"נעים לירוק": נהגים בפריפריה יוכלו לקבל עד 3,500 שקל

חברת כביש חוצה ישראל פותחת בשלב השני של הניסוי - הפעם בדגש על "משתמשים קלים" או נהגים שאינם נוסעים בדרך כלל בכבישים בשעות הגודש ■ ניסוי "נעים לירוק" נועד לבדוק אם ניתן להשפיע על נהגים לשנות את הרגלי הנסיעה שלהם באמצעות תמריצים

חברת כביש חוצה ישראל פותחת בשלב השני של ניסוי "נעים לירוק" - הפעם בדגש על "משתמשים קלים" או נהגים שאינם נוסעים בדרך כלל בכבישים בשעות הגודש.

סכום התמריץ המרבי שניתן להגיע אליו בשלב זה הוא 3,500 שקל. בדומה לשלב הראשון של הניסוי ייבחרו לשלב השני 600 נהגים וגם הוא ייערך בשני חלקים: חצי שנה ראשונה שבה יתבקשו המשתתפים לשמור על הרגלי הנסיעה שלהם, ושלב שני, שאורכו כשנה וחצי, שבמהלכו תיבדק השפעת תמריצים כספיים על הרגלים אלה. ההרשמה לניסוי היא דרך אתר האינטרנט של "נעים לירוק".

ניסוי "נעים לירוק" נועד לבדוק אם ניתן להשפיע על נהגים לשנות את הרגלי הנסיעה שלהם באמצעות תמריצים כספיים ובדרך זו להקל את בעיות הגודש והזיהום בכבישים. המטרה הנוספת של הניסוי היא לבדוק היתכנות של שיטת מיסוי צודקת יותר מהשיטה הנוכחית, שאינה מתחשבת באופן השימוש ברכב.

בשלב הראשון שהחל לפני כשנה משתתפים כ-600 "משתמשים כבדים" או נהגים שמרבים לנסוע בכבישים בשעות הגודש. עורכי הניסוי הציעו לאותם נהגים תמריץ כספי עבור ויתור על נסיעות בשעות הגודש. סכום התמריץ המרבי שבו יכול לזכות כל נהג המשתתף בשלב הראשון עומד על 5,500 שקל. מדובר בתמריץ מדורג שגדל ככל שהנסיעה נערכת בשעה שבה התנועה צפופה יותר וככל שאזור הנסיעה קרוב יותר למטרופולין. כך, למשל, על כל קילומטר נסיעה שייחסך בשעות העומס בבוקר (06:45-09:30) או בערב (15:30-18:30) באזור מטרופוליני יקבל כל משתתף בשלב הראשון 1.5 שקלים.

את הניסוי "נעים לירוק" יזמו משרדי האוצר והתחבורה באמצעות חברת כביש חוצה ישראל הממשלתית.