ניתוח "גלובס": המגמות המעניינות במכירות הרכב ב-2013

פלח המשפחתיות משתנה, המכוניות "הירוקות" מאבדות מומנטום והשכבות הגבוהות חוגגות

עיון שטחי בטבלת מכירות הרכב החדש ב-2013 מראה כי שוק הרכב הישראלי שומר כביכול על יציבות מרשימה. המכירות בשנה שעברה הסתכמו ב-212 אלף יחידות ורשמו צמיחה צנועה של 4%, אך זה נתון מכובד אם מביאים בחשבון שבאירופה נרשמה ב-2013 שנה רביעית ברציפות של ירידות במכירות רכב חדש, וירידה של כ-2% ביחס ל-2012, שכשלעצמה הייתה שנת שפל של כמעט שני עשורים. היציבות במכירות בישראל מרשימה לאור תהפוכות הרגולציה והמיסוי שפקדו את השוק במהלך השנה.

עם זאת, כאשר יורדים לעומק הנתונים מגלים ששוק הרכב הישראלי נמצא בתהליך מהיר של שינוי בהעדפות הלקוחות הפרטיים והמוסדיים. לשינוי הזה תהיה בשנים הבאות השפעה לא מבוטלת על המפה העסקית של השוק המקומי, על שוק המשומשות ועל הכנסות המדינה ממיסוי רכב.

פלח המשפחתיות: הסדאן בירידה

דוגמה בולטת לשינוי אפשר למצוא בפלח המשפחתיות (פלח C), פלח הליבה המסורתי של שוק הרכב הישראלי. הפלח המשפחתי המשיך להתכווץ ב-2013 אם כי בשיעור צנוע למדי -2.6% - לעומת 2012. גם הנתח הכולל של המכירות בפלח הזה מכלל מכירות הרכב התכווץ במעט והסתכם בכ-33% לעומת 35% בשנה שעברה.

אבל פילוח המכירות בתוך הפלח עצמו מגלה שינויים מהותיים. למשל, הלקוחות בפלח הזה, שחלקם המכריע הם מוסדיים, מפנים עורף לתצורת המרכב הקלאסית של "ארבע דלתות עם תא מטען נפרד" (סדאן), שבעבר נחשבה תמצית "המכונית הישראלית". ב-2013 נרשמה ירידה חדה של 15% במכירת משפחתיות בתצורת סדאן, שפוצתה על ידי זינוק דרמטי של 33% במכירות של משפחתיות בתצורת 5 דלתות (האצ'בק) ובעיקר גרסאות סטיישן.

את השינוי הזה אפשר להסביר במידה מסוימת בגורמים נקודתיים כמו היעדרן של מאזדה 3 וטויוטה קורולה מהשוק במשך רוב 2013 אך בעיקר מביקוש ער מאוד של ציי הרכב לגרסאות הסטיישן ומהסטה כללית של טעם הלקוחות הפרטיים לכיוון "אירופי" יותר.

הייתה לכך השפעה משמעותית על תמונת המכירות של חלק מהיבואנים. יונדאי I35 סדאן, שב-2012 הייתה להיט מכירות סולידי עם רשימות המתנה, רשמה ירידה במכירות ב-2013. לעומת זאת הביקוש לגרסאות החמש דלתות והסטיישן, הנמכרות תחת השם I30, כמעט הכפיל את עצמו. למעשה, I30 הייתה אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של יונדאי בשנה החולפת.

פורד פוקוס סדאן, למשל, שב-2012 הייתה להיט, עם יותר מ-11 אלף מכירות, ספגה מכה אנושה ב-2013 וירידה דרמטית של כ-80% במכירות. זה, נזכיר, בשנה שבה לדלק רכב לא הייתה משפחתית סדאן יפנית שניתן "לגלגל" אליה את המכירות האבודות של פורד. למזלה של פורד נרשם ב-2013 זינוק חד של כ-40% במכירות של גרסאות החמש דלתות והסטיישן של הפוקוס.

ויש עוד לא מעט דוגמאות. מסירות הגולף 5 דלתות "רמסו" 2013 את מכירות הפולקסווגן ג'טה סדאן, שמתומחרת בצורה דומה; סיביק 5 דלתות השאירה מאחור את הסיביק סדאן, ועוד. המותגים העיקריים, שהגדילו את מכירות גרסאות הסדאן שלהם עשו זאת בשל גורמים נקודתיים: רנו פלואנס סדאן, למשל, רשמה עלייה נאה בזכות גרסת הדיזל, שהפכה ללהיט בציים. אופל אסטרה סדאן הצטרפה השנה להיצע של אופל ודחקה את גרסת ההאצ'בק וכך הלאה.

נציין, שלתמונת התחרות בפלח המשפחתי נוספה באמצע 2013 תת-קטגוריה - "משפחתיות ביניים", שהמייצגות העיקריות שלה הן סקודה "ראפיד" ואחותה סיאט "טולדו". השתיים רשמו מכירות של כ-2,900 יחידות - נתון נאה לכחצי שנה של מכירות. אבל אלה עדיין לא נתונים המערערים על ההגמוניה של המשפחתיות הקלאסיות. נראה שהבדל של כמה מאות שקלים בשנה בשווי השימוש עדיין לא מצליח ליצור תזוזה דרמטית של לקוחות ליסינג לרכב מקטגוריה צנועה יותר.

מכוניות קטנות: הירוק די אפור

אחד ממקורות הגאווה של האוצר בשנים האחרונות היה "המיסוי הירוק", שהביא לטענת הוגיו להסטה משמעותית של המכירות בשוק הרכב הישראלי לכיוון מכוניות קומפקטיות, חסכוניות וידידותיות יותר לסביבה. המהלך היה כה מוצלח, לטענת האוצר, עד שנדרש השנה "עדכון" של המיסוי הירוק כדי לפצות את המדינה על אובדן ההכנסות ממסים.

אין ספק שהמיסוי הירוק נתן דחיפה משמעותית לפלח המכוניות ה"ירוקות" בשנים הראשונות אלא שנתוני 2013 מראים כי המגמה "מאבדת קיטור" וקצב הצמיחה הולך ומאט. כאשר בוחנים את המכירות המצרפיות בפלח מכוניות המיני (A) והסופר מיני (B), שבהם מרוכזות רוב המכוניות שנהנות מהטבת המס המרבית ("קבוצות ירוקות" 2-3) מגלים שהמכירות הכוללות בפלח צמחו ב-2013 בשיעור צנוע של 4.4%. זה לאחר קצב צמיחה דו-ספרתי בשנים הראשונות למיסוד "המס הירוק".

המגמה הבולטת בתוך הפלח היא "הסטה כלפי מעלה" בביקוש מדגמי בסיס במחירי רצפה לדגמים גדולים ומאובזרים יותר, ובמקביל הסטה מפלח המיני בחזרה לפלח ה"סופר-מיני". כך, למשל, המכונית הנמכרת ביותר בפלח המיני - קיה פיקנטו - בהחלט לא הייתה הזולה ביותר בשוק והשנה נרשמה גם צמיחה מכובדת במכירות של מכוניות "סופר-מיני", שנמכרו במחירים ריאליים - בשקלול ההנחות והמבצעים - שדומים למדי למחירי מכוניות המיני, כלומר בטווח המחיר של 70 עד 85 אלף שקל.

רכבי כביש שטח בינוניים: להיט המעמד הבינוני

אולי בזכות הבטחותיו של לפיד "לטפח את מעמד הביניים", נרשם השנה זינוק משמעותי מאוד בפלח רכבי הכביש-שטח בגודל בינוני, שמזוהה יותר מכול עם "מעמד הביניים" בישראל. בפלח הזה, שטווח המחירים הטיפוסי שלו נע בין כ-160 ל-190 אלף שקל, נמכרו ב-2013 17,294 כלים, זינוק נחשוני של 38% לעומת 2012.

כך, למשל, מיצובישי אאוטלנדר הגדיל את מכירותיו פי ארבעה, דלק רכב מכרה כמעט 50% יותר מדגם המאזדה CX-5, טויוטה שילשה את מכירות ה-RAV4, הונדה הכפילה כמעט את מכירות ה-CR-V ואפילו סוזוקי כמעט הכפילה את מכירות הויטארה הותיקה.

הבוננזה בפלח, שכמעט לא נהנה מהטבות המס הירוק, מעמידה בספק את הטענות לגבי "המגמה הסביבתית" שאליה צועד שוק הרכב הישראלי לטענת האוצר. נציין בהערת ביניים, שחלק גדול מהצמיחה בפלח הזה ב-2013 הייתה "נטו", כלומר לא באה על חשבון פלחים אחרים. פלח מכוניות המנהלים, למשל, שנחשב פלח חלופי לרכבי ה-SUV במחירים הללו, בלם השנה את התכווצותו ואפילו רשם עלייה צנועה. המכירות גם לא באו על חשבון פלח רכבי הפנאי-שטח הקומפקטיים דוגמת ניסן ג'וק ושות', שב-2013 רשם צמיחה מכובדת של 15%, וגם לא על חשבון רכבי הכביש-שטח המפוארים.

חגיגה בצמרת

טבלת המכירות מראה שגם לאלפיונים העליונים בישראל הייתה שנה לא רעה בכלל. בשנה שעברה נמכרו בישראל לא פחות מ-1,200 מכוניות בטווח המחיר שנע מכ-500 אלף שקל ועד יותר ממיליון שקל. בחלק מהפלחים המוחצנים יותר, כמו מכוניות ספורט וקופה יוקרתיות, המכירות זינקו בעשרות אחוזים לעומת 2012. אבל אולי זה לא צריך להפתיע.

כאשר כל שקל שני שמשלם האזרח על רכב פרטי הולך לקופת האוצר, "כרטיס הכניסה" הממוצע לרכישת רכב בישראל הוא הכנסה חודשית של יותר מ-17 אלף שקל, וכ-36% מכלל מכירות הרכב החדש מרוכזות בתל אביב וסביבותיה, קשה לצפות משוק הרכב שישקף את המפה הסוציו-אקונומית האמיתית של ישראל.

מסירות רכב
 מסירות רכב