"לא יכול להיות שהמדינה לא עושה סוף לשביתה בטאבו"

גורמים בענף הנדל"ן קוראים ללפיד ולבני להתערב כדי לסיים את השביתה, שנכנסה ליומה ה-13 ■ עיצומים גם במשרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל

ענף הנדל"ן תקוע: השביתה בטאבו נכנסה היום (ב') ליומה ה-13, ואלפי עסקאות מוקפאות. בוועד העובדים אומרים שיש נתק מוחלט בינם לבין משרד המשפטים והאוצר מאז החלה השביתה. במקביל, עובדי משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל ממשיכים בעיצומים ואינם משתפים פעולה עם משרד האוצר בכל הקשור לחברה הממשלתית החדשה לשכירות.

הטריגר לשביתה בלשכות רישום המקרקעין, שהחלה ב-1 בינואר, היה הכנסת מערכת מחשוב חדשה, אולם לדברי יו"ר ועד העובדים בטאבו, שלמה וייס, זה היה רק ה"קש ששבר את גב הגמל". "מדובר בעיצומים שהם תוצאה של סירוב האוצר לאשר מתווה משותף שסוכם ביננו לבין משרד המשפטים, מתווה שגובש אחרי שלוש שנים של דיונים ובאוצר אמרו לנו חד-משמעית שהם מסרבים לקבל אותו. שאלנו מה הלאה, ובאוצר אמרו לנו - תשבתו. מאז החלו העיצומים הם לא פנו אלינו בכלל".

משמעות השביתה במשרדי רישום המקרקעין היא שרוכשי דירות לא יוכלו לרשום הערות אזהרה, וזוגות צעירים וציבור מבקשי המשכנתאות לא יוכלו לקחת משכנתאות מהבנקים. גם שירותים של רישום ירושות, פרצלציות, בתים משותפים, זכויות מעבר ועוד אינם פתוחים לציבור. מבחינת הקבלנים, השביתה אינה מאפשרת להם להסדיר את הרישום מול הרוכשים ולבטל ערבויות שניתנו. גם מי שנמצא בהליך אימוץ ילד וצריך להעביר מסמכים המעידים על בעלות דירה אינו יכול לעשות זאת.

"כל יום נוסף מסב נזקים עצומים"

"השביתה בטאבו היא מצב אבסורדי, שלא יכול להיות שהמדינה לא מתערבת בו ועושה לו סוף", אמר היום עו"ד אברהם ללום, שותף במשרד עמית פולק מטלון. "כל יום נוסף של שביתה מסב נזקים עצומים. אנשים מוכרים דירות והיו צריכים לקנות דירה חדשה ולא יכולים לעשות זאת. גם קבוצות רכישה נתקעות בגלל זה. יש כאן סיכון מהותי לזכויות של אנשים בדירה, שכדי לרכוש אותה עבדו וחסכו כל החיים. יכול להיות שמאבק העובדים מוצדק, אבל הסיכון לאנשים הפרטיים ולענף גדול מאוד והדבר הזה חייב להיפסק".

עו"ד ללום, המכהן גם כיו"ר ועדת קניין בוועד מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין, פנה היום לממונה על מרשם המקרקעין במשרד המשפטים, עליזה קן, וביקש ממנה להתערב באופן מיידי לצורך פתרון הנושא.

"מגיעות אלינו פניות רבות מקבלנים על הנזק של השביתה", מוסיף עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ. "מעבר לעיכוב מסירת הדירות, צריך להבין שיש כאן בעיה גדולה מאוד של שחרור ערבויות וכל יום שהשביתה נמשכת מכבידה עוד על מצוקת האשראי. מדובר בערבויות בהיקף של כ-4 מיליארד שקל, שצריכות לחזור לבנקים ברגע שמוסדר הרישום, וכל עוד השביתה נמשכת זה לא יכול להתבצע".

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, פנה אתמול (א') במכתב לשר האוצר יאיר לפיד ולשרת המשפטים ציפי לבני וקרא להם להתערב: "עובדי לשכות הרישום והסדרי מקרקעין מנהלים בהגינות רבה משא ומתן להסכם מפעלי מיוחד זה שלוש שנים", כתב, "עד היום משרד האוצר אינו מאפשר להגיע להסכם למרות ההבנות שאליהן הגענו. מניעת פגיעה מתמשכת בציבור דורשת את התערבותכם".

השביתה משפיעה גם על שוק הדירות מיד שנייה. "השביתה פוגעת ברוכשים ובקונים פרטיים, גם כאלו שכבר סיכמו על רכישת דירה וכעת לא יכולים למעשה לקבל משכנתה ללא הערת אזהרה וגם כאלו שמבקשים להסדיר את נושא הטאבו בטרם יוציאו את הנכס שברשותם למכירה", אומר אסף רוזיו, מנכ"ל רוזיו נכסים. "בשעה שכולם מדברים על הסרת חסמים, נושא הטאבו הולך והופך לחסם בפני עצמו. את השביתה הזו חייבים לפתור".

"אין שת"פ עם משרד האוצר"

במקביל לעיצומים בטאבו, נמשכים עיצומי העובדים גם במשרד השיכון וברשות מקרקעי ישראל. "עצרנו את כל שיתוף הפעולה עם משרד האוצר והחברה הממשלתית החדשה להשכרה", אומר היום אילן טייכמן, יו"ר ועד העובדים במשרד הראשי של משרד הבינוי והשיכון. "החברה הממשלתית להשכרה היא חברה ללא ניסיון והיא מנסה לקחת את כל העבודה שעשו במשרד השיכון וברמ"י.

"הסבירות למימוש תוכנית 150 אלף הדירות להשכרה נמוכה כי זה גדול על החברה הזאת. צריך גם להבין שאם החברה החדשה תנסה לקדם את התוכנית הזאת, יילקחו משאבים ממשרד השיכון ומרמ"י והתוצאה הסופית תהיה שמי שרצה לפתור את מצוקת הדיור ולהוריד את המחירים רק יגרום לעלייתם".

גם בלשכת שמאי המקרקעין סבורים שעל השביתה להסתיים בהקדם: "המצב היום בעייתי מאוד", אומר אוהד דנוס יו"ר לשכת השמאים, "בשביל העבודה השוטפת של השמאים חייבים להוציא נסחי טאבו ואי אפשר לעשות את זה כעת. השביתה מעכבת ביצוע משכנתאות, חתימת חוזים, קבלת כספים ועוד. זה עוצר את כל שוק הנדל"ן. יכול להיות שמאבק העובדים צודק אבל מי שסובל עכשיו מהשביתה זה הציבור הרחב".

ממשרד האוצר נמסר: "בעקבות הכנסת מערכת מחשוב חדשה שתייעל את העבודה ותשפר את השרות לאזרח הכריזו העובדים על עיצומים. המדינה העלתה בפני העובדים מתווה לפיתרון הבעיות שעלו מצד העובדים אך איננה מסכימה לדרישת העובדים לתוספת שכר קבועה". בכל הקשור לעיצומים ברמ"י נמסר מהאוצר: "נושא הקמת החברה הממשלתית לא היה מעולם על שולחן הדיונים בין הצדדים מאחר ואין פגיעה בעובדי הרשות בעקבות הקמת החברה. אנו מצויים בשעת משבר בתחום הדיור ויש לצפות מהעובדים ברשות שלא לפעול משיקולים זרים".

ממשרד המשפטים נמסר: "הסמכות להתוויית מדיניות באשר להסכמי השכר במגזר הציבורי מסורה בידי הממונה על השכר במשרד האוצר. הנהלת משרד המשפטים מעורבת, כמתבקש, ועוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות. יצוין, כי מי שרשאי ליזום הקמת מסגרת לאישור חריגים הוא וועד העובדים ונעשו פניות רבות אל נציגי הוועד בימים האחרונים בנושא זה".