הולכי רגל למען עסקים קטנים

הצפיפות היא משאב כלכלי: אחוזה ברעננה ואבן גבירול הם רק דוגמה

בשנים האחרונות הצליחו בישראל להטמיע את חשיבות העסקים הקטנים לכלכלה, אך היעד למדיניות סדורה ברמה לאומית עוד רחוקה.

המגמה הרווחת בעולם המערבי מעודדת צמיחה של עסקים קטנים. אם נשווה עצמנו לאירופה או בארה"ב, נוכל לראות ששם השכילו לנצל את הפוטנציאל הכלכלי של עסקים קטנים והביאו לגידול משמעותי בתוצר הגולמי של המדינה. כך בארה"ב התל"ג מעסקים קטנים מגיע ל-70% ובפינלנד ל-85%. לעומת זאת בישראל קיים קיפאון כבר כמה עשורים.

ישנן שלל סיבות מוכרות לקשיים של עסקים קטנים: אי מתן אשראי, מדיניות לא תומכת, מחסור בכלי עידוד ועוד. לצד הסיבות המורכבות קיימות גם הסיבות הפשוטות: עסקים קמעונאיים תלויים בסביבה העירונית בה הם חיים, מדובר ב-76% מהעסקים הקטנים, 145 אלף בתי עסק המתפרנסים מהחשיפה לעוברים ושבים ברחוב בעוד שההוויה העירונית בישראל הולכת ודועכת בגלל מדיניות תכנון הרסנית.

עסקים קטנים יוצרים "כלכלה מקומית מקיימת". כלכלה מקיימת מצמצמת את חוסר השוויון, מעודדת ייצור וצריכה של מוצרים מקומיים, תורמת לצמיחה כלכלית ברמת המאקרו ומאפשרת יצירת מרקם חברתי בריא.

הריכוזיות ודיכוי העסקים הקטנים שלובים יחד ומאפשרים את התנוונות מרכזי הערים בישראל. בשנים האחרונות אנחנו עדים לצמיחה של אזורי מגורים מנותקים ממרכזי הערים, תופעה המביאה להזנחה דרסטית במצבם של העסקים הקטנים בעיר.

הניתוק יוצר תופעות לוואי לא רצויות. האחת, אזורי מסחר הנגישים לכלי רכב בלבד. התושבים אינם מתהלכים כלל ברחובות. האחרת היא מיגור העסקים הקטנים לטובת קניונים או מרכזי קניות גדולים. אלו שייכים לבעלי הון המאפשרים לבעלי הון אחרים לפתוח שם "חנויות רשת" בלבד. בעל העסק הקטן לא יכול לעמוד בדרישות השכירות בקניון וכיום נמנעת ממנו האלטרנטיבה לפתוח חנות רחוב.

תופעה שלישית היא בניית אזורי תעסוקה גדולים רחוקים מהעיר. אמנם מחירי השכירות נמוכים יותר, אך אין שם הולכי רגל ותושבים הזקוקים לשירותים ומסחר נגיש.

התכנון הלקוי יוצר עודף של שטחים במקומות לא רצויים וחוסר במקומות מבוקשים. הביקוש מעלה את המחירים וגורם להשכרת הנדל"ן להיות עול כבד לעסק הזעיר.

נותרו עוד כמה ערים בריאות בישראל שהשכילו להצמיח את מסחר בהן. למשל ברחוב אבן גבירול בתל אביב קיימים 607 עסקים, ברחוב אחוזה ברעננה 485 עסקים. אלו שתי דוגמאות לרחובות עירוניים אמתיים עם עירוב שימושים - מגורים לצד עסקים קטנים, רשת רחובות סמוכה וצפופה לצד תחבורה ציבורית טובה ונגישה.

לכן מלבד כלים פיננסיים, אפשר לתמוך בעסקים קטנים באמצעות תכנון חיים עירוניים. ראשית רחובות המיועדים להולכי רגל ולא רק למכוניות. כשאנשים נמצאים ברחובות נוצרת דינמיקה המביאה לחשיפה גדולה של העסק לקהל היעד שלו.

ריכוז גדול של אנשים הוא פועל יוצא של ערים צפופות - מגורים לצד מסחר, כמו בכל מטרופולין בעולם. בנוסף לאלו העיר צריכה לאפשר עירוב שימושים, תנועת אנשים ברוב שעות היום הצורכים שירותים שונים, כך התושבים יצטרכו את שירותי העסק הקטן במהלך יום העבודה וגם לאחריו. לבסוף, שיפור והתייעלות התחבורה הציבורית תביא יותר אנשים לרחובות. ככל שיהיו בעיר יותר אנשים עם צרכים מגוונים, הם יצרו מגוון רחב של עסקים ויתרמו להצלחתם.

כדי להשיג את כל התנאים האלו נדרשת התחדשות של מרכזי הערים בישראל. התחדשות איכותית תכלול תוספת מגורים ומקומות תעסוקה. התחדשות של השכונות מסביב למרכז העיר הם המפתח לעידוד של עסקים קטנים וכלכלה מקומית בישראל. עיר משגשגת פירושה עיר שהעסקים הקטנים בה משגשגים.

עירית סולסי יו"ר עמותת מרחב להתחדשות עירונית