שי באב"ד: "הזכייניות מפלות את הערבים בנתוני הרייטינג"

מנכ"ל הרשות השנייה תוקף את זכייניות הטלוויזיה על כך שהן מציגות נתוני צפייה על בסיס משקי-בית יהודיים: "זו גזענות" ■ באב"ד: "הביקורת היא על העיתונות"

מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד, תוקף את זכייניות הטלוויזיה המסחרית על אופן הצגת נתוני הצפייה שלהן. בשיחה עם "גלובס" אומר באב"ד כי "הזכייניות מנפחות את נתוני הרייטינג שלהן ומפלות את הערבים", זאת לאור העובדה שהמטבע הנהוג בהתנהלות בשוק הטלוויזיה המסחרית הוא על בסיס משקי-בית יהודיים. לדבריו, מדובר ב"גזענות".

מאז שנכנס לתפקידו, באב"ד מנהל קמפיין תקיף נגד אופן הצגת הנתונים בטבלאות הרייטינג שיוצאות מהוועדה למדרוג. באחרונה החל הגוף, לאחר החלטה של מליאת הוועדה, להוציא באופן יומיומי את נתוני הצפייה בפרטי צופים ואת נתחי הצפייה, ולא רק את הנתונים במשקי-בית.

לדברי באב"ד, הזכייניות ממשיכות "לשווק" את נתוני הצפייה על-פי משקי-הבית ומוכרות מצג-שווא של נתוני גבוהים במיוחד. כמו כן, מתמקדות הזכייניות קשת, רשת וערוץ 10 במשקי-הבית היהודיים הנמדדים, ובכך המדדים עולים, שכן דוברי ערבית ממעטים לצפות בטלוויזיה המסחרית בעברית.

לדברי באב"ד, "הזכייניות 'יחתכו' את מי שהן יוכלו כדי לנפח את נתוני הצפייה שלהן".

באחרונה החלה הוועדה למדרוג בתהליך שבמסגרתו הוחלט לרענן את פאנל הצפייה המונה 580 משפחות, המכונה "פיפל מיטר", ולהעלות את מספרן ל-800 משפחות, זאת על מנת להשיג נתונים מדויקים יותר. כמו כן, נבחנת האפשרות לשכלל את אופן המדידה, כך שתיבדק הצפייה גם בווידיאו אינטרנטי.

שיטת ההתמחרות בין גופי השידור לגופי הפרסום מתבססת על משקי-בית יהודיים בעיקר. למרות שהדבר תומך בזכייניות ומגדיל את הכנסותיהן, מבקש באב"ד דווקא להציג מספרים נמוכים יותר.

בתגובה לפרסום ב"גלובס", מסר באב"ד: "הדברים באים בהמשך ליוזמתו של שר התקשורת גלעד ארדן לייצר שקיפות ומהימנות בנתוני הצפייה, כפי שנעשה ביתר המדינות בעולם. לצערנו, רק בישראל העיתונות מדווחת על נתוני משקי-בית יהודיים.

"הביקורת שהושמעה אינה על הזכיינים, כי אם על העיתונות המפרסמת שמתפקידה להיות אוביקטיבית וחסרת פניות. העיתונות מקבלת את הנתונים ומסיבה לא מוסברת מפרסמת כותרות של צפיית משקי-הבית היהודיים - נתון שמהווה מספר מנופח וחסר משמעות, גורם להטעיה של הציבור ומדיר קבוצה שלמה באוכלוסיה.

"האחריות לפרסום מהימן ושקוף היא של עיתונות רצינית ולא של הגורמים המסחריים. חבל ש'גלובס' בחר לעשות פרובוקציה מיותרת בין הרגולטור לזכיינים. יש לקוות כי להבא העיתונות תפרסם את הנתונים כהווייתם".

קשת, רשת וערוץ 10 לא מסרו תגובה לדברים.