האם מבקר המדינה יוכל לבדוק את מקלט המס של נתניהו?

המבקר במלכוד: לא יוכל לבדוק את מקלט המס של רה"מ - אלא אם נתניהו יאשר לחשוף את הצהרות ההון שלו ■ גורם במשרד המבקר: דיווחי ההון של נתניהו תקינים - אך המבקר לא יוכל לבצע בדיקה נאותה בשל חובת סודיות כלפי רה"מ

אחת השאלות שמסקרנות את הציבור מאז חשיפת מקלט המס של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש ב"גלובס", היא מה היו חובות הדיווח שחלו על נתניהו בקשר לחשבון הבנק ברויאל בנק אוף סקוטלנד באי ג'רזי, אם בכלל.

נתניהו פתח את החשבון לאחר כהונתו הראשונה כראש ממשלה. החשבון היה פעיל בעת שנטל פסק-זמן מהחיים הפוליטיים, אך גם לאחר חזרתו לממשלה, בין השנים 1999 ל-2003, במהלך כהונתו כשר חוץ ושר אוצר.

במקביל לחובות דיווח שונות לרשות המסים, כאשר שב לפוליטיקה ונכנס לתפקידו כשר חוץ ושר אותר, נתניהו היה חייב בדיווח מלא על כל הונו ונכסיו למבקר המדינה. זאת, במסגרת הכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים.

ב-1977 קבעה הממשלה את הכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים, המבוססים על דוח ועדת אשר. הכללים מטילים על שרים וסגני שרים חובות ומגבלות, ועל מבקר המדינה הוטל לבדוק אם הם עומדים בהם.

בין היתר, בסעיף 10 לכללים אלה נקבעה חובת ההצהרה השנתית של השרים. על-פי כלל זה, בתוך 60 ימים מתום כל שנה לכהונת שר, ובתוך 60 ימים לאחר סיום כהונת שר, חייב שר להגיש למבקר המדינה הצהרה שנתית ובה פרטים על ההון, הנכסים, הזכויות, ההתחייבויות ופרטים על מקורות ההכנסה של השר ושל בני משפחתו.

בסעיף 17 לכללים נקבע כי בתוך 60 ימים מיום תחילת כהונתו, חייב השר להגיש למבקר המדינה הצהרה מפורטת על ההון, הנכסים, הזכויות, וההתחייבויות שיש לשר ולבני משפחתו ביום כניסתו לתפקיד, מקורות ההכנסה שלו ושל בני משפחתו בשנה שקדמה למינויו כשר ונכסים שהועברו על שם אחרים.

בטופס ההצהרה מתבקש השר לדווח על חשבונות ופיקדונות בבנקים בארץ ובחו"ל. ל"גלובס" נודע כי במשרד מבקר המדינה יש מספר קלסרים עבים ובהם מתויקים כל דיווחיו של נתניהו והצהרות ההון שלו במהלך הקריירה הפוליטית שלו. גורם במשרד מבקר המדינה מסר ל"גלובס" כי הדיווחים תקינים, וכי נתניהו לא הסתיר בדיווחים אלה את חשבון הבנק באי ג'רזי.

בתגובותיו לחשיפת "גלובס" הבהיר נתניהו כי "החשבונות והפיקדונות דווחו באופן מלא לרשויות בישראל, כולל לרשויות המס בישראל, והוא נכלל גם בהצהרות ההון שהגיש ראש הממשלה נתניהו לרשויות בישראל".

שמירת סודיות

על מבקר המדינה חלה חובת שמירת סודיות על הדיווחים שמסר נתניהו. רק במקרה שנתניהו יעביר למבקר המדינה אישור לפרסום הצהרות ההון שלו במסגרת כהונתו כשר, יוכל מבקר המדינה לבדוק את הנושא.

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, התייחס היום (ה') לעניין. לשאלת "גלובס" אמר כי יבדוק מה יש בהצהרות ההון, אך הוא מנוע מלפרסם נתונים - אלא אם יתקבל אישור שכזה מלשכת נתניהו.

"נבדוק אם יש ברישומים הצהרות על חשבון הבנק. היו לנו פניות בעניין, ואם נוכל, על-פי מתן אישור מראש הממשלה בנימין נתניהו, נוכל לטפל בעניין ולחשוף את ההצהרות שהצהיר כשר למבקר המדינה", אמר.

המבקר, שהשיב לשאלות הכתבים הבוקר, לא התכוון לכך שתיערך בדיקה מהותית של הנושא על-ידו, אלא בדיקה טכנית של הרישומים.

גורמים שמכירים את הדיווחים של נתניהו למבקר אומרים היום ל"גלובס" כי "אין בכלל מה לבדוק את ההצהרות. אין סיפור במשרד מבקר המדינה, כיוון שהדיווחים של נתניהו תקינים לחלוטין וכוללים את כל נכסיו, לרבות חשבון הבנק באי ג'רזי".