השכר המשודרג של קרנית פלוג

יש לחטא את מנגנון השכר בבנק ישראל, אך שכרה שלה הוגן

כאשר נגידת בנק ישראל קרנית פלוג תפתח את תלוש השכר שלה לינואר 2014, היא תתבונן בו בסיפוק, בעקבות שדרוג ניכר בשכרה, של כ-20 אלף שקל בחודש לעומת שכרו של קודמה בתפקיד, הנגיד-לשעבר סטנלי פישר.

שכרה יהיה כ-63 אלף שקל ברוטו לחודש. הידיעה על שכרה המשודרג של הנגידה עוררה סערת-רוחות זוטא על רקע גלי הפיטורים בסקטור העסקי והמצב הכלכלי במשק. התגובות הזועמות מעידות שרבים אינם מכירים בחשיבות התפקיד ובצו השעה למשוך למשרה את הטובים ביותר, וחושבים בטעות שהיוקרה לבדה יכולה למשוך את הקצפת המקצועית.

ייתכן, כי התנהלות בנק ישראל במשך חודשים אחדים בלי נגיד קבוע צרבה בחלקנו את התובנה השגויה שמדובר בתפקיד בעל חשיבות מוגבלת, וגרמה נזק ליוקרת מוסד הנגידות. העובדה שפלוג היוותה מעין ברירת-מחדל, מקשה להשלים עם שדרוג שכר של 40%! לעומת קודמה, פרופ' פישר,שנחשב לנפיל כלכלי ולפנומן בתחומו.

איוש הקברניטים הטובים ביותר מעלה שוב את סוגיית בריחת-המוחות מישראל, שהיא בעיה מרכזית במשק. מנגד, קיים זלזול מובנה בערך המוסף של מנהלים ואנשי-מקצוע מובילים, ולפעמים ישנה תחושה מוטעית בציבור כי ניהול חברה ציבורית וביצוע תפקיד בכיר בשירות הציבורי יכולים להתבצע גם על-ידי עמך ובשכר נמוך בהרבה..

אמנם לאדם מהיישוב שכר הנגידה הוא חלומי, אולם במציאות העסקית מדובר בשכר של חבר הנהלה בחברה ציבורית בגודל בינוני, ובהשוואה גלובלית לשכר נגידי בנקים מרכזיים בחו"ל, התגמול אינו חריג

במונחים דולריים השכר המעודכן של פלוג הוא כ-210 אלף דולר בשנה, אמנם נגידת הבנק המרכזי האמריקני הנכנסת, ז'נט ילן, צפויה לקבל סכום שנתי צנוע מאוד במונחים אמריקניים של כ-199 אלף דולר בשנה, אולם באירופה נדיבים הרבה יותר בתגמול נגידי הבנקים. שכרו של נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, הוא כ-390 אלף אירו, גבוה בכ-160% מהשכר המקביל לנושא תפקיד זה בארה"ב.

אנגליה מפגינה נדיבות-יתר בתגמול נגיד הבנק המרכזי, הנגיד האנגלי, מרק קרני, מקבל שכר של כ-874 אלף פאונד בשנה, פי שבעה מנגיד הפד בארה"ב; מנגד שכרה של נגידת הבנק המרכזי של דרום-אפריקה הוא כ-483 אלף דולר בשנה. הכעס הציבורי בסוגיית שכרה של פלוג ממחיש את אי-ההבנה שקיימת בחלקים רבים באוכלוסיית ישראל בחשיבות משיכת המוחות המצוינים ביותר לתפקידים המרכזיים במשק.

פלוג לא הגיעה לבנק ישראל לעשות סיבוב מהיר ולהשתלב אחרי מספר שנים במגזר הפרטי. מדובר בכלכלנית מוכשרת, בת 58, שבחרה להיות משרתת ציבור. על בנק ישראל נמתחו ביקורות רבות ומוצדקות על שערוריות שכר רבות בשנים האחרונות, ואכן ראוי להמשיך בעקשנות בניקוי האורוות של מנגנון השכר בבנק המרכזי, אולם במקרה של שדרוג שכר הנגידה מדובר בשכר הוגן - לא מופקע ושאינו גזל הציבור - ליועץ הכלכלי הבכיר של ממשלת ישראל.

הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת איילון