השביתה בטאבו ביומה ה-14 - הוגשה עתירה לבג"ץ

העותרת: "לא ייתכן שעקב סכסוך פנימי בין משרד המשפטים ועובדי הלשכות, ייוותר על כנו מצב העשוי לסבך אזרחים בהפרות הסכמי רכישה" ■ לשכת עוה"ד למשרד המשפטים: "יש שיתוק מוחלט בשוק הנדל"ן; חייב להימצא פתרון"

‎‎העיצומים בטאבו נמשכים ונכנסו היום ליומם ה-14. בשבועיים אלה לא ניתן לקבל שירות בלשכות רישום המקרקעין. העוסקים בענף הנדל"ן מתלוננים על נזקים ועל ביטול עסקאות ודורשים את התערבות השרים הרלוונטיים.

אתמול (ב') הוגשה עתירה לבג"ץ כנגד משרד המשפטים, שרת המשפטים והסתדרות עובדי המדינה. עתירה זו מאפשרת הצצה למלכוד שאליו נכנסים אזרחים רבים מן השורה בגלל השביתה. גם לשכת עורכי הדין שלחה מכתב דחוף לראשי משרד האוצר ומשרד המשפטים בבקשה לטפל בנושא.

‏‏לטענת העותרת, יעל ברכה מרגלית, בעתירה שהוגשה באמצעות עורכי הדין אהרן צאל וחגי כהן ממשרד צאל כהן ושות', השביתה בטאבו מונעת ממנה לקבל משכנתא לצורך רכישת דירה בירושלים שלגביה נחתם הסכם רכישה ב-25 בדצמבר.

בעתירה מפורט כי בהתאם להוראות הסכם המכר היה על העותרת להשלים סך של 2.5 מיליון שקל עד 2 בינואר 2014, אולם בשל העיצומים שהחלו יום לפני כן, אין היא יכולה להשלים את התהליך מול הבנק לקבלת המשכנתא.

במקביל מכרה העותרת דירה אחרת, והשביתה מונעת ממנה לרשום הערת אזהרה בטאבו גם בעסקה זו. בנוסף, העובדה שאין אפשרות לרישום עשויה גם לגרור, כך על-פי העתירה, קנסות שיוטלו על העותרת בשל איחור בתשלום מס רכישה לרשויות המס.

‏‏‏"עקב הימנעות עובדי לשכת הרישום מלקבל קהל ולבצע פעולות רישום בלשכה, ביודעין, וללא צידוק מספיק, יש בכך כדי לגרום לעותרת להפר חוזה מחייב כדין בינה לבין המוכרים, לגרום לה לנזק ממוני, לגרור את העותרת לקנסות איחור בתשלום מס, ובכך בין היתר לשכת הרישום עושה עוולה כלפי העותרת - גרם הפרת חוזה שלא כדין", כך בעתירה.

‏העותרים מבקשים מבית המשפט צו על-תנאי להפסיק את העיצומים בטאבו ולדרוש מהמדינה להסביר מדוע לא פועלת להפסקת העיצומים. במקביל מבקשים גם צו ביניים לביצוע פעולות דחופות בטאבו כמו רישום הזכויות של העותרת.

‏‏"עתירה זו הוגשה על רקע עיצומים שנפתחו לפתע על-ידי עובדי לשכות רישום המקרקעין. עיצומים המשתקים, מטרפדים ומסכלים עסקאות נדל"ן רבות", טוענים עורכי הדין צאל וכהן. "במצב זה לא ניתן לרשום הערות אזהרה, עיקולים, רישומי משכנתאות, הערות אזהרה לטובת בנקים, שללא רישומן בנקים אינם מעניקים מימון לרכישת נכסים ו/או ביטולי משכנתאות.

"מצב חמור זה עשוי לגרום לתאונות משפטיות רבות, עסקאות נוגדות ופגיעה אנושה במהימנות המרשם. כמו כן, הדבר עשוי לגרור עשרות רבות של בתי-אב שהתקשרו לאחרונה בעסקאות מקרקעין להפר הסכמים, מצב שאינו סובל עוד דיחוי ומחייב את התייחסותו של בית המשפט.

"לא ייתכן שעקב סכסוך פנימי בין משרד המשפטים ועובדי הלשכות, ייוותר המצב על כנו, מצב שבו אזרחים נגררים בעל-כורחם לסכסוך לא להם, העשוי לסבך אותם בהפרות בהסכמי רכישה, ועלולים למצוא את עצמם כבני-ערובה בידי עובדי הלשכות".

"שיתוק מוחלט בשוק הנדל"ן"

‎‎כאמור, גם לשכת עורכי הדין החליטה כי הגיע הזמן להתערב. במכתב שנשלח על-ידי עורכי הדין יורם חג'בי ומוטי בניאן, יושבי-ראש משותפים של פורום קניין ומקרקעין בלשכה, נכתב: "המצב הנוכחי אינו יכול להימשך, וחייב להימצא פתרון כלשהו. אנו מבקשים כי נציבות מיסוי מקרקעין תקפיא את מניין הימים לצורך תשלום שומה עצמית של מס שבח, מאז תחילת השביתה ועד שהשביתה תיפסק".

במכתב הממוען למנכ"לי משרד האוצר והמשפטים נכתב עוד: "שביתה זו, בצומת דרכים כה קריטי בשוק הנדל"ן, מביאה לכך שעסקאות רבות למעשה נעצרות. שביתה זו למעשה כבר גורמת לשיתוק בעשיית עסקאות, כי לא ניתן לערוך בירור זכויות, ובתוך זמן קצר ייגרם שיתוק מוחלט בשוק הנדל"ן.

"עסקאות רבות נעצרות לאור העובדה שבאין יכולת לרשום הערות אזהרה, אף קונה לא מוכן להתקדם בתשלומים על חשבון העסקה, כך שגם למוכר אין כסף לשלם את תשלום מס שבח, בעסקאות המחויבות במס שבח. עניין זה מהווה לא רק פגיעה בציבור הרחב אלא גם בקופת המדינה".

‏ממשרד המשפטים נמסר: "מכתב לשכת עורכי הדין התקבל היום בלשכת המנכ"ל. העתירה טרם התקבלה". ‏‎‎‏