נעילה שלילית בבורסה; "הפחד עלה בסוף על תאוות הבצע"

שוקי העולם סגרו את השבוע בירידות חדות על רקע חששות מההתפתחויות בשווקים המתעוררים ומהחלטת הפד הקרובה ■ אנליסט: "התיקון שכולם חיכו לו התחיל" ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-740 מיליון שקל

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') בירידות חדות בהמשך לירידות שנרשמו בבורסות העולם ביום שישי, ולאחר סיום מסחר שלילי גם בתל אביב ביום חמישי. כל 25 המניות שמרכיבות את מדד המעו"ף נפלו והובילו את המדד לירידה של 1.5%. מדד ת"א השיל מערכו 2.3% בעוד מדד ת"א 100 ירד בכ-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-740 מיליון שקל.

ארז צדוק מקרנות אביב ציין היום כי "שוק המניות העולמי ירד בשיעור של 3.28% מתחילת ינואר, בעוד ששוק המניות הישראלי עלה ב-1.13% מתחילת החודש, נכון לסוף השבוע שעבר. אפקט ינואר מסתמן כרגע כדפקט ינואר, וניתן לומר שהתיקון שכולם חיכו לו התחיל. הסיבות לתיקון רבות, החל מחששות להמשך צמצום תוכנית הרכישות של הפד, חששות מהמתרחש בשווקים המתעוררים, מהקשיים הכלכליים או אי היציבות הפוליטית ועוד.

"אבל האמת היא שהכל תירוצים וההסבר האמיתי הוא שהפחד עלה סוף-סוף על תאוות הבצע. שאלת מיליון הדולר היא כמה זמן התיקון יימשך ובאיזה רמת מחירים תאוות הבצע תתגבר על הפחד. מכיוון וזה עלול לקרות כבר השבוע, טוב יעשו משקיעים לטווח ארוך אם יתחילו לאתר הזדמנויות ולנצל את הירידות כדי להתחיל לקנות באופן מדורג ומדוד. למשקיעים לטווח קצר מומלץ לחכות עוד עד שיזהו חזרה למגמת עלייה, אם כי תנודתיות גבוהה במיוחד עשויה להקשות עליהם ועל הרווחיות שלהם".

אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים תמיר פישמן: "הירידות היום נובעות מהתנהלות השווקים בעולם בסוף השבוע .זהו תהליך טבעי ובריא על רקע תקופות ארוכות של עליות דרמטיות בשווקים . על אף נתונים חלשים מעט מהמזרח הרחוק ואירועים פוליטיים שליליים בטורקיה ואוקרינה איין באלו בכדי לשנות את התמונה הכלכלית הגלובלית החיובית עד מאוד. מדובר לכן בתהליך התאמת מחירים טבעית ולא יותר מכך".

ביום חמישי ננעלה הבורסה בתל אביב בירידות שערים, וביום שישי ננעלו בורסות העולם בירידות שערים חדות. בארה"ב, בהיעדר נתוני מאקרו, המשקיעים התמקדו ביום שישי בעונת הדוחות לרבעון הרביעי ובחששות מהמשך הפחתה במדיניות המוניטרית המרחיבה.

גם חששות ממשבר בשווקים המתפתחים על רקע היחלשות המטבעות בשווקים העיב על המסחר, והוריד את התשואה על אג"ח ארה"ב ל-2.72%, לאחר שהמשקיעים העדיפו להזרים את כספם לשם.

כלכלני בנק לאומי המליצו בסקירת סוף השבוע שלהם על מדד ת"א 75 על פני מדד תל אביב 25, תוך הערכה שחברות השייכות למדד ת"א 75 ייהנו יותר בממוצע מהשיפור בכלכלה העולמית.

חברת כיל קרובה להסכם עם אלאנה הקנדית ( Allana Potash) בנוגע לפיתוח משותף של מכרה לכריית אשלג באתיופיה. כך מדווחים בבלומברג. הסכם עם אלאנה יספק לכיל מקורות הכנסה נוספים, בשעה שהחברה מתמודדת עם ההשלכות הצפויות של ועדת ששינסקי 2, שתוביל ככל הנראה להעלאת שיעורי התמלוגים שכיל משלמת למדינה.

טבע , המפתחת ביחד עם אקטיב ביוטק את תרופת ה-NERVENTRA (לקווינימוד) לטיפול בטרשת נפוצה, הודיעה כי היא ממשיכה בפיתוח התרופה.