בלודג'ט: האינדיקטור החביב על באפט מראה כי השוק יקר מדי

עורך האתר הכלכלי ביזנס אינסיידר חזר לאחרונה על התחזית הפסימית שלו וטען כי גם המדד הבוחן את היחס שבין ערך המניות לתמ"ג מצביע על כך שהשוק יקר ■ לפני מספר חודשים בלודג'ט טען כי השוק עלול לקרוס בכ-40%

הנרי בלודג'ט, אנליסט השקעות בעבר וכיום עורך באתר הכלכלי הפופולרי "ביזנס אינסיידר" חזר לאחרונה על התחזית הפסימית שלו. הפעם, בלודג'ט טוען כי אחד האינדיקטורים החביבים על וורן באפט מעידים על כך שהשוק יקר מדי.

לפני מספר חודשים, בשיא האופוריה בוול סטריט, בלודג'ט כתב טור בו הוא טען כי לפי מספר אינדיקטורים, השוק מתומחר גבוה בלפחות 40% מהרמה הריאלית שלו ולכן הוא יניב לשמקיעים תשואות "עלובות" בעשור הקרוב.

בלודג'ט מציין כי אנליסטים רבים סבורים כי כל ניסיון לחזות את ביצועי המניות על סמך הערכות שווי לשוק בטווח הקצר הוא חסר ערך, משום שכמעט כל האינדיקטורים אינם יכולים "לנבא" לאן מועדות פני השוק. עם זאת הוא מוסיף באותה נשימה כי ישנם מדדים להערכת שווי יעילים מאוד בחיזוי ביצועי המניות בטווח הארוך יותר, למשל לתקופה של 7 שנים.

אחד מאותם מדדים, שנחשב גם לאינדיקטור החביב על וורן באפט, מאחר והוא שיבח אותו בעבר, בוחן את היחס בין השווי של המניות עם גודל הכלכלה (תמ"ג). האינדיקטור הזה הצליח לחזות בעבר בצורה מדויקת יחסית את ביצועי המניות.

כאשר היחס שבין ערך המניות לתמ"ג הוא מעל רמה מסוימת (0.8) אז השוק נחשב ליקר מדי.

בלודג'ט מתייחס בטור שכתב לאנליסט המניות דאג שורט שפרסם שני אינדיקטורים שהובילו למסקנה אחת - השוק יקר מדי.

הגרף השני בוחן את ערך המניות הנסחרות ב-Wilshire 5,000, מדד מניות רחב יותר, ביחס לתמ"ג. היחס מעיד על כך שהמניות יקרות יותר מרמות השיא של 2007.

מניות ביחס לתמ
 מניות ביחס לתמ

מניות ביחס לתמ
 מניות ביחס לתמ