"גלובס" חושף: נתניהו ניהל חשבון בנק במקלט מס באי ג'רזי

חשבון הבנק: בשנים 1999-2003, בין סיום כהונתו כראש ממשלה לתחילת כהונתו כשר אוצר, החזיק נתניהו חשבון במקלט מס ■ התנועות: נתניהו העביר, בין היתר, 145 א' ד' לליהמן ברדרס ■ לשכת נתניהו: "החשבון אינו פעיל משנת 2003"

לאחר כהונתו הראשונה כראש ממשלה ותוך כדי כהונתו כשר בממשלה, החזיק בנימין נתניהו חשבון בנק באיי התעלה, המשמשים מקלט מס. בתקופה זו עשה נתניהו את רוב הונו מהרצאות שנשא ברחבי העולם.

ממסמכים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי נתניהו נהג להעביר כספים לחשבון בנק הנושא את שמו בסניף של רויאל בנק אוף סקוטלנד (The Royal bank of Scotland) באי ג'רזי, שנמנה עם איי התעלה - קבוצת איים הנמצאת באזור התעלה האנגלית וכלכלתה מבוססת על המגזר הפיננסי. תנאי המס שם נוחים למדי.

שיעור המס באי ג'רזי עומד על אפס אחוז, ולדברי מומחים, האי הוא יעד אידיאלי כמקלט מס למשקיעים. הוא דורג ראשון מבחינת כדאיות מקלטי המס בעולם.

חשבון הבנק של נתניהו היה פעיל בעת שנטל פסק זמן מהחיים הפוליטיים, אך גם לאחר חזרתו לממשלה, בין השנים 1999 ל-2003, לאחר שכיהן כראש ממשלה ובמהלך כהונתו כשר חוץ ושר אוצר.

התנועות בחשבונו של נתניהו יכולות להעיד במעט על פעילותו באותן שנים. למשל, ב-13 בדצמבר 2000 העביר נתניהו בקשה חתומה על-ידיו למנהל חשבונו ברויאל בנק אוף סקוטלנד, ובה הוא מבקש להעביר 2,468.45 דולר למשרד עורכי הדין שמרון, מולכו, פרסקי ושות', שבסניף אגרון של בנק דיסקונט בירושלים.

עו"ד יצחק מולכו הוא אחד האנשים הקרובים ביותר לנתניהו ומשמש שליחו המדיני המיוחד. ב-1999, כאשר כיהן כראש ממשלה, פעל מולכו כשליחו האישי לעניינים מדיניים וניהל את השיחות עם הפלסטינים. מולכו נושא בתפקיד גם כיום.

לפי לשכת נתניהו, משמש מולכו בשליחות ראש הממשלה למשימות המדיניות זו השנה השמינית בהתנדבות, בהתאם להסדר שנחתם עם המדינה. הוא אמור לקבל שכר סמלי של שקל בשנה.

עו"ד דוד שמרון, שותפו של מולכו למשרד עורכי הדין וגם גיסו, ייצג את נתניהו באותן שנים בשתי פרשות שבהן נחשד יחד עם רעייתו: פרשת המתנות ופרשת עמדי. בפרשת המתנות נחשדו בני הזוג נתניהו בכך שהעבירו לחזקתם האישית מתנות שקיבל נתניהו ממנהיגים בעולם בעודו ראש ממשלה. לפי החוק, מתנות כאלה נחשבות רכוש מדינת ישראל. התיק נסגר מחוסר אשמה, לאחר שהתברר כי נתניהו הקפיד לערוך רישום מדויק של כל המתנות שקיבל ממנהיגים.

בפרשת עמדי נחשד נתניהו כי ניצל את מעמדו כראש ממשלה להשגת טובות הנאה מקבלן ההובלות אבנר עמדי. בפרשה זו המליצה המשטרה להעמידו לדין בגין עבירות שוחד, מירמה, הפרת אמונים ושיבוש הליכי חקירה, אולם הפרקליטות החליטה שלא להגיש כתב אישום. למולכו ושמרון קשר משפחתי לנתניהו. אמו של שמרון הייתה בת-דודתו של אביו של נתניהו, ואילו מולכו נשוי לאחותו של שמרון.

על-פי המסמכים, באותה הזדמנות ביקש נתניהו להעביר גם 8,000 דולר לחשבונו של מי ששימש ראש הלשכה של נתניהו בשנת 2000, כששקל לשוב לחיים הפוליטיים. לאחר ההפסד לאהוד ברק בבחירות, הביע נתניהו שאיפה לחזור לפוליטיקה ובחן אפשרות להתמודד על ראשות הממשלה מול אריאל שרון, אולם בסופו של דבר ויתר על כך.

ב-29 בינואר 2001 פנה נתניהו שוב למנהל חשבון הבנק בג'רזי וביקש להעביר 1,800 דולר לחשבונו של גורם ששימש יועץ התקשורת שלו כשהיה ראש הממשלה, בין השנים 1998-1999, אך המשיך ללוות אותו גם לאחר שפרש לתקופה קצרה מהחיים הפוליטיים. השמות שמורים במערכת "גלובס".

כפי שעולה מהמסמכים, ב-3 בפברואר 2002 ביקש נתניהו להעביר מחשבונו בג'רזי 145 אלף דולר לליהמן ברדרס בניו-יורק, בחשבון צ'ייס מנהטן בנק. כמה חודשים אחר-כך כבר ישמש נתניהו שר חוץ, ותקופה קצרה לאחר מכן שר אוצר. במסגרת תפקידו זה קידם בין היתר רפורמה במס. על כל המסמכים חתום נתניהו באופן אישי.

החוק בישראל מתיר החזקת חשבונות במדינות שהן מקלטי מס, כל עוד בעל החשבון מדווח על כך לרשות המסים. עם זאת, ברשות המסים - גוף שהיה כפוף לנתניהו בשבתו כשר אוצר - מנסים לצמצם את השימוש של ישראלים במקלטי מס.

במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2012 תקף במטה ברק אובמה את מועמד הרפובליקנים מיט רומני, לאחר שהתברר כי הוא מנהל חלק מחשבונותיו במקלטי מס, אף שאין זה מנוגד לחוק.

מיליוני שקלים מהרצאות

ב-2013 דירג "פורבס" את נתניהו כפוליטיקאי השישי העשיר בישראל, והונו הוערך ב-41 מיליון שקל. לפי המגזין, נתניהו, שלא נולד למשפחה עתירת-ממון, צבר את רוב רכושו והונו בעיקר בין השנים 1999-2001. בתקופה זו, כך נטען, העשיר נתניהו את חשבון הבנק שלו במיליוני שקלים. את ביתו בקיסריה, למשל, רכש בשנת 2002.

נראה כי ההפסד לברק בהתמודדות על ראשות הממשלה ב-1999 היה אולי אכזבה פוליטית לנתניהו, אבל הוא השתלם לו מאוד מבחינה כלכלית. ב-3 השנים האלה, כשלא החזיק במשרה ציבורית, היה נתניהו מרצה מבוקש.

לפי הפרסומים, הוזמן נתניהו בתקופה הזאת לשאת כ-20 הרצאות בשנה ברחבי העולם, ושכר-הטרחה שגבה עבורן הגיע בחלק מהמקרים ל-60 אלף דולר להרצאה. לפי הערכות "פורבס", גרף נתניהו רווח של כ-15 מיליון שקל מהרצאות בלבד. רוב לקוחותיו היו גופים עסקיים, חברות פרטיות בינלאומיות ואוניברסיטאות.

במקביל, לאורך שנתיים בתקופה זו כיהן נתניהו כיועץ בכיר לאסטרטגיה בינלאומית בחברת ההיי-טק BATM הנסחרת בבורסה של לונדון. נוסף על שכר, שעמד על-פי ההערכות על כמה מאות אלפי שקלים בשנה, קיבל אופציות של החברה, שאותן מימש בהמשך. כמו כן שימש כמקדם עסקים עבור חברות נוספות, כמו אלקטריק פיול (כיום אירוטק), שנתניהו שידך בינה לבין ענקית הקמעונות האמריקאית וול מארט.

על-פי "פורבס", גבה נתניהו 120 אלף דולר על קיום 15 פגישות בינו לבין בעלי הון בעניינה של אלקטריק פיול, ובהן פגישות עם עידן עופר ועם פויו זבלודוביץ'. על-פי הערכות, נתניהו קיבל משתי החברות הללו, הן באופציות והן בשכר, 2.5 מיליון דולר.

מקור הכנסה נוסף היה תפקידו כיועץ אסטרטגי בכיר של חברת net2wireless, שמונה אליו בנובמבר 2001.

לשכת נתניהו: "החשבונות והפקדונות דווחו באופן מלא בישראל"

משלכת ראש הממשלה נמסר: "גם הפעם ניסיונכם להטיל דופי בראש הממשלה נתניהו אינו תואם את העובדות. מדובר בחשבון שכבר אינו פעיל משנת 2003. בשנת 1999, אחרי סיום כהונתו הראשונה של ראש הממשלה נתניהו, נעשתה באמצעותו השקעה שלא היה בה שום יתרון מס מול ישראל.

"החשבונות והפקדונות בו דווחו באופן מלא לרשויות בישראל כולל לרשויות המס בישראל, והוא נכלל גם בהצהרות ההון שהגיש ראש הממשלה נתניהו לרשויות בישראל".

מקלט מס: איך זה עובד?

מקלט מס הוא מדינה שבה שיעור המס הוא נמוך או אפסי. בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מחזיקים כספים ונכסים בבנקים או באמצעות חברות ונאמנויות במקלטי מס שונים ברחבי העולם, ובכך מוציאים מיליארדי שקלים מחוץ לישראל וחוסכים חיסכון ניכר בתשלומי המס שהם נדרשים להם. מדובר בפעילות חוקית ולגיטימית, אם כי רשות המסים פועלת לצמצום התופעה.

לא צריך להיות עשיר כדי לפתוח חשבון בנק במקלט מס.

למעשה, כל אחד יכול לעשות זאת, צריך רק לדעת לבחור במקלט המס הנכון, בהתאם לכמה פרמטרים: שיעור המס במדינת המקלט, היציבות המדינית והביטחונית בה, ההליך המשפטי הכרוך בפתיחת חברה או חשבון, שמירת הסודיות לבעלי המניות, עלויות הטיפול השוטף והאפשרות להעביר כספים למדינות אחרות.

ברחבי העולם קיימים כ-50 מקלטי מס, וניתן לפתוח בהם חשבונות פרטיים וחשבונות של חברות. עלות הקמת חברה במקלט מס עומדת על כ-3,500 דולר. לאחר שנבחר שם לחברה, יש למלא אחר חוקי אותה מדינה ולמנות דירקטור - מקומי או בעל החברה. בחלק ממקלטי המס יש גם דרישה לבחור מזכיר. נדרשים כ-1,000 דולר נוספים עבור פתיחת חשבון בנק. על החברה לשלם בנוסף אגרה שנתית בסך כ-1,200 דולר. בתוך שבועיים יקבל מקים החברה את המסמכים והוא יוכל להתחיל לעבוד.

אדם פרטי המבקש לפתוח חשבון בנק במקלט מס יידרש לשלם כ-1,000 דולר. כיום אין צורך לצאת מגבולות ישראל כדי לפתוח חשבון כזה. עם זאת, בתנאים מסוימים יש לדווח לרשות המסים בישראל על פתיחת החשבון. לתושב חוזר ולעולה חדש, למשל, יש פטור מלא ממס וגם פטור מחובת דיווח. בעיקרון, תושב ישראל שהוא בעלים של חברה במקלט מס ישלם מס בשיעור של כ-30% על כספי דיבידנד שהוא מקבל מהחברה שלו.

לדברי ד"ר אבי נוב, עו"ד מומחה למיסוי בינלאומי, האי ג'רזי הוא יעד אידיאלי ליזמים ומשקיעים המחפשים את מרב היתרונות במקום אחד. מלבד מס חברות העומד על אפס אחוז, לאי ג'רזי יש יתרון בולט - שהוא אינו נמצא ברשימות השחורות של ארגונים בינלאומיים. לכן השקעה באי נחשבת אמינה יותר מאשר השקעה במדינות אחרות. לג'רזי אף יצא שם של מקלט מס שאינו עוסק בהלבנת הון.

מלבד ג'רזי ואיי קיימן, קיימים מקלטי מס רבים נוספים. בין הבולטים שבהם: אנדורה, אנגולה, אנטיגואה, ארובה, בהמס, בחריין, ברבדוס, בליז, איי הבתולה הבריטיים, איי קוק, דומינקה, גיברלטר, גרנדה, גורנזי, איי מאן, ליבריה, ליכטנשטיין, האיים המלדיביים, איי מרשל, מונקו, מונטסראט, נאורו, האנטילים ההולנדים, פנמה, סמואה, איי סיישל, סן לוסיה, סן קריסטופר, נביס, סן וינסנט, גרנדה, טונגה, איי טורקס, וקאיקוס, איי הבתולה האמריקאים ונואטו.

סניף של רויאל / צילום: רויטרס
 סניף של רויאל / צילום: רויטרס