מסתמן: פיטורי 150 עובדי צים וסגירת סניפים בעולם

50 עובדים כבר הוצאו לפרישה מוקדמת ■ עוד בתוכנית: כמה שינויים תפעוליים שיביאו לכך שהחברה תגיע לאיזון, במחיר הובלת מכולות נמוך יותר

מחזיקי האג"ח הפרטיים של צים, בהיקף של 1.4 מיליארד שקל, עדיין ניזונים מהתקשורת לגבי עתיד החוב שלהם. חברת הספנות השוקעת ובעלת השליטה בה, החברה לישראל, טרם פרסמו דוח מפורט שממנו ניתן יהיה לדעת בוודאות את מלוא פרטי ההסדר, שעיקריו התפרסמו בכלי התקשורת בשבוע שעבר.

על פי הדיווחים השונים צפויים נושי צים - מחזיקי האג"ח, בנקים זרים ומספנות - לעבור תספורת של 50% מהחוב כלפיהם, שנאמד בכ-3 מיליארד דולר, בתמורה להקצאת מניות שיהוו 68% מהון החברה לאחר ההסדר. החברה לישראל תהיה הגורם היחיד שיזרים כסף חדש לצים, כ-200 מיליון דולר, ולאחר ההסדר היא תיוותר עם החזקה של 32% מהון המניות.

יש להדגיש כי הסכמה של רוב מקרב בעלי מניות המיעוט בחברה לישראל להזרמת ההון הזו היא תנאי לקיום הסדר החוב, וכלל לא בטוח שהיא תושג. אם אכן בעלי מניות המיעוט יתנגדו, המשמעות היא שההסדר מבוטל, וקשת האפשרויות שעומדות בפני הנושים נפתחת שוב, ובהן גם האפשרות לשלוח את החברה לפירוק.

שילוב של הסדר ותוכנית עסקית

בינתיים בצים מנסים להסתכל על הצד החיובי - היום שאחרי ההסדר, שבו היא תהיה חברה עם מבנה מאזן בריא יותר, ושיעור המינוף בה יירד משמעותית. לאחר השלמת ההסדר, אם יאושר, צפוי החוב נטו של צים לרדת להיקף של כמיליארד דולר (ייתכן שהחוב שיירשם בדוחות החברה יהיה גבוה בכמה מאות מיליוני דולרים מבחינת הרישום החשבונאי שלו), והוצאות המימון בגינו צפויות לרדת בעשרות רבות של מיליוני דולרים בשנה (על פי דוח תזרים מזומנים חזוי שפרסמה צים בדוח האחרון, בשנת 2014, הוצאות הריבית שלה בלבד היו אמורות להסתכם בכ-135 מיליון דולר).

הסדר החוב בין צים לכלל הנושים גובש לאחר שנערכה בחברה תוכנית עסקית עתידית. לצד השינוי הפיננסי, מתכננת צים לבצע גם כמה שינויים תפעוליים שיביאו לכך שהחברה תגיע לאיזון, במחיר הובלת מכולות נמוך יותר מהמחיר הנוכחי.

במסגרת תוכנית זו, יוצאו לפרישה מוקדמת 150 עובדים בישראל (כ-50 מהם כבר יצאו), כך שמספר העובדים יירד ל-1,000. החברה, אשר מפעילה היום כ-90 אניות, תצמצם גם את מספר סניפי הסוכנויות שבהם היא מחזיקה בעולם ותחתום על שיתופי פעולה אסטרטגיים.

נושי צים והנהלת החברה מאמינים כי השילוב של הסדר החוב והתוכנית האסטרטגית העתידית יביאו לכך שכאשר מניות החברה יונפקו ויירשמו למסחר, השווי שיינתן להן יחזיר לפחות חלק מהחוב שנמחק. יתרה מכך, ישנם קונים חדשים שרוכשים את האג"ח הפרטיות שנסחרות כיום בכמחצית מהערך ההתחייבויותי שלהן, מתוך ציפייה לקבל בעתיד מניות בחברה.