רמ"י מסרבת להעביר 3 מיליארד שקל למשרד הביטחון

לטענת רשות מקרקעי ישראל אין בכוונתה להעביר אל משרד הביטחון מקדמה לצורך מימון תכנון פרויקט העברת בסיסי צה"ל לנגב, כל עוד משרד הביטחון מעכב את פינוי המחנות

סכסוך בין רשות מקרקעי ישראל למשרד הביטחון על רקע מימון העתקת בסיסי צה"ל לנגב, קיבל היום ביטוי בדיון שנערך בוועדת חוץ וביטחון בכנסת. בדיון המשנה לבחינת מערכת הביטחון, בראשות ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו) אמר מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן כי "בכדי שניתן יהיה להתחיל להעביר למשרד הביטחון מקדמה בסך 3 מיליארד שקלים לטובת מימון הפרויקטים השונים הקשורים במעבר צה"ל לנגב, משרד הביטחון חייב להתחיל לקדם באופן מידי את פינוי מחנות צה"ל הפרוסים במרכז כך שניתן יהיה לשווק אותן לצורך מימון המקדמה. מהלך זה בשלב הנוכחי טרם התחיל ועל כן מנהל מקרקעי ישראל לא העביר את המקדמה".

נציגת צה"ל בדיון אל"מ אורלי שטרן השיבה בעניין זה כי על פי תוכנית משרד הביטחון, אין בכוונת המשרד לפנות בשלב הנוכחי את מחנות צה"ל במרכז הארץ הפרוסים על אותם שטחים יקרים מבחינה נדל"נית כמו מחנה צריפין או תל השומר. לדבריה, מבחינת צה"ל המתווה המימוני, על פי החלטת הממשלה לפרויקט זה, הוא בינוי פיצוי ולא כפי שמקובל, פינוי פיצוי. כלומר להקים את הבסיסים החדשים, טרם פינוי הבסיסים הישנים. עוד הוסיפה אל"מ שטרן כי גם אם מחנות צה"ל ממוקמים היום באזורים היקרים של מרכז הארץ, ההוצאות על ארנונה צפויות לגדול משמעותית לאחר המעבר לדרום. הוצאה, שתבוא לידי ביטוי בתקציב הביטחון.

ראש המנהלת במשרד הביטחון חזי משיטה ציין כי אם המדינה לא תערך נכון לקראת הגעתן של המשפחות לנגב, קודם כל מבחינת מגורים אך גם בהיבט התעסוקתי התחבורתי והבריאותי, הדבר עלול לפגוע במהלך כולו כולל בתושבי הדרום עצמם, שכן העדר היצע של דירות למשפחות החדשות יביא לעליית שכר הדירה בדרום.

יו"ר ועדת המשנה ח"כ ריבלין התייחס למחלוקת ואמר כי "יש כאן מספר לא מבוטל של פגמים בתוכנית בהיבט התקצוב מאחר ומשרד הביטחון מתכנן את היציאה למהלך על בסיס המקדמה מרשות מקרקעי ישראל בעוד שהרשות לא מתכוונת להעביר את הכסף כל זמן שצה"ל לא מפנה את הבסיסים מרכז הארץ". עוד הוסיף ח"כ ריבלין כי "במצב הנוכחי כשיש משפחות צעירות שכבר בזמן הקרוב אמורות לקבל החלטה אם לעבור לדרום, אם אלו היו הילדים שלי אני הייתי מודאג". ריבלין הבהיר כי בעוד שלושה חודשים תתקיים ישיבת מעקב וכן סיור בשטח.