הסלב לאונרדו: תערוכת דה וינצ'י בעיקר מציגה את האמן ככוכב זוהר

דה וינצ'י, מז'אנר תערוכות המולטימדיה על האמנים הגדולים, מקרבת את הקהל לעבודותיו אך מסתירה את האמנות

אחרי ההצלחה המסחרית המרשימה של תערוכת "ואן גוך לייב" בשנה שעברה, היה זה רק עניין של זמן עד שיגיע הדינוזאור הבא, והנה התערוכה "דה וינצ'י Alive - מסע בעולמו של גאון" תיפתח ב-30 בינואר במרכז הירידים תל-אביב. התערוכה הנודדת מציגה את פועלו של לאונרדו דה וינצ'י, מדען, ממציא, אמן גאון והאיש שעל שמו נטבע המונח "איש רנסנס" הבא לתאר אדם ברוך כשרונות ורב-פעלים.

התערוכה, המוגדרת "כחוויה רב-חושית, מרהיבה ומיוחדת במינה", מציגה דגמים של יצירותיו בקנה מידה טבעי, רפרודוקציות של יצירותיו האיקוניות ומערכת הקרנה "SENSORY4", העוטפת את המבקר מכל צדדיו בחומר ויזואלי "המאפשר לצלול לתוך החוויה".

תערוכות מסוג זה הן ברכה, כיוון שהן מצליחות להפוך אמנות משובחת למוצר מבוקש ופופולרי. הן מושכות קהל סקרן - לצד המתעניינים באמנות ובהיסטוריה, שבאים כדי לבדוק איזו חוויה ואילו גילויים מזמנת להם התערוכה.

מי שלא יטרח לצפות בסרטון בן כמה דקות על דה וינצי או על ואן גוך בערוץ 8, שלא לדבר על ביקור יזום במוזיאון לאמנות, נוהר בהמוניו ופותח את כיסו ואת ליבו כדי לזכות ל"חוויה רב חושית". וזהו סוד קסמה של התערוכה - היא מצליחה להפוך את ענקי התרבות הנושנים לכוכבי רייטינג זוהרים ועכשוויים. אם כבר לאונרדו, אז שיהיה סלב. שימשוך קהל.

"מעל 200 יצירות, ביניהן 75 מכונות שהמציא לאונרדו בגודל אמיתי, וניתן לגעת בהן ולנסותן; אנימציות איכותיות המבוססות על מחקרים של יצירותיו החשובות בתקופת הרנסנס, וכן ניתוח מעמיק ומאלף של יצירתו המפורסמת ביותר: המונה ליזה. הגלריה מכניסה את המבקרים אל תוך עולמו של לאונרדו דה וינצ'י ומספרת את סיפורו", כותבים המארגנים.

אך זוהי גם נקודת התורפה של התערוכה ודומותיה. זוהי תערוכה על האמן ולא תערוכת אמנות. ז'אנר חדש של מספרי סיפורים ויזואליים על ענקי תרבות. בין אלה לבין המפגש פנים אל פנים עם יצירת אמנות אין כל קשר. המפגש המאכזב כמעט תמיד עם המונה ליזה בלובר בפריז עלול לדהות עוד יותר אחרי "מצגות מולטימדיה איכותיות". ואולי להיפך. אולי דווקא בעקבות החוויה הזו יתרבו מזמיני הכרטיסים (חודשים מראש) לראות את "הסעודה האחרונה" המקורית, בחדר האוכל של הנזירים בבזיליקה במילאנו.

30.1-28.4, מרכז הירידים, תל-אביב, כרטיס 99 שקל, משפחתי 280 שקל ומבצעים