, ניסיונות להכשרת הבנייה שבוצעה בניגוד להיתר הבנייה, עד להמלצת וועדת הרישוי של עיריית רמת-גן לאשר את הבקשות לשינויים. חבר המועצה עו"ד רועי ברזילי הגיש ערר על החלטת וועדת הרישוי לאשר את הבקשות, בטענה כי אין לאשר בדיעבד בנייה שבוצעה בניגוד להיתר הבנייה.

יו"ר הוועדה עו"ד מיכה גדרון דחה היום את הערר שהוגש וציין: "אנו דוחים את הערר על אף שמלכתחילה היה צדק בפי העוררים. איננו מזלזלים בהיבט הציבורי אשר עליו עמדו העוררים של מניעת עבריינות בנייה, ושל התנהלות הוועדה המקומית אשר הכשירה במקרה הנדון את חריגות הבנייה מבלי לדרוש אישור של ההקלות הנדרשות. עם זאת בהיבט המעשי תכנוני לא ראינו מקום למנוע את אישור ההקלות ולסכל את בהנייה המבוקשת רק בשל התנהלות מבקשי ההיתר במהלך הבנייה".

ההחלטה מהווה בשורה טובה לרוכשי הדירות במגדל, שממתינים לאכלוס הדירות כבר מספר שנים, ומספר בעלי הדירות הישנות בבניין הרכבת שנהרס ועל חורבותיו הוקם המגדל החדש, וגרים כבר חמש שנים בשכירות.

אור ציינה כי "הפרויקט קיבל את כל האישורים הנדרשים, כדין - בזכות ולא בחסד. אנחנו כבר רגילים שבכל פרויקט שלנו קמים מתחרים שאינם יכולים להתמודד עם רמת המחירים שאנחנו מציעים או גורמים המבקשים להתפרסם על גבי. יש שהם מצליחים לעכב את השלמות הפרויקט בכמה חודשים, אבל התוצאה האחת, הברורה, החוזרת על עצמה בסופו של כל מסע הכפשות הרוכשים שלנו מקבלים את כל מה שהבטחנו, באיכות בניה גבוהה וברמת שירות מהמובילות בענף הנדל"ן בישראל".

ברזילי מסר בתגובה להחלטה: "מהדיון ומהחלטת ועדת הערר עולה תמונה מדאיגה בדבר ההתייחסות של מוסדות התכנון לתופעה הנלוזה של עבריינות הבנייה. משעה שעבירת הבנייה בוצעה, ובשונה מהמצופה, פועלים מוסדות התכנון דווקא להכשיר את העבירה בדיעבד, באמצעים תכנוניים אבסורדיים וזאת מבלי להתייחס למשמעות הציבורית והחברתית של העדר הרתעה.

"האומנם, ועדת הערר קיבלה לחלוטין את טענותיי לפיהן במגדל הטייסים בוצעו עבירות בנייה בכל קומות הבניין ונוספה קומה ללא תכנית וללא היתר, אך יחד עם זאת, נראה שהוועדה בחרה את המרווח התכנוני הצר על פני החובה להעביר מסר ברור כי אין להשלים עם עבריינות בנייה. הנפגעים העיקריים מההחלטה הם הציבור שומר החוק ומעמדו של שלטון החוק. למצער, ההחלטה ממחישה שעבריינות ושיטת המצליח משתלמים על פני המסלול הנורמטיבי של היתרי בנייה. אני מצפה, כי לאור החלטת ועדת הערר והעובדות שהוצגו בפניה, תפעל הוועדה המקומית והמחלקה הפלילית להגיש כתב אישום כנגד העבריינים".