המבקר: לשכות התכנון המחוזיות לא עומדות בעומס - והבנייה מתעכבת

‎‎מבקר המדינה מותח ביקורת על הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז צפון: "התמשכות לא סבירה בתהליכים"‏ ■ משרד הפנים מודע לכך שלשכות התכנון המחוזיות אינן ממלאות את הנדרש מבחינת כוח-האדם, התמקצעות וצורת הארגון

‎זה שנים טוענים בענף הנדל"ן כי הוועדות המחוזיות אינן עומדות בעומס העבודה, ובניית פרויקטים מתעכבת. דוח מבקר המדינה המתפרסם היום (ד') מצביע על "כשלים ומחדלים מתמשכים" בתפקודה של הוועדה המחוזית צפון ומאיר במקצת את הסיבות לכך.

‏‏‏מבקר המדינה יוסף שפירא בחן את תפקוד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז צפון, את מצבת כוח-האדם, את סדרי העבודה, את קידום תוכניות המתאר ואת הביקורת על פעילות הוועדות המקומיות בתחומה. בכל אחד מהתחומים הללו נמצאו ליקויים. ‏

לאורך הדוח משתמש המבקר בצירוף "התמשכות לא סבירה בתהליכים" יותר מפעם אחת כדי לתאר את פעילות הוועדה המחוזית צפון.

לפי ממצאי המבקר, משרד הפנים יודע זה שנים רבות שלשכות התכנון המחוזיות אינן ממלאות אחר הנדרש מהן מבחינת היקף כוח-האדם, התמקצעותו וצורת הארגון של הלשכות. כמו כן, המשרד יודע שנדרש ארגון מחדש של הלשכות כדי לשפר את הליכי התכנון והשירות לציבור,

ובכל זאת, ולמרות תהליך ייעוץ ארגוני מקיף שנעשה והצעות שהוגשו לשדרוג הפעילות, טרם גובשה הצעה סופית לארגון מחודש ולשדרוג של לשכות התכנון המחוזיות.‏

‏עובדים בדרגים שונים בלשכת התכנון המחוזית ציינו בפני נציגי משרד מבקר המדינה כי נוכח העובדה שהלשכה המחוזית מטפלת בכ-750 תוכניות בשנה, כוח-האדם שלה אינו יכול לעמוד בכל המשימות והדרישות המוטלות עליו במועדים שקבע החוק.

עוד ציינו העובדים כי בכמה הזדמנויות בעבר כבר הוצג עניין מצוקת כוח-האדם בלשכה לפני משרד הפנים ומינהל התכנון. תשובתה של סגנית מנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים למשרד מבקר המדינה הייתה: "בעקבות העומס הרב המוטל על כתפי העובדים במינהל התכנון בכלל ובפרט במחוז צפון, אנו מקיימים משא-ומתן 'מתמיד' מול אגף תקציבים באוצר בנושא הוספת תקנים".‏

‏במסגרת הדוח נבדקה פעילות הוועדה המחוזית בכל הקשור לקידום תוכניות מתאר. בכל אחד מהמקרים שנבדקו הצביע המבקר על עיכובים באישורן. במקביל, גם טיפול הוועדה המחוזית בתוכניות מפורטות, תוכניות שכוללות אישור מאות יחידות דיור ביישובים שונים, מתעכבות ולא מאושרות תקופה ארוכה.

‏‏בסיכום הדוח קובע המבקר: "אף שחלק מהכשלים והמחדלים ידועים למינהל התכנון ולמשרד הפנים, הם לא נקטו משך שנים פעולות לתיקונם, ועולה החשש כי התנהלות שכזו מהווה פתח לפגיעה בטוהר המידות. מחסור בכוח-אדם, היעדר תוכניות מתאר עדכניות בחלק מהיישובים והתמהמהות משרד הפנים ביישום רה-ארגון בלשכות התכנון, עלולים להביא לפגיעה בתכנון, עידוד הבנייה הבלתי חוקית בתחום המחוז שעליו מופקדת הוועדה המחוזית ובמקרים מסוימים לפגיעה בזכויות האזרחים".‏ ‏‎‎‏

משרד הפנים: מצג-שווא לגבי התמשכות תהליכי התכנון

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "הוועדה המחוזית צפון, בה חברים נציגי משרדי הממשלה השונים, נציגי רשויות מקומיות ונציגי ציבור, מלווה את קידומן של עשרות תוכניות במחוז. התוכניות מוגשות לוועדה המחוזית על-ידי יזמים, בעלי קרקע ומשרדי ממשלה שונים, כאשר הוועדה המחוזית נדרשת לדון בתוכניות ולשקול האם הן ראויות מבחינה תכנונית.

"הוועדה המחוזית איננה יכולה לפעול במקום היזמים כאשר הם נדרשים להגיש מסמכים שונים, ובשל כך מתעכבים לעיתים הליכי התכנון. יש לציין כי חלק מהתוכניות, שאושרו בתנאים, מתעכבות בשל חסמים בתחום תשתיות ביוב וכדומה, אשר אינם בסמכות משרד הפנים.

"כמו כן, חלק מהתוכניות, שהגורם שהגיש אותן זנח אותן, לא נמחקו מ'מערכת המעקב', לכן נוצר מצג-שווא לגבי התמשכות תהליכי התכנון. לאור זאת רועננו ההנחיות לסגירת תוכניות שנזנחו.

"נציגי מחוז צפון במשרד הפנים משתתפים כנציגי המשרד בוועדות המקומיות לתכנון ובנייה במחוז, וזאת למרות ריבוי הוועדות הקיימות במחוז צפון, ביחס למחוזות אחרים. במטרה להעלות את השתתפות הנציגים בוועדות, בימים אלה ימונו ממלאי מקום לנציגים.

"בהתאם לחוק, באחריות הוועדות המקומיות להעביר לוועדה המחוזית תוכניות לפי סעיף 109 לחוק לבחינה האם הן טעונות אישור שר. המחוז מקיים השתלמויות מקצועיות לוועדות המקומיות, שולח מעת לעת נהלים ותזכורות לוועדות המקומיות, אולם בהתאם לחוק, הנושא הוא באחריות הועדה המקומית.

"בנוגע להיקף כוח-האדם במחוז, משרד הפנים פנה למשרד האוצר בבקשה להגדיל את מספר התקנים במחוז צפון, על מנת לעמוד במשימות המוטלות על המחוז, והנושא נמצא בטיפול. כמו כן, ראוי לציין כי במסגרת הצעדים שננקטו לאחרונה על-ידי משרד הפנים בתחום הפחתת הרגולציה ושיפור הליכי התכנון, יינתן מענה לחלק ניכר מההערות שהועלו בדוח".