סנדיסק: האנליסטים נטשו, אבל המשקיעים מצפים

מחיר שיא של שבע שנים מעיד כי סנדיסק מגיעה לתוצאות עם ציפיות גבוהות מאוד, למרות שרוב הבנקים נטשו את המלצת הקנייה שלהם בחודשים האחרונים

אחרי שנה חזקה מאוד, בתחילתה של השנה החדשה מדדי המניות עדיין מגששים באפלה ללא כיוון ברור. במגזר הטכנולוגי אינטל (INTC) דיווחה פחות או יותר את מה שהיה ידוע, כלומר ששוק ה-PC מתייצב, וששנת 2014 תהיה שנת מעבר, ללא צמיחה, לקראת חדירה משמעותית בשנים שלאחר מכן לשוק המובייל, ולמה שקרוי "אינטרנט של דברים". מבחן הביצוע יהיה על כתפיו של המנכ"ל החדש, בריאן קרזניץ'.

הקלפים החזקים של אינטל בחדירה למובייל נמצאים ביכולות הייצור הידועות שלה, כלומר מעבדים קטנים יותר עם ביצועים גבוהים יותר, תוך צריכת אנרגיה נמוכה יותר. ככימאי בהשכלתו, כמהנדס מהשורה וגם כמנהל בכיר, צמח קרזניץ' באינטל בשלושת העשורים האחרונים מרצפות הייצור, והיום, מעמדת הקברניט, הוא מתכוון למנף את יכולות הייצור ואת ניסיונו לטובת המובייל.

גורילה נוספת שמתקשה לצמוח היא IBM, שתדווח מחרתיים אחרי המסחר, ובמקביל לה חברת השבבים טקסס אינסטרומנטס (TXN). ביום רביעי תדווח סנדיסק (SNDK), ובמקביל לה איביי (EBAY). ביום חמישי תדווח מיקרוסופט (MSFT), שתצטרך להוכיח למשקיעים שחיפוש ארוך מדי אחרי המנכ"ל השלישי בהיסטוריה המפוארת שלה, אחרי ביל גייטס וסטיב באלמר, לא פגע בתוצאות הרבעון.

על פי מחיר המניה, שחצה השבוע את רף 74 הדולר שהוא שיא של שבע שנים, מגיעה סנדיסק לתוצאות עם ציפיות גבוהות מאוד. מצד, שני בחודשים האחרונים, סביב מחיר של 60 דולר, נטשו את המלצת ה"קנייה" שלהם אנליסטים של רוב הבנקים הגדולים, שהלכו עם המניה כל הדרך צפונה מתחתית של 32 דולר במאי 2012. נוסף על כך, רמת השורט עלתה לסביבות 10% מהחברה, בתקווה שתאכזב.

האנליסטים שנטשו חוששים בעיקר מצניחת מחירי ה-NAND מהשיאים שהיו בסתיו אשתקד, אבל לא חסרים טריגרים שיעלו את המניה גבוה יותר. זה לא יקרה בגלל שורת המכירות, שיש לה תקרת זכוכית כל עוד לא מחדשים את ההשקעות הגדולות בקוויי הייצור, אלא בגלל שורת הרווח למניה, שעשויה להפתיע.

הפיחות הגדול במטבע היפני משפר באופן דרמטי את הרווחיות, הצמיחה החזקה במכירות SSD על חשבון מוצרים רווחיים פחות גורמת לרווח גולמי ממוצע גבוה יותר, וגם יכולות הייצור של סנדיסק/טושיבה, מהגבוהות שיש היום בתחום, תורמות לעלויות ייצור נמוכות יותר.

בכלל, סנדיסק של היום נחשבת לחברה הרבה יותר ידידותית למשקיעים ממה שהייתה בכל שנות ההשקעה הארוכות של סכומי עתק במפעלים ביפן בשותפות עם טושיבה. לפני כשנה החליטה ההנהלה, בראשות סאנג'יי מהרוטרה, על אסטרטגיה חדשה, שעיקרה שמרנות בהשקעות. במקביל הוחלט להעביר את מרבית רווחי החברה בחזרה לבעלי המניות, דרך קנייה אגרסיבית של מניות ותשלומי דיבידנדים.

מבין הישראליות הגדולות, בשבוע שחלף בלטה מלאנוקס (MLNX), עם זינוק של 15% לעומת עלייה מזערית של חצי אחוז במדד נאסד"ק. את הטריגר לעלייה סיפק בנק ההשקעות הקטן Macquarie, שהוציא המלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 52 דולר, אבל להערכתי מדובר בדברים שמעבר להמלצה הזאת.

שינוי מגמה בשוקי היעד של מלאנוקס

כנראה שיש שינוי מגמה בשוקי היעד של מלאנוקס, כלומר האצת השקעות אצל הלקוחות הישירים שלה, ו/או אצל הלקוחות של לקוחות ה-OEM שלה. כך למשל יואצו בוודאי מכירות מלאנוקס בעקבות הידיעה מיום שישי, שחברת IBM החליטה על השקעת ענק של 1.2 מיליארד דולר השנה ב-15 מרכזים חדשים לאחסון מידע בחמש יבשות. לא מדובר רק ב-IBM, ואני מעריך שנשמע על השקעות דומות ממיקרוסופט בשיחת התוצאות ביום חמישי, ובהמשך החודש מספקיות גדולות אחרות בשוק של מחשוב ענן.

כנס חברות הצמיחה של נידהאם שנערך בניו יורק בשבוע שחלף גרם לזינוקים בכמה מניות ישראליות קטנות. מניית OTI (OTIV) עלתה 15% במחזורי ענק, כנראה עקב מיצובה החדש כשחקנית בתחום החם של פתרונות לתשלומים ללא מגע, בעיקר באמצעות סמארטפונים (NFC). גם התביעה שמתנהלת מול ענקית הסלולר טי-מובייל (TMUS) מספקת דלק לעליות.

נובה התקרבה לשיא שבו הייתה בשנת 2011, ואת הסיבה העיקרית אפשר היה למצוא בשיחת התוצאות שערכה הלקוחה הגדולה שלה TSM (CTSM), במקביל לכנס שבו הציגה נובה.

השקעות מוגברות בקווי 20 ננו, שיניבו השנה 10% ממכירות TSMC, הם הרוח הגבית של נובה לשנה הקרובה.

מעבר לפינה TSMC כבר מתכננת את גיאומטריית הייצור הבאה, 16 ננו.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.