"האמירה שהריאליטי הוא ז'אנר איום ונורא היא שטחית"

האם הערב ייחצה קו נוסף בגבולות הריאליטי, כשמצלמות יגיעו גם לחדר הלידה? ■ אסף גיל, מפיק הפורמט "בייבי בום" של ערוץ 10, תוקף את מבקרי הז'אנר, מדבר על התחרות שתציב מולו רשת עם "משחקי השף", ומאמין שיש עתיד לריאליטי

התמודדות נדירה צפויה הערב (א') על מסכינו - שתי השקות של תוכניות חדשות לחלוטין יעלו במקביל בערוץ 2 ובערוץ 10. אצל הזכיינית רשת יהיה זה ריאליטי הבישול המקורי "משחקי השף", ואילו ערוץ 10 יעלה היום את "בייבי בום", דוקו-ריאליטי המבוסס על פורמט בריטי מצליח.

במרכז התחרות ניצב המפיק אסף גיל. המפיק, שעומד מאחורי "בייבי בום" של ערוץ 10, נאבק ב"משחקי השף" בשתי חזיתות - שכן היא אמורה להיות מעין מענה לתוכנית אחרת שאותה הוא מפיק - "מאסטר שף" המשודרת בקשת.

- מה התחזית שלך להערב?

"למדתי מניסיוני בערוץ 10 שכל הימור, אם אין לו בסיס במציאות, אז עדיף לא להמר", אומר גיל בראיון ל"גלובס". "אם בידיי הייתה הברירה בין השיבוץ הזה או לשבץ מול 'מאסטר שף', הייתי בוחר לשים את התוכנית מול רשת. הייתי בסרט הזה, כשערוץ 10 שיבץ את 'מתלהבת' מול 'רוקדים עם כוכבים' (שתיהן תוכניות בהפקתו, ל"א), והתוכנית שלי בערוץ 10 מאוד הפסידה מזה".

- כאן יש לה יותר סיכוי?

"אני לא זוכר הרבה אירועים כאלה בעבר, של השקה מול השקה. זה שיבוץ קשה עבורנו. אני רק יודע שזו אחת התוכניות היותר טובות ומרגשות שיצרתי. אני מאמין שכשיש משהו איכותי וראוי, אז צופים מתחברים לזה, ולכן אני אופטימי".

- אתה עושה כבר 3 שנים את "מאסטר שף "בהצלחה, והנה רשת מגיעה עם תוכנית משלה. אתה מרגיש שהפיתוח פה נעשה בניסיון לחקות?

"זה ריאליטי אוכל. אני מכיר עוד פורמטים כאלה שנעשים סביב העולם. העובדה המהותית עם ריאליטי אוכל הוא שסיפור המעשה הוא אותו סיפור - זו תחרות בישול. אני מעריך שגם אם רשת הייתה עושה פורמטים אחרים בתחום, היו אומרים שזה מזכיר את 'מאסטר שף'. קשה לי לשפוט מפרומואים".

- אמרו עליכם ששילבתם ב"מאסטר שף" טעימות עיוורות, כדי להקדים תרופה לפורמט של רשת, שמבוסס כולו על הרעיון הזה.

"זה כמעט לא ראוי לתגובה. הסיבה העיקרית שאני אומר את זה, היא בגלל שכבר לפני יותר משנתיים היו לנו טעימות עיוורות, אמנם לא באודישנים. יש פורמט שנקרא 'דה טייסט', כמו 'דה ווייס', שרץ לפני למעלה משנתיים, שם כל הפורמט מבוסס על טעימה עיוורת. כך שאני לא מבין על מה טענה".

- תחום ההתמחות שלך הוא להביא פורמטים מצליחים מחו"ל לישראל. והנה, עולה נטייה לפתח דברים בארץ - "הכוכב הבא" ועכשיו "משחקי השף". אתה חושש?

"לא. הקהל בארץ שופט את התוכנית לגופה. 'הכוכב הבא' הצליחה בצדק, כי היא הביאה משהו חדשני ושונה. היא הייתה יכולה גם להיכשל. אפשר לעשות פורמטים מקוריים שייכשלו. בשורה התחתונה, למרות הרצון לייצר ולפתח פורמטים, אתה צריך לספק צרכים לקהל. אני מאחל לרשת שיצליחו עם 'משחקי השף'. זה טוב שתהיה תחרות באופן כללי ובז'אנרים. אין לי ספק שזה מאתגר אותי יותר, ואני לא מפחד מזה בכלל. התחרות מאוד מפרה".

- יש מקום לעוד פורמטים של אוכל?

"אלה תוכניות שכמובן קשורות באוכל, אבל הפוקוס בהן הוא לא על אוכל, אלא על אנשים. האוכל יצר ממד מאוד טוב להעביר דרכו בני אדם. אנשים קשורים אמוציונלית לדברים שהם מבשלים, ואם התוכנית טובה, אז האוכל הוא לא האישיו כל-כך. אם 'משחקי השף' תהיה טובה - היא תוכל להתמודד מול הקיימות, ואם לא - בלי קשר לאוכל או לא, היא פשוט לא תתקיים".

"בייבי בום" מבוססת על הפורמט הבריטי של צ'אנל 4, "אחד נולד בכל דקה". מחקרים גילו כי הפורמט, שמופק זו העונה החמישית בבריטניה, מבוקש במיוחד בקרב נשים ויוצר אמפתיה בקרב קהלים נוספים. גם בדיקות איכותיות שביצע ערוץ 10 והגיעו לידי "גלובס" מגלות כי התוכנית מעורר רגש רב, בעיקר בקרב נשים.

ברחבי מחלקת היולדות של בית-החולים בילינסון נפרסו מצלמות קבועות (כמו בבית "האח הגדול"), ובמשך תקופה צולמו 60 זוגות ברגע הכי אינטימי ומשמעותי של חייהם - לידת ילדם.

"אתה מקבל את הרגע הטלוויזיוני בצורה הכי מזוככת, וקיצונית", אומר גיל, "לידה היא אירוע מאוד דרמטי, שכותב את עצמו ללא צורך בתסריט. זה לא פורמט רפואי, זו דרך להסתכל על מערכות יחסים בין בני הזוג, בנקודת זמן דרמטית. 60 זוגות הסכימו להשתתף בתוכנית, 24/7. זו הכמות הגדולה שהושגה מכל מדינה אחרת בה שודרה התוכנית".

"מאפשרים לזוגות להתחרט"

לדברי גיל, "בגלל הרגישות, ובגלל שאנחנו מבינים שלידה יכולה להתפתח לכל מיני כיוונים, אנחנו מאפשרים לזוגות להתחרט אחרי הלידה ולבקש לא להשתתף בתוכנית. כך אנחנו חוזרים ומבקשים אישור על השתתפותם פעם נוספת. הצלחנו להשיג מגוון מרתק מכל רקע ומעמד סוציואקונומי - הפרשי גיל, דתיים ולסביות".

- זו לא חציית גבול של הז'אנר, להכניס מצלמות עד לחדר הלידה?

"כשהתחלנו לצלם, כתב בריאות זריז העלה על זה אייטם, והעלה טענות שזה לא בסדר. כמובן שהבהרנו שהכול נעשה מתוך כבוד מלא לזוגות, ושאנחנו עושים את זה בשיתוף-פעולה מלא. אנחנו מצלמים רק אנשים שנתנו את הסכמתם מראש, והסדרה היא סדרה שאין מטרתה להביך אף אחד, אין אנטומיה או חושפנות. הדגש הוא על הסיפור המאוד מרגש".

- אבל בשורה התחתונה הסיטואציה נערכת לשם בידור.

"זה לא בידור, אחד הדברים הצבועים בעיניי בשיח שיש היום במדינה הוא ההכללות. בואו, תראו את הסדרה, תבינו בכמה אהבה עשינו אותה ובכמה כבוד, ואז תגידו אם אנחנו מבזים וחוצים גבולות.

"האמירה שז'אנר הריאליטי הוא איום ונורא היא אמירה שטחית של אנשים שמתיימרים להיות אינטלקטואליים. יש בריאליטי הרבה דברים חיוביים, תורמים ומרתקים, וכאמור פה זו לא תוכנית ריאליטי, זו תוכנית דוקומנטרית, ואין כל התערבות של ההפקה. זה יותר מזכיר נשיונל ג'יאוגרפיק".

- למה מישהו ירצה להשתתף בזה?

"כשניסינו לברר מה הייתה הסיבה להשתתף - הרי לא מקבלים פרס או משהו - מצאנו שאנשים רצו מזכרת לתהליך, כדי שיוכלו בבוא היום להראות לילדים שלהם, וזו הזדמנות שקשה לייצר אותה בלי זה".

"המצב בשוק קשה"

השינויים בשוק הטלוויזיה המקומי, והיציאה החוצה - שגיל היה אחד מחלוציה - מחייבת את חברת ההפקה שלו לעסוק גם בפיתוח, כרגע של עשרה פרוייקטים, לדבריו.

"בכל הקשור לזכויות, המצב בשוק קשה, ולא נכון לא רק למפיקים אלא לתעשייה כולה", הוא מודה, למרות היותו גורם מפתח בתעשייה. "המצב הזה, במוקדם או במאוחר, ישתנה. מה שקורה בכל המדינות שבהן נותר נתח זכויות גדול יותר אצל חברות ההפקה, זה גרם לפריחה של השוק.

"מהיכרות עם השוק האנגלי, זה עשה שינוי מהפכני בתעשיית הטלוויזיה באנגליה, כי זרם כסף רב מאוד מכיוון משקיעים. התמריץ של המפיקים לפתח עוד גדל, התעשייה גדלה, והיוצרים הרוויחו מזה. ברור שחלק מההשקעות האלה ירדו לטמיון - אבל אין ספק שמתמטית השקעות של משקיעים בגופי הפקה כשהשוק נפתח יהיו גדולות לאין שיעור. לטובת השוק חייב להיות מצב שהמפיקים ישמרו על חלק ניכר מהזכויות שלהם. זה לא ישמוט את הקרקע מתחת לזכייניות".

- למה אתם לא מניעים את המהלך?

"זה מאוד מסובך. המאבק הזה צריך להיות מאבק של כל שוק היצירה. לכולם צריך להיות אינטרס שלמפיקים יהיו יותר זכויות. המפיקים לא יכולים לעשות את זה לבדם".

- אתם כל-כך חזקים ולא יכולים לעשות זאת לבד? אולי אתם מפחדים מנקמה של הזכייניות אם תתקוממו?

"זה שוק נורא קטן, וליוצרים - לאיגוד התסריטאים או לתל"י - יש הרבה יותר כוח מאשר למפיקים. אני יודע שהכוח של המפיקים הלך ונשחק ב-20 השנה האחרונות, נתח הרווחים מההפקות נשחק ב-50%. כשנכנסתי לשוק, שורת הרווח הייתה מבוססת על 25% מתקציב ההפקה. היום, רווח ההפקה נע בין 12% ל-15% מהתקציב.

"אין לי תל"י שייתן לי תמלוגים, המפיקים לא מחזיקים בזכויות בשידורים חוזרים, והנתח שאנחנו מקבלים משימושים אחרים כמו ניו-מדיה הוא אפסי. כולם בתעשייה מודעים לעניין. גם חברות ההפקה וגם הזכייניות. כשזה יגיע למצב שזה כבר לא יהיה כדאי, יכול להיות שאני אבחר לעשות משהו אחר בחיי".

"הטענות נגד הפקת 'מאסטר שף' מופרכות מהיסוד"

פרט ל"מאסטר שף" ול"בייבי בום", משודרת היום בטלוויזיה תוכנית מוצלחת אחרת של גיל הפקות - "בוא לאכול איתי", בערוץ 1. השבוע, שוב, החליטו לא לשדר בערוץ את התוכנית בשל שינויי לוח, למרות החשיבות בשידור הרציף שלה.

לשאלה האם רשות השידור מחבלת לו בתוכנית, המובססת גם היא על פורמט בינלאומי מצליח, עונה גיל באופן יוצא דופן ב"אין תגובה".

- באחרונה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגדך ונגד קשת באשר ל"מאסטר שף". נטען שעשיתם שימוש באנשים שבאו לאודישנים למטרות צילום פרומו בלבד.

"אני מעדיף לא לנהל את הדיון בתקשורת, ואנחנו ננהל את ההתדיינות בבית המשפט. רק אומר שזו תביעה חסרת בסיס, ואין לי צל של ספק שאין לה סיכוי. זו תביעה מופרכת. כל האנשים שהגיעו לאודישנים עשו משימה קולינרית, לא הייתה הטעיה. נאמר במפורש שמי שיעבור את השלב הזה יוזמן לבשל בפני השופטים. על בסיס המשימה שהם עשו בוצע הסינון של אלפי המתמודדים, לאלה שזומנו להופיע בפני השופטים. ברור שבאותו יום צילמנו פרומו ודברים שונים, זו הפקת טלוויזיה. הטענה שהם נקראו רק לפרומו היא מופרכת מהיסוד".