שר האוצר סירב לגנות הפקדת כספי ישראלים במקלטי מס

אמש, בתוכנית "המטה" בערוץ 10, נשאל שר האוצר מספר פעמים על עמדתו בעניין, אך מתשובותיו של לפיד עולה כי הוא לא מוצא טעם לפגם בכך שאזרחי ישראל יוציאו את כספם מהמדינה ויחזיקו חשבונות בנק במדינות זרות

שר האוצר יאיר לפיד סירב לגנות הפקדת כסף של ישראלים בחשבונות בנק במקלטי מס. אמש (שבת), בתוכנית "המטה" בערוץ 10, נשאל שר האוצר מספר פעמים על עמדתו בעניין, אך מתשובותיו עולה כי לפיד לא מוצא טעם לפגם בכך שאזרחי ישראל יוציאו את כספם מישראל ויחזיקו חשבונות בנק במדינות זרות.

לשר האוצר ניתנו למעלה מ-5 הזדמנויות במהלך התוכנית להביע עניין בכך שכספי אזרחי ישראל יופקדו במדינה, אך גם כאדם פרטי הוא סירב להתבטא בנושא. באולפן התעוררו תהיות מה אמור לחשוב האזרח משלם המסים, כשזה המסר שהעביר לא אחר מאשר שר האוצר.

"אתה שר האוצר כבר כמעט שנה, וממונה על הכנסות המדינה ממסים. מה כשר אוצר אתה חושב על אזרחים אמידים שפותחים חשבונות בבנק במקלטי מס בחו"ל כדי לא לשלם כאן מסים?", שאל המראיין נדב פרי את לפיד.

"תראה, אתה תצטרך לשאול אותי על זה אחרי שמבקר המדינה יודיע מה היתה החלטתו", השיב שר האוצר.

פרי, שלא זכה לתשובה, שינה את ניסוח השאלה: "עזוב מבקר המדינה, האם בעיניך זה מעשה ראוי?". אולם גם הפעם שר האוצר דבק באותו המשפט וחזר על דבריו: "אתה תצטרך לשאול אותי אחרי שמבקר המדינה...".

פרי לא הרים ידיים גם בשלב הזה ואמר: "אני לא מאמין שאתה מתחמק מהשאלה הזו. דווקא כשר אוצר, אתה רוצה שאזרחים יוציאו עכשיו את חשבונות הבנק שלהם החוצה?", שאל.

"תראה נדב, אני לא מתחמק, אני פשוט לא עונה לך. זה לא אותו הדבר. אני אומר שאני אגיב על זה אחרי שמבקר המדינה יחליט", התעקש לפיד לחזור על המנטרה.

העיתונאי שמעון שיפר, שישב גם הוא באולפן, פנה אף הוא ללפיד ושאל: "מה אנשים שיושבים עכשיו בבית מהם צריכים לחשוב על שר האוצר שלהם?". לפיד ענה בתגובה כי "הם אומרים לעצמם שהם שמחים", אך שיפר המשיך: "הם אומרים שמדובר באדם מאוד מנומס, אבל הם גם מצפים ששר האוצר שלהם, אפילו כאישיות פרטית, יאמר איזו עמדה, לפחות עקרונית, איך אנחנו נראים כשאיש ציבור מעדיף פשוט לחפש מקלט לא לשלם מס?".

גם הפעם לפיד נותר עם תשובתו: "תשובתי היא שאגיב על זה אחרי שמבקר המדינה".

כשנשאל שר האוצר על-ידי פרי האם הוא מחזיק חשבון בנק בחו"ל, השיב לפיד: "לא, אין לי אף חשבון בחו"ל, כי אני חי פה, ואין לי חשבונות בחו"ל. אני לא עוסק בביקורת המוסר. אין לי חשבונות בחו"ל, אף פעם לא היו לי".

פרי ניסה להקשות עליו בשלב הזה שוב ושאל: "וזה מוצא חן בעיניך שלאחרים יש חשבונות בחו"ל?". "אתה באמת חושב שאפשר ללכוד אותי?", השיב לפיד, ואז שינה גם את תשובתו ונזכר שהיה לו חשבון בנק בארה"ב: "רגע, רגע, לפני שמישהו קופץ, ב-1995 היה לי חשבון ל-6 חודשים באמריקה, כי עבדתי שם".