אושר: לפחות 4 מ-9 חברי הוועדה לבחירת שופטים יהיו נשים

את הצעת החוק יזמו חברות הכנסת ד"ר עליזה לביא וזהבה גלאון ■ לביא: "ייצוג הולם לנשים אינו אופציה, הוא הכרח"

מעתה והלאה, לפחות 4 מבין 9 חברי הוועדה לבחירת שופטים יהיו נשים - כך קובע תיקון לחוק בתי המשפט, שאושר אמש (ב') במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

על-פי החוק החדש, כל אחד מארבעת הסקטורים השולחים נציגים לוועדה לבחירת שופטים - שופטי העליון, הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין - יחויבו מעתה לכלול לפחות אישה אחת מבין הנציגים היושבים בשמם בוועדה.

עם זאת, התיקון לחוק לא יחייב שינוי בהרכב הפרסונלי של הוועדה כיום, שכן כבר עתה מכהנות בוועדה 4 נשים - שרת המשפטים ציפי לבני היושבת בראש הוועדה, השופטות מרים נאור ועדנה ארבל וכן עו"ד רחל בן-ארי מטעם לשכת עורכי הדין.

את הצעת החוק יזמו ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד) ויו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון. בין היתר חתמו עליה חברות הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה), מיכל רוזין (מרצ), גילה גמליאל (הליכוד ביתנו), תמר זנדברג (מרצ) ומרב מיכאלי (העבודה).

בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי "הוועדה לבחירת שופטים אמונה על עיצוב הרכב הרשות השופטת. תפקידה להחליט מי יהיו השופטים שיובילו את מהלכיה של הרשות השופטת, ומתוקף תפקידה של הרשות - את אופן אכיפת שלטון החוק. מן הראוי שבוועדה כזו, שהשלכותיה מרחיקות לכת, יינתן ייצוג הולם לנשים. יש חשיבות עליונה לנוכחותן של נשים בוועדה לבחירת שופטים, ולכן יש לדאוג לשריין את מקומן בוועדה בחקיקה.

"לאורך השנים כיהנו בבית המשפט העליון 64 שופטים, מתוכם רק 10 נשים. האישה הראשונה שנבחרה להיות שופטת עליון היא השופטת מרים בן-פורת, שמונתה בשנת 1988, 40 שנה לאחר הקמתו. כיום, מתוך 15 שופטי בית המשפט העליון, מכהנות רק 4 נשים. לייצוגן של נשים בוועדה תהיה השפעה ישירה על הרכב הרשות השופטת ככלל ועל ייצוג הנשים במשרות שיפוטיות בפרט".

הוועדה לבחירת שופטים מונה 9 חברים וכוללת שני נציגי ממשלה, מהם אחד הוא שר המשפטים המשמש כיו"ר הוועדה; שני חברי כנסת; שני נציגים מלשכת עורכי הדין; שני שופטים של בית המשפט העליון וכן את נשיא בית המשפט העליון.

על-פי התיקון לחוק, לפחות אחד מהנציגים ששולח כל גוף לוועדה תהיה אישה. באופן זה יעוגן בחקיקה שריון 4 מקומות לנשים מתוך 9 חברים, ויישמר ייצוג נשי הולם בוועדה.

ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד) מסרה: "ייצוג הולם לנשים אינו אופציה, הוא הכרח, בין היתר במוסדות השפיטה. בהרכב אחר של קואליציות עתידיות, אנו עלולים למצוא את עצמנו בקלות רבה במצב בו נשים מודרות שוב, כפי שהיו בעבר, מוועדה חשובה זו.

"הוועדה למינוי שופטים היא מהוועדות החשובות במבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל, ולציבור הרחב אין זכות בחירה ישירה בשופטים הנבחרים, ולכן הוועדה חייבת לייצג את כלל החברה, גברים ונשים כאחד".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, מסרה כי "הושלם מהלך נוסף במערכה לקראת מתן ייצוג הולם של נשים בעמדות כוח ובמוקדי קבלת החלטות. על אף שהרשות השופטת מכירה בחשיבות של ייצוג נשים, ופסקה לא פעם על-פי עיקרון זה, היא עצמה אינה עומדת בסטנדרטים אלה.

"ייצוגן של נשים ברשות השופטת אינו מובן מאליו. אני מקווה שהחוק יתקן את המצב המעוות ויבטיח כי קולן של נשים יישמע גם ברשות השופטת, וכתוצאה מכך יסייע בעקירת תפיסות שוביניסטיות וסקסיסטיות ממערכת המשפט".