סכסוך העבודה בכיל: העובדים מאיימים להחריף את המאבק

‎‎ניסיון נוסף להשגת הבנות בין ההנהלה לעובדי רותם אמפרט כשל בעקבות הכוונה לפטר 4 עובדים ■ הוועד: "ההנהלה מתכננת פיטורים בכל מפעלי כיל" ■ ההנהלה: "חוסר אחריות"

‎‎ועד העובדים ברותם אמפרט מאיים להחריף מהשבוע הבא את המאבק בהנהלת החברה ובהנהלת כיל (כימיקלים לישראל), וזאת לאחר שכשלו ניסיונות להשיג הבנות על פרישה מרצון של עובדים.

בשבוע האחרון קיימו נציגי העובדים בחברה משא-ומתן שקט עם ההנהלה וזאת בניסיון להחיל מתווה שהוסכם בחודש האחרון במסגרת הידברות בין ההנהלה לבין ראשי ההסתדרות. ועד עובדי רותם אמפרט מסר כי הוא הביע נכונות לאמץ את המתווה, שמדבר על תוכנית לפרישה מרצון בתנאים משופרים של 115 מעובדי החברה.

אלא שלטענת הוועד, הנהלת החברה "לקחה צעד אחורה" והתעקשה על פיטוריהם של 4 עובדים. לטענת הוועד, המהלך מעורר חשש כי מדובר בניסיון ליצור תקדים שיאפשר לכפות בעתיד פיטורים גם במפעלים אחרים של כיל ובהם מפעלי ים המלח, תרכובות הברום, פריקלאס ומפעלי תובלה.

ההידברות לקראת גיבוש תוכנית של פרישה מרצון ברותם אמפרט באה על רקע כוונת ההנהלה לפטר כ-130 מתוך כ-1,200 העובדים בעקבות המצב הקשה של שוק הפוספט בעולם. אף ההידברות שהתקיימה בימים האחרונים בין ההנהלה לבין נציגי העובדים, אלה המשיכו במקביל במהלכי מחאה שהתמקדו בשיבושי עבודה במתקנים השונים של כיל בדרום. המהלכים כללו שיבושים בפריקה ובטעינה של סחורות כיל בנמל אשדוד; אסיפות הסברה של עובדים במפעלי הקבוצה; ובחלק מן המקרים מניעת כניסתם של עובדי קבלן למפעלים השונים.

בוועד העובדים של רותם אמפרט אמרו היום כי עד כה ננקטו מהלכי מחאה מדודים, מתוך ניסיון שלא להוביל את המאבק למצב של שבירת כלים. "בעקבות הפיצוץ במו"מ שהתקיים בימים האחרונים הגענו להבנה שלא נוכל להסתפק במחאות סמליות. כעת אנחנו בוחנים דרכים להחרפת המאבק מהשבוע הבא", אמרו היום בוועד העובדים של החברה.

יו"ר הוועד משה חדד מסר: "ההנהלה חוזרת בה מההסכמות שהושגו בעבר ותובעת את פיטוריהם של 4 עובדים שכבר הושגה בעניינם הסכמה לפרישה מרצון. נראה שההנהלה חוזרת בה ומבקשת ליצור תקדים לכפיית פיטורים כדי להחילו במהלכי התייעלות עתידיים ביתר מפעלי כיל. אנחנו מתכוונים להיאבק ולמנוע את הפיטורים התמוהים כשמאחורינו ניצבים אלפי עובדי כיל בדרום".

גורם בכיל טען היום כי 4 העובדים שעומדים לפני פיטורים "יפוטרו בכל מקרה, שכן לא מילאו את מלאכתם כשורה. יש גבול למה שהחברה מוכנה לתת ולמי. קיים סיכום עם ההסתדרות ולפיו הפרישה המוקדמת תתבסס על תנאים מופלגים. התוכנית מוצעת לעובדים שגילם 57-67 ובמסגרתה הפורשים יקבלו שכר חודשי של 21 אלף שקל ומענק חד פעמי של כ-880 אלף שקל. החברה חושבת שיש עובדים שפשוט לא ראויים לתנאים כאלה ולא ראויים לפרס. חבל שוועד העובדים מקיים קרב מאסף על 4 עובדים ובכך מקדש פרזיטיות ובטלה על חשבון 111 עובדים אחרים שכן ראויים לתנאי פרישה טובים. זה חוסר אחריות". ‏‎‎‏