מנכ"ל רמ"י בנצי ליברמן נגד הקיבוצים: "אתם קוזאק נגזל"

המחלוקת בין רשות מקרקעי ישראל לקיבוצים אודות גובה התשלום שיידרשו לשלם בגין שיוך דירות עולה מדרגה

מחלוקת חריפה בין מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן למזכ"ל התנועה הקיבוצית איתן ברושי, על רקע מחלוקת על שיוך הבתים בקיבוצים. במכתב ששיגר היום (ב') ליברמן לברושי, טוען ליברמן כי הקיבוצים פתחו במסע "מניפולטיבי" נגד החלטות מועצת מקרקעי ישראל, שבאו לסייע לחברים חדשים לבנות ביתם בקיבוץ תמורת תשלום למדינה, בהתאם להחלטת בית המשפט העליון מיוני 2011.

את המכתב שיגר ליברמן לברושי, לאחר פגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בין שר האוצר יאיר לפיד לבין ברושי, שלאחריה הודיע ברושי כי הציע ללפיד לבחון אפשרות לחידוש הבנייה בקיבוצים המחזיקים בפוטנציאל להקמת 40 אלף יחידות דיור, תוך רצון להתנתק מרשות מקרקעי ישראל. עוד הודיע ברושי כי הפגישה התקיימה באווירה חיובית וכי לפיד התחייב ללמוד את הנושא ולקבל החלטה בנושא בעוד שבועיים.

"האם ברצונכם לקבל קרקע בחינם ללא כל תשלום, על אף שהינכם מחוייבים בתשלום כבר עתה בהתאם להחלטת רשות מקרקעי ישראל ופסיקת בית המשפט העליון?" שאל ליברמן במכתבו.

לדבריו, לפני יותר מעשור נתקבלו החלטות מועצת מקרקעי ישראל לפיהן ניתן יהייה לשייך חלקת מגורים בקיבוצים לאחר תשלום מופחת בגין הקרקע, כאשר ביוני 2011 נתן בית המשפט העליון גושפנקא להחלטות אלה.

לפני כשנתיים העבירה רשות המיסים לידי רמ"י שורה של חוזים של קיבוצים עם חברים חדשים, אשר מבקשים לבנות בית חדש בקיבוץ. ההסכמים מדווחים על ידי הקיבוצים למס שבח. "אך ראה זה פלא, לידי רשות מקרקעי ישראל המנהלת את הקרקע הם אינם מדווחים", מציין ליברמן ומוסיף כי בבחינת ההסכמים על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דאז שרית דנה והיועץ המשפטי של רמ"י יעקב קוינט, נקבע כי חוזים אלה מהווים "שיוך" לכל דבר ועניין ועל כן הם מחויבים בתשלום עבור הקרקע.

הקיבוצים טוענים מנגד, כי מאז 2010 הקפיאה רמ"י לסירוגין את כל הוצאת היתרי הבנייה בקיבוצים, כל פעם בשל נימוק אחר, בין אם בטענה לשימושים חורגים, או טענות אחרות. עוד הם טוענים כי דרישת רמ"י לתשלום בסך 33%-91% מערך הקרקע בתמורה לשחרור הבנייה ו"שיוך" הדירות, היא בלתי סבירה מאחר ומדובר בסכומי עתק שבהם הקיבוצים אינם מסוגלים לעמוד.

כמו כן, טוענים הקיבוצים כי מדובר בהפלייה בעוד חוכרים המחזיקים בדירות במגזר העירוני משלמים סכומים נמוכים בהרבה בהסכמים מול רמ"י. לטענתם הקפאת הבנייה מעכבת הקמת 1,000 יחידות דיור בקיבוצים וכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה לאחרונה על הקמת וועדה מיוחדת שתביא לפתרון הסכסוך.

ליברמן מציין במכתבו כי התנהלות הקיבוצים היא בבחינת זעקת "הקוזאק הנגזל", דווקא על רקע הגמישות שגילתה רמ"י כלפיהם. לטענתו, על מנת ללכת לקראת הקיבוצים ביישום ההחלטות, קיבלה מועצת מקרקעי ישראל החלטה לתקופת ביניים שתאפשר מתן היתרי בנייה מיידיים לחברים חדשים. כאשר באזורי עדיפות לאומית א' הקיבוצים לא יידרשו לתת כל ערבות בגין ההיתרים, בעוד באזורי עדיפות לאומית ב' יידרשו הקיבוצים להעמיד ערבות בנקאית בסך 50 אלף שקל תמורת ההיתרים, ובמרכז הארץ ערבות בנקאית בסך 200 אלף שקל, זאת כדי להבטיח חלק מהתשלום אותו יידרש החבר החדש לשלם לאחר שהקיבוץ יצטרף למסלול השיוך שיבחר. "מדובר רק בחברים חדשים, בעוד שהחברים הוותיקים אשר יבנו או ירחיבו את ביתם מכספם בשלב הביניים אינם נדרשים לתנאי כלשהו", הבהיר ליברמן.

ליברמן טוען כי טענת הקיבוצים כאילו הם אינם יכולים לבנות לצעירי הקיבוץ בית חדש, אינה נכונה. "החברים החדשים בקיבוץ יכולים לקבל היתר בנייה, על אף העובדה שהם חייבים לשלם על פי החלטת בית המשפט העליון את מלוא הסכום הנדרש בגין הקרקע, כאשר בקיבוצים שאינם באזור עדיפות לאומית א', יש להפקיד ערבות בנקאית תוך התחייבות הקיבוץ להצטרף למסלול שיבחר. "היינו מצפים שהתנועה הקיבוצית תקבל את ההצעה של המדינה בידיים פתוחות ולא תפתח במסע מניפולטיבי וציני כנגד ההחלטה", ציין ליברמן.

איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית השיב למכתב של ליברמן: "אני מוחה בתוקף על הניסיון להכפיש את המגזר הקיבוצי כולו ולהצדיק 'ענישה קולקטיבית' כלפי אוכלוסייה נורמטיבית ושומרת חוק. כל זאת, בשעה שמי שמתעלם מלשונו המפורשת של חוזה החכירה של הקיבוצים זו דווקא הרשות בראשה אתה עומד".

ברושי הוסיף: "כבר יותר משנה מתקיימת הידברות אינטנסיבית בין מנהל מקרקעי ישראל לבין התנועה הקיבוצית, אולם טרם נמצא פתרון לבעיה. בניגוד מוחלט למדיניות ממשלת ישראל שהובהרה גם בפגישה בין רה"מ בנימין נתניהו לצדדים, מוסיפה רמ"י להערים קשיים ביורוקרטיים ולהקשות על הבנייה בקיבוצים, תוך התעלמות מהיעדים הלאומיים של האצת קצב הבניה והפחתת הבירוקרטיה".

לדברי ברושי, "החברה הישראלית נמצאת בעיצומו של משבר דיור קולוסאלי ובתוך כך כובל מנהל מקרקעי ישראל את התנועה הקיבוצית בסבך של הנחיות והוראות המשתנות תדיר וגורמות לשיתוק הבנייה והקליטה בקיבוצים. האופק לפתרון המשבר מצוי במציאת פתרון קבע לחיכוך הבלתי נגמר בין הצדדים וזאת בהתאם לרוח הרפורמה ברמ"י, שנחקקה לפני יותר משלוש שנים".

עקב הסכסוך המחריף מסיים ברושי את מכתבו בהבהרה כי :"במידה והעניין לא ייפתר בדרך מוסכמת ובלו"ז שהתווה ראש הממשלה, לא תוותר בידינו הברירה אלא לצאת למאבק כולל לסיום הקפאת הבניה בקיבוצים".