רן קוניק: "ראש העיר הקודם קידם במחטף מגדלי מגורים"

קוניק התיישב בראש עיריית גבעתיים עם הבשורות האורבניות הבאות: הוספת חניונים, כבישים ושטחים ירוקים פתוחים, בנייה לגובה, הכנת קאדר קבלנים מומלץ, מלחמה בשחיתות ועידוד התחדשות עירונית

באוקטובר נבחר רן קוניק (45) לראש עיריית גבעתיים. 3 חודשים אחרי כן, מדבר קוניק לראשונה על תוכניות הנדל"ן שלו, הכוללות התחדשות עירונית, פיתוח מתחמי תעסוקה וגם בניית בית עירייה חדש.

הקריירה המקצועית של קוניק אינה קשורה ברובה לנדל"ן - הוא היה טניסאי מצטיין, שלימים ניהל את מחלקת הספורט של העירייה. לאחר שרץ בבחירות המוניציפליות הקודמות בראש רשימת "גבעתיים שלנו" והשיג שני מושבים במועצה, הוא היה חבר בוועדת תכנון ובנייה של העיר, ושם, הוא אומר, למד "די טוב את החומר".

עם כניסתו לתפקיד מצהיר קוניק כי לא יקדם תוכניות בכל מחיר, במיוחד כאלה שאינן תואמות את מצב התשתיות בעיר. כך למשל, מצהיר ראש העיר הנכנס כי במתחם הצפון מערבי של העיר, מתחם הסיטי, היכן שאמורים להיבנות 4 מגדלי תעסוקה ומגורים, לא תינתן לבעלי הקרקע האפשרות לכלול מגורים בבניין הרביעי והאחרון.

"שני המתחמים העסקיים שלנו, שני המקומות הפוטנציאלים היחידים שנותרו לנו לפיתוח", פותח קוניק ואומר, "הם מתחם הסיטי שלמעשה סגור מבחינת התכניות שלו, ומתחם כורזין שהתוכנית בו הופקדה לא מזמן להתנגדויות".

באשר למתחם הסיטי, קוניק כבר הודיע לבעלי הקרקע, חברת יורוקום, שאף שקיבלו הבטחות לשני מגדלי מגורים, אחד מהם ככל הנראה לא יקום. "בן שחר (ראש העיר הקודם א"ח) עשה מחטף. הוא קידם את התוכנית להקמת שני בנייני מגורים והעביר אותם בוועדה המקומית. אחד מהם, 'היי טאואר', כבר משווק. אבל אמרתי שאני לא מוכן לשני בניינים למגורים, וכנראה שהבניין השני יהיה בניין של דיור מוגן. בתב"ע המקורית שני המגדלים הללו לא מיועדים למגורים ועם כל הכבוד יש לנו מספיק מגורים ואין לי שם פתרונות תשתית וחינוך. היזמים הציעו לשלוח את הילדים לבתי ספר רחוקים. זו בדיחה".

הג'יפה של כצנלסון

לקוניק עוד כמה תוכניות רחבות היקף לגבעתיים, המונה כיום כ-60 אלף תושבים. אחת מהן מתייחסת לשינוי מקיף של הרחובות הראשיים בעיר, כצנלסון וויצמן, באמצעות התחדשות עירונית: "את כצנלסון אני מדמה לאבן גבירול ולשדרות רוטשילד בתל-אביב. זה רחוב שברגע שיעבור פינוי-בינוי, ונתחיל להוריד שם בניינים ישנים ולפנות שטחים ונבנה קצת לגובה, זה ישחרר תנועה מטורפת. צריך לחדש את ויצמן וכצנלסון כי אי-אפשר עם הרחובות האלה, זה ג'יפה. מתוכננים גם שבילי אופניים ואז אנשים יוכלו לנסוע באופניים לתל-אביב בהמוניהם. זה חזון של עוד 10-20 שנה. יש כבר יזמים שבאים אליי עם תכניות פינוי-בינוי ברחוב".

- למה לא עשו כלום עד היום?

"פחדו. היה פה ראש עיר שפחד מהצל של עצמו, בכל פעם ששמע על בנייה לגובה הוא נכנס מתחת לשולחן. גם תוכניות של תמ"א 38 הוא לא אישר. הוא גם היה נגד שימור ומרוב שפחד לעשות שינוי שימר את עצמו ואפילו את השולחן והכוננית הזו במשרד".

קוניק מדבר על לא פחות ממהפכה בעיר שעד היום לא ניצלה את ארגז הכלים של ההתחדשות העירונית. לדבריו, העדיפות היא לפינוי-בינוי, בשל הראייה התכנונית המקיפה יותר שמספקת תוכנית מסוג זה. "האוכלוסייה בעיר תגדל בכל מקרה, יש אפשרות לגדול ל-90 אלף ולחיות בצפיפות ולעמוד בפקקים 5 שעות בלי מוסדות ציבור וחינוך, ויש האופציה לגדול ל-120 אלף, אבל שיהיו רחובות רחבים וחדשים ושבילי אופניים וחניונים ושטח ירוק ומוסדות חינוך וציבור, זה הכול".

- איך יוצרים את האפשרות ל-120 אלף?

"פינוי-בינוי. תוריד 10 בניינים, תבנה 30 קומות, תפנה במקום התשעה שטח. והכל חלק מתוכנית המתאר לעיר. הגשנו בקשה לוועדה המחוזית למימון שלה, זה הדבר הראשון שעשיתי שנכנסתי לתפקיד. ובמקומות שבהם אי-אפשר לעשות פינוי-בינוי נעשה תמ"א 38. יש בעיר גם רחובות קטנים שבהם לא צריך לאשר התחדשות עירונית. יש בערך 30 רחובות כאלה, מתוך יותר מ-150 רחובות, כמו רחוב ז'בוטינסקי, גבע ועוד".

- ומה תעשה כדי לקדם גם את הפינוי וגם את התמ"א?

"אנחנו מקימים יחידה להתחדשות עירונית בחברה הכלכלית, שתזרז תוכניות. היא תטפל גם בשיפוץ חזיתות בניינים. הציבור מפחד מהקשרים עם היזמים, אז אנחנו נעשה מכרז לכמה חברות שיקבלו את האישור שלנו ותהיה רשימה של העירייה של יזמים מומלצים, 'רוצו עם הפרויקט, נותנים לכם גיבוי, אנחנו מאחוריכם'".

- זה עלול להיות בעייתי, רשימה סגורה של קבלנים.

"אני לא מחפש תרומות מקבלנים ולא רוצה קשרים עם קבלנים. אני מכבד את כולם, ומה שמעניין אותי הוא התושבים. יבואו ויעשו מכרז מכובד, יעבדו, ויצטרכו לתת לתושבים תחושה של ביטחון ואמון במערכת כדי שהם ירצו מיזמים ולא יפחדו".

חניון תחת בית ספר

קוניק מנסה למצוא פתרונות למצוקת החניה בעיר על-ידי קידום תוכנית לבניית חניונים מתחת לשטח בתי ספר: "אנחנו מקדמים חניונים מתחת לכל מיני מקומות. למשל, בבית ספר גורדון יש חצר בצד הצפוני. היא נמצאת במפלס נמוך יותר מהכביש, והתוכנית היא לבנות חניון במפלס הקיים ומעליו לבנות את החצר במפלס הרחוב. זה יכול לתת עוד 100 או 150 מקומות חניה. ויש עוד מקומות".

ועוד תוכנית יש לקוניק: משכן חדש לעירייה. "זה פרויקט שאנחנו הולכים לדחוף חזק מאוד. לבנות בניין חדש על החניון הקיים. זה ישדרג מאוד את מרכז העיר. בניין בשטח 6,000 מ"ר שירכז את כל משרדי העירייה במקום אחד מעל חניון תת-קרקעי. הצפי הוא שעד סוף הקדנציה הבניין יעמוד".