פרשן כלכלי: תהיו מוכנים לקריסה של עד 55% בשוק המניות

הנרי בלודג'ט מעריך כי השוק מתומחר גבוה מדי, וכי בשנים הקרובות "יעניק למשקיעים תשואות עלובות", אם בכלל ■ מציין מספר נתונים שמעידים כי השוק נמצא במצב "אוברווליו" - ביניהם מכפיל רווח ויחס השווי שוק להכנסות

הנרי בלודג'ט, פרשן כלכלי ועורך באתר "ביזנס אינסיידר", מעריך כי השוק מתומחר גבוה מדי ולכן צפוי להיכנס לגל ירידות בטווח הקצר-בינוני. "אני מקווה שהמניות ימשיכו לעלות, כי אני מחזיק במניות, אך לצערי אני לא מוצא נתונים שיתמכו בהמשך העליות", ציין בלודג'ט בטור שפרסם לאחרונה.

"יש לי רק תקווה מעורפלת שהפד ימשיך להזרים אוויר לתוך הבלון והחברות הגדולות ימשיכו למצוא דרכים נוספות לקצץ בהוצאות ולהגדיל את הרווחיות שלהן", כתב בלודג'ט והוסיף כי לפי מספר נתונים שהוא מצא, השוק מתומחר גבוה בלפחות 40% מהרמה הריאלית שלו ולכן הוא יניב לשמקיעים תשואות "עלובות" בעשור הקרוב.

אז באילו נתונים מדובר?

■ יחס המחזוריות למכפיל הרווח עומד על 25 לעומת מכפיל ממוצע של 15.

■ יחס השווי שוק להכנסות טיפס לרמה של 1.6 לעומת ממוצע של 1.

■ יחס השווי שוק לתמ"ג הכפיל את עצמו לעומת היחס הנורמלי שהיה קיים במהלך שנות ה-90'.

בלודג'ט מעריך כי הנתונים הללו, ביחד עם נתונים נוספים אחרים, מובילים למסקנה כי התשואות שיעניק השוק למשקיעים יהיו נמוכות מאוד בשנים הקרובות. עד כמה נמוכות? ה-S&P עלול להעניק למשקיעים תשואה ממוצעת של כ-2.5% בשנה, הרבה פחות מהתשואות הדו ספרתיות שהמשקיעים התרגלו אליהן ב-5 השנים האחרונות.

עם זאת, הפרשן הפסימי טוען בנוסף כי אם שוק המניות ידשדש במשך עשור ויעניק למשקיעים תשואה של 2.5% בשנה, זה לא יהיה כל כך נורא. "הבעיה שהמניות כמעט ולא עומדות במקום. הן בדרך כלל מתפוצצות. לכן, ככל שאנו מתרחקים מיחסי השווי הממוצעים, כך גדל הפוטנציאל לקריסה בשוק המניות".

בלודג'ט טוען בנוסף כי לפי יחסי השווי שהוא ציין ולפי ההערכות שביצע לאחרונה מנהל קרנות הגידור ג'ון הוסמן, השוק עלול לקרוס בין -40%-55%, אך הוסיף באותה נשימה כי "אף אחד לא יודע אם ומתי זה יקרה".