יזם הנדל"ן שבטוח שמחירי הדירות יעלו - ומסביר למה

אורן מור, מנכ"ל ובעלים של חברת אייקום יזמות ובנייה, טוען כי עלויות הבנייה גבוהות, הביקושים לדירות מצד תושבי חוץ גדולים, וגם אם קבלן מחליט "לשבת" על קרקע ולא לבנות - הוא משלם מימון שיגולגל מתישהו על רוכשי הדירות

"להיות יזם בישראל זה אחד הדברים הכי קשים. אנחנו מקדמים פרויקטים של אלפי יחידות דיור בפינוי-בינוי, באור-יהודה, בפתח-תקווה ובעוד מקומות. ואני כל בוקר קם בפחד שלא ימציאו תקנה חדשה שיהפכו את הפרויקט ללא כלכלי", אומר אורן מור, מנכ"ל ובעלים של חברת אייקום יזמות ובנייה. החברה מקדמת לראשונה פרויקט פינוי-בינוי ענק גם בחיפה.

"כולם מדברים על כמה שמרוויחים הקבלנים והיזמים - הכול הגזמות", מסביר מור. "אם המצב יימשך כמו שהוא אנשים לא ירצו לבנות כאן. העובדים עולים הון, 1,000 שקל ליום לפועל סיני, ומחירי הבנייה רק עולים. לפני כמה שנים היית עושה תחשיב על-פי 3,500 שקל למ"ר בנייה. היום זה כבר 4,200 שקל למ"ר, רק הבנייה - בלי כל מה שמסביב. כולם מדברים על להוריד את המחירים? זו בדיחה".

- אז אין סיכוי לירידת מחירים?

"המחירים רק ימשיכו לעלות. ב-2014 הם יעלו בעוד 10%. כל מי שאומר שהם ירדו לא מבין. גם אם אנשים יפסיקו לרכוש דירות היום, תהיה עצירה, ואז באים תושבי החוץ בגלל מקרה אנטישמי בצרפת או לא משנה מה וממשיכים לקנות, גם במחיר גבוה. זו סיבה מרכזית לעליית המחירים. גם הביורוקרטיה בארץ לא תיתן למחירים לרדת. יזם שממתין להיתר שנתיים-שלוש לא משלם מימון על הקרקע? משלם ועוד איך. 70 אלף שקל בחודש לקרקע של בניין בן 36 יחידות דיור וזה מתגלגל בסוף על רוכשי הדירות. נוסף לכך, משנים כל יום תקנות, צריכים לשלם לעוד יועצים, הכול עולה כסף. אז איך ירדו המחירים?".

כאמור, עיקר הפעילות של החברה מתמקדת בהתחדשות עירונית ובפינוי-בינוי. כמו יזמים רבים הפועלים בתחום זה, גם מור טוען שהדיירים הסרבנים הם המכשול העיקרי בפרויקטים. "בכל פרויקט בינוי-בינוי יש סרבנים. אין פרויקט שבו מהתחלה כולם מסכימים. זו אחת הבעיות הכי קשות בתחום. תמיד יש בעלי דירות שעם השנים בנו תוספות לא חוקיות ועכשיו דורשים פיצוי גם על מה שבנו ללא אישורים. אנשים שיש להם דירה שרשומה בטאבו בשטח 70 מ"ר ובנו עוד 70 מ"ר ללא היתר, דורשים דירה חדשה של 150 מ"ר ואי-אפשר להתווכח איתם. הם אומרים בגלוי שאם אתן להם בתמורה דירה רגילה לפי מה שרשום בטאבו, זה לא שווה להם ולכן הם מעדיפים להישאר בדירה המורחבת שלהם ולהתנגד. צריך לחוקק חוק נגד זה".

- איך מתמודדים עם זה?

"אין ברירה, בסוף צריך או להתפשר איתם או לעזוב את הפרויקט. להתפשר יכול להיות לתת להם שתי דירות במקום אחת. אבל לא פעם קרה שבדקנו פרויקט ודרישות כאלה גרמו לנו לנטוש. לא נבטיח מה שאי-אפשר לתת".

כיום מקדמת החברה פרויקט פינוי-בינוי גדול בשכונת נווה דוד בחיפה. מיזם נמצא בשלב התחלתי, אולם מור מאמין שניתן יהיה להוציא אותו לפועל: "יש לנו כבר 120 משפחות שחתמו על הסכם מתוך 330 במתחם. זו שכונה שנמצאת במיקום מדהים, קו ראשון לים, ומחירי הדירות עומדים על סביב 700 אלף שקל לדירות 2.5 חדרים. ראש העיר ושר השיכון אמרו לאחרונה שאפשר יהיה לקדם תוכניות מהר. מדברים על יחס של 6 דירות על דירה שמתפנה. התוכנית שלנו היא להעביר את התוכנית הזו לטיפול הוד"ל, שמאז שינוי החוק עוסק גם בתוכניות פינוי-בינוי. יש בשכונה הזו גם הרבה שטחים פנויים כך שניתן לעשות שם בינוי-פינוי כמו שהממשלה מעודדת".