חשש: צה"ל זיהם קרקע למגורים בקריית אונו

קרקע שעליה מתוכננת להיבנות שכונת מגורים בקריית אונו נמצאה מזוהמת בחומרים מסרטנים

זיהום ארוך שנים, שמקורו על פי החשד בפעילות של צה"ל באזור תל השומר, עלול לחשוף תושבים בקריית אונו לחומרים מסרטנים שמצויים בקרקע. הזיהום הנרחב התגלה רק באחרונה, לאחר שנעשה באזור סקר גז קרקע במסגרת הליכי האישור לפרויקט בנייה גדול בדרום-מערב קריית אונו. ברוב הדגימות שנלקחו מהקרקע שמיועדת לבנייה נמצאו ריכוזים חריגים של פחמימנים מוכלרים ופחמימנים שמקורם בדלקים, הידועים כחומרים מסרטנים.

סקר הקרקע הושלם בסוף חודש אוקטובר האחרון. הוא נעשה בידי חברת טופ יועצים והנדסה, לאחר שמחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה דרש זאת מיזמי פרויקט הנדל"ן המתהווה בקריית אונו.

מדובר בפרויקט לבניית שכונת שער הקריה, שהוא חלק מפרויקט אדירים. תוצאות הסקר, מעוררות דאגה: המזהמים הנדיפים שנמצאו בקרקע עולים על הערכים המרביים המותרים בחשיפה ארוכת טווח במאות, אלפי ואף 10,000 אחוזים. בין החומרים הרעילים שנמצאו בשטח, גם החומר טריכלורואתילן , שידוע כחומר מסרטן ודאי לאדם. באחת הבדיקות נמצא החומר הזה בריכוז מבעית של 2,700 מיקרוגרם במטר מעוקב של אוויר - פי מאה מערך הסף המותר - 27 מיקרוגרם בלבד.

חריגות גבוהות נמצאו גם בריכוז של חומר מסרטן נוסף, בנזן, שנמצא בדגימה שנלקחה מהאתר. חומר זה נמצא באותה דגימה בריכוז של יותר מ-52 מיקרוגרם ביחס לערך סף של 16 מיקרוגרם בלבד.

זיהומים כאלה, הסבירו ל"גלובס" בכירים במשרד להגנת הסביבה, לא קורים ביום אחד ומבטאים פעילות ארוכת שנים של זיהום מתמשך. במשרד חושדים כי מקור המזהמים המסוכנים הוא בפסולת שהוטמנה בעבר בצורה בלתי חוקית באתר הסמוך לזה שעתיד להפוך בשנים הקרובות לשכונת מגורים שוקקת.

חשוד נוסף הוא צה"ל, שמחזיק מתחם של מחנות ומתקנים צבאיים בבסיס תל השומר הסמוך. "מדובר בחומרים שמאפיינים פעילות של מכבסות ובמערכות לטיפול במתכות בתעשיות צבאיות", אמר ל"גלובס" מנהל מחוז תל אביב של המשרד להגנת הסביבה, ברוך ובר.

צה"ל - מקור לעוד זיהומים באזור

האזור שבו התגלה זיהום הקרקע החדש סמוך למתחם המחנות של צה"ל בתל השומר. מדובר במתחם של כמה מאות דונמים, שכולל בין השאר את מרכז השיקום והאחזקה (מש"א), שבו מנהלים מנת"ק (מינהלת הטנק של משרד הביטחון) וצה"ל את תהליך הייצור וההרכבה של טנקי מרכבה.

אף שמדובר בגילוי של זיהום קרקע חדש, אין זו הפעם הראשונה שבמשרד להגנת הסביבה חושדים בצה"ל כאחראי לזיהום קרקע בסביבת תל השומר. בדו"ח שפרסם בעבר המשרד נאמר כי פעילויות מן העבר שנעשו בידי צה"ל באזור תל השומר כבר הובילו לסגירה של קידוחים להפקת מים במרכז הרפואי הסמוך "שיבא".

ההחלטה על סגירת הקידוחים התקבלה לאחר שנמצאו בהם חומרים אורגניים מוכלרים - כאלה המצויים בשימוש תעשייתי. אותם מזהמים נמצאו בעבר גם בכפר אז"ר ובקריית אונו. בשנת 2009 פרסם המשרד להגנת הסביבה כי על פי כיווני זרימת מי התהום ומניתוח אופי הפעילות התעשייתית באזור זה, זוהה מתחם המחנות של צה"ל בתל השומר כמקור הזיהום האפשרי המרכזי.

עם חשיפת הזיהום בקריית אונו, הורה מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה לעיריית קריית אונו לקיים סקר לבדיקת נוכחות אפשרית של גזי קרקע במרתפים ובחניונים שנמצאים ברדיוס של 200 מטר מהאתר שבו מיועדת לקום השכונה החדשה.

בפנייה שעשה מנהל המחוז אל ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל, נאמר כי "עד לביצוע הסקר, אנחנו ממליצים כי העירייה תפרסם הנחיות לתושבים ברדיוס 200 מטר מהאתר ולנקוט פעולות לאוורור של מבנים תת-קרקעיים וקומות קרקע בתדירות גבוהה. זאת, בהתאם לעקרון הזהירות המקדימה להפחתת סיכון פוטנציאלי לתחלואה בחשיפה ממושכת". במשרד להגנת הסביבה אומרים כי מדובר בפעולות מניעה פשוטות, שבכוחן לבטל סיכון להצטברות ריכוזים בעייתיים של מזהמים.

במשרד להגנת הסביבה מתקשים להעריך את מספר הבניינים באזור שבו נמצא זיהום הקרקע ולגביו קיימת ההמלצה לבצע את פעולות האיטום. מדובר בפעולות שכוללות גם דיפון של קירות באמצעות יריעות מיוחדות, שמפחיתות במידה ניכרת חדירה של חומרים רעילים נדיפים אל חלל החדרים התת-קרקעיים, כמו גם איטום של רצפות.

"הסכנה לתחלואה בסרטן במקרה כזה היא במצב של חשיפה ממושכת לחומרים אלה. ריכוז החומרים, כפי שעולה מסקר הקרקע, מחייב חשיבה ומהלכים כבר בשלב הקמת בניין לגבי מיגון של חללים תת קרקעיים", הסביר ובר.

"האזרחים לא מודעים לזיהום"

פרטי סקר הקרקע הבעייתי באזור קריית אונו הובאו בשבועות האחרונים גם לידיעת השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ. לדבריו, ממצאים אלה מעידים על הצורך לקדם את החוק לטיפול בקרקעות מזוהמות ברחבי הארץ - צורך שנעשה בהול. "הנחתי את הגורמים לזרז את הטיפול בנושא, וזאת כדי ליצור עתודות קרקע חדשות לבנייה, אך בעיקר כדי להגן על בריאותם של אזרחי ישראל, שלא מודעים לכך שישנם מצבים שבהם ייתכן שהם משקיעים כספים ברכישת דירה שנבנית על קרקע מזוהמת", מסר.

עיריית קריית אונו מסרה בתגובה, כי "העירייה פועלת על פי ההנחיות של המשרד להגנת הסביבה ומפקחת ביתר שאת על כך שיבוצעו וימולאו כל התנאים הנדרשים בידי המומחים בתחום במסגרת תהליך הבנייה. בשער הקריה, שבמסגרת פרויקט אדירים, נדרש בידי המשרד להגנת הסביבה לבצע סקר קרקע ולבצע מיגון ואיטום של מרתפים. במעמד קבלת ההיתר בוצע הסקר ולאחר ביצוע הדיפון בפועל, הנושא נבדק שוב, ואכן היזמים ביצעו את המיגונים והאיטומים בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה".

מחברת אדירים שבונה את פרויקט אדירים בקריית אונו, נמסר: "חברת אדירים פועלת בשיתוף פעולה מלא עם מומחה מהמשרד להגנת הסביבה ועם מחלקת ההנדסה של עיריית קריית אונו לפתרון מלא ומהיר של הנושא. חברת אדירים תדאג להשלים את הפרויקט, כמו את שאר הפרויקטים שלה, ללא מתום".

בדובר צה"ל אמרו בהתייחס לטענות כי "צה"ל והמשרד להגנת הסביבה מקיימים קשר פתוח, קבוע ורציף על כלל נושאי הגנת הסביבה. תוצאות הסקר המדובר וטענות המשרד להגנת הסביבה על פגיעה בקרקע בשל פעילות צה"ל באזור אינן מוכרות. הטענות ייבדקו מול הגורמים הרלוונטיים בהתאם להעברת פנייה רשמית".