שוק האג"ח רותח: ביקושים גבוהים להנפקת מזרחי טפחות

האג"ח גויסו בריבית צמודה של עד 0.87% בלבד ■ הבנק יגייס 1.6 מיליארד שקל

עדות נוספת לגאות של שוק האג"ח הקונצרניות התקבלה היום (ה'). מזרחי טפחות הודיע כי קיבל ביקושים בסכום אדיר של 4.5 מיליארד שקל בשלב המוסדי של הנפקת האג"ח של הבנק. מדובר בביקושים של פי שלושה לעומת הסכום המקורי שביקש הבנק לגייס. רוסאריו קפיטל הם החתמים שמובילים את ההנפקה מטעם הבנק. יחד עם זאת, מזרחי טפחות לא צפוי להגדיל באופן משמעותי את הגיוס, אלא לגייס כ-1.6 מיליארד שקל. בתחילת השבוע הבא ייערך השלב הציבורי של ההנפקה.

הגאות בשוק מתבטאת לא רק בביקושים הגבוהים, אלא גם בריבית הנמוכה של האג"ח שנרשמה בגיוס העומדת על פחות מ-1%. הבנק הרחיב שתי סדרות אג"ח קיימות בריבית צמודה. התשואה שנקבעה בגיוס בסדרה הראשונה (סדרה 35 במח"מ של 4.7 שנים) עמדה על 0.87%, 0.66% מעל אג"ח מדינה במח"מ מקביל, ואילו בסדרה הנוספת שהורחבה- סדרה 36, הגיוס בוצע בתשואה שנתית של 0.42%, 0.67% מעל תשואת אג"ח ממשלתית במחיר מקביל.

סיבה נוספת לביקושים הגבוהים להנפקה של מזרחי טפחות נבעה גם מכך, שגיוסי חוב של בנקים בבורסה הפכו למצרך נדיר, ולכן כאשר סוף סוף היה גיוס שכזה, נרשמה ההתנפלות.הירידה בגיוסי החוב של הבנקים בבורסה, נבעה מכך שלפי כללי באזל 3 (תקני בנקאות עולמיים, שנכנסו לתוקפם בישראל בתחילת השנה), נמצאה גם הוראה חשובה שלפיה מכשיר ההון המשני (המכשיר המקביל לאג"ח בבנקים), יכלול מנגנון שיאפשר המרה אוטומטית למניות הבנק אם הבנק ייקלע למשבר נזילות. נכון להיום רשות ני"ע עדיין לא מאפשרת לבנקים להנפיק מכשירים שכאלה בבורסה. הבנקים נערכו לתרחיש זה מבעוד מועד, ולכן כמעט אינם מבצעים גיוסים בשוק ההון גם במכשירים שעדיין ניתן לגייס באמצעותם, כגון האג"ח.