קיבלה קיצור שליש מאסר: ענת קם יוצאת לחופשי

קם, שהורשעה בריגול ונדונה ל-3.5 שנות מאסר, תשתחרר מכלא נווה-תרצה בעוד 10 ימים ■ הבקשה התקבלה בין היתר לאור התנהגותה הטובה במהלך המאסר

‎‎כ-3 שנים אחרי שפרשת ענת קם נחשפה בציבור והביאה למאסרה, קם יוצאת לחופשי. בתום דיון בנושא, אישרה היום (ה') ועדת השחרורים של שירות בתי-הסוהר את בקשתה של קם לקצר שליש מתקופת מאסרה, והיא תשתחרר מכלא נווה-תרצה בעוד 10 ימים.

על קם נגזר עונש של 3.5 שנות מאסר, שהיא החלה לרצותו בנובמבר 2011. זאת, בעקבות הרשעתה במסגרת הסדר טיעון בריגול חמור (איסוף והחזקת ידיעות סודיות), בגין הוצאת אלפי מסמכים סודיים מרשות צה"ל בעת שירותה הצבאי בלשכת אלוף פיקוד המרכז בשנים 2005-2007 והעברתם לעיתונאי אורי בלאו, אשר בהתבסס עליהם פרסם סדרת תחקירים ב"הארץ".

בעתירה שהגישה קם, באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ויריב רונן, נגד הנהלת בתי המשפט ושב"ס לפני מספר שבועות, טענה קם כי ועדת השחרורים אינה מתכנסת כדי לדון בבקשתה לשחרור מוקדם ופועלת בכך בניגוד לנהלים.

לאחר דין ודברים בין הצדדים, הגיעו קם ופרקליטיה להבנה עם שירות בתי-הסוהר, והוועדה התכנסה וקיבלה את בקשתה לשחרור מוקדם. זאת, בין היתר, לאור התנהגותה הטובה במהלך המאסר וחוות-דעת שקבעו כי לא נשקפת ממנה סכנה לציבור.

בפברואר 2010 הודתה קם והורשעה, במסגרת הסדר טיעון שאליו הגיעה עם הפרקליטות, בעבירות של ריגול חמור וכן מסירת ידיעה סודית. משני סעיפי האישום נמחקה הכוונה לפגוע בביטחון המדינה.

‏לפי כתב האישום, קם אספה בתיקייה מיוחדת במחשב שלה, בעת ששירתה כראשת לשכתו של אלוף פיקוד המרכז דאז, יאיר נוה, מסמכים ומצגות סודיים ורגישים, ובסמוך לשחרורה מהצבא העתיקה את המסמכים לשני דיסקים, וזאת "ממניעים אידיאולוגיים ולשם פרסום המסמכים בציבור". בספטמבר 2008, לאחר שהציעה את המסמכים לעיתונאי "ידיעות אחרונות" יוסי יהושוע, העבירה קם כ-1,500 מסמכים לעיתונאי "הארץ", אורי בלאו.

בכתב האישום נכתב כי "בעזרת המידע שנחשף בחלק מהמסמכים שמסרה הנאשמת לבלאו, פרסם בלאו החל מנובמבר 2008 מספר כתבות ב'הארץ'. במעשים המתוארים לעיל אספה הנאשמת, החזיקה ומסרה ידיעות סודיות, כשאינה מוסמכת לכך".

באוקטובר 2011 גזר בית המשפט המחוזי בתל-אביב על קם עונש של 4.5 שנות מאסר. ‏השופטים נורית אחיטוב, רענן בן-יוסף ומירי דיסקין, קבעו פה-אחד בגזר הדין כי "מעשיה של קם מהווים הפרה של כל נורמה ומערכת הבנויה על אמון הדדי, והם ראויים לכל גנאי. מעשיה מצביעים על עיוות פנימי עמוק בתפיסת חובותיו של חייל, סטייה חמורה והפרה של נורמות פליליות מהחמורות ביותר. אם צה"ל לא יוכל לתת אמון בחיילים, הוא לא יוכל לתפקד כצבא סדיר".

קם ערערה על העונש, באמצעות עו"ד בומבך, לבית המשפט העליון; ובדצמבר 2012 החליטו השופטים לקצר את עונש המאסר בשנה, ל-3.5 שנים. ‏

בלאו הועמד לדין באשמה של החזקת ידיעות סודיות על-ידי מי שאינו מוסמך לכך. הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות, ונגזרו עליו 4 חודשי עבודות שירות.