הסדר החוב בצים - לאישור בעלי המניות בחב' לישראל

הודעה על כינוס אסיפה תצא בקרוב ■ בחברה לישראל מקימים ועדה בלתי תלויה שתקבל ייעוץ משפטי וכלכלי, ותמליץ על ההסדר המוצע

בימים הקרובים צפויה החברה לישראל שבשליטת עידן עופר להוציא הודעה על כינוס אסיפת בעלי מניות בחברה, לצורך אישור הסדר החוב שהושג בחברה הבת צים - כך נודע ל"גלובס". בהתאם, החליטו בחברה לישראל להקים ועדה בלתי תלויה המורכבת מארבעה חברים - דחצ"ים ודירקטורים שאין להם זיקה לבעלי השליטה - ששכרו ייעוץ משפטי וייעוץ כלכלי נפרד במטרה לבחון ולהמליץ על ההסדר שגובש.

נזכיר כי במסגרת מזכר ההבנות המהווה את התשתית להסדר החוב בצים, שאליו הגיעה לאחרונה חברת הספנות מול מרבית נושיה, הוסכם על מחיקת 50% מחובותיה של צים, המסתכמים כיום ב-3 מיליארד דולר. בנוסף, החברה לישראל תמחק חוב של 225 מיליון דולר לצים, תזרים לה כ-200 מיליון דולר ותדולל להחזקה של כ-32% מהמניות. מחזיקי האג"ח יקבלו לידיהם כ-20% מהמניות, ויתר הנושים (לא כולל בעל השליטה עופר ושותפו אודי אנג'ל) יחזיקו ב-48% מהמניות.

הזרמת ההון של החברה לישראל דורשת אישור של בעלי מניות המיעוט בחברה, על פי תיקון 16 לחוק החברות, וזאת מכיוון שמדובר בעסקת בעלי עניין. גם בהסדר החוב הראשון של החברה, ב-2009, עמדה על הפרק הצבעה שכזו, והרוב הדרוש בה (50%) הושג לאחר לא מעט מאמצי שכנוע שהפעילו החברה לישראל וצים על בעלי מניות המיעוט. בנק לאומי - בעל מניות המיעוט הגדול בחברה לישראל (כ-18%), נפסל בהוראת רשות ניירות ערך מלקחת חלק בהצבעה זו, מאחר שהוא נושה של צים, ולא מן הנמנע שגם הפעם הבנק ייפסל.

גורמים המקורבים לנושא הביעו היום אופטימיות בעניין השגת הרוב הנדרש בהצבעה. לטענתם, בהסדר הנוכחי, בניגוד להסדר החוב הראשון, בו נפרסו חובות צים לנושים על פני מספר שנים, מדובר על מחיקת חוב שתקל על החברה להוציא לפועל את התוכנית העסקית שלה.

"רוד שואו" לשכנוע המיעוט

כך או כך, נראה כי עד אישורו של הסדר החוב יעברו לפחות חודשיים, שכן לכינוס אסיפת בעלי המניות נדרשת התראה מוקדמת של כ-35 יום. כמו כן, בפני צים עומדים חוזים ואישורים משפטיים נוספים שעליה לגבש, ביניהם לעניין "מניית הזהב" שקיימת למדינת ישראל בחברת הספנות. בימים אלו מקיימת החברה דיונים מול משרד הביטחון ורשם החברות, כאשר ככל הנראה מדינת ישראל תוותר על המניה בתמורה לחוזים שיושגו מול החברה.

בהנהלת צים נערכים לקראת "רוד שואו" לשכנוע בעלי מניות המיעוט של החברה לישראל, להצביע בעד הסדר החוב. במקביל ממשיכים בחברה לקדם את תוכנית החומש העסקית, שהיוותה תנאי מבחינת הבנקים להסדר החוב הנוכחי.

במסגרת התוכנית תמשיך צים במיקוד פעילותה העסקית, תוך חיזוק יתרונותיה בקווים הימיים הקיימים (למשל אסיה-אירופה וקווים נוספים בצפון אמריקה) לצד סגירת קווים חלשים יותר, כדוגמת הקו לאוסטרליה. בנוסף, בוחנת החברה את הנפקתה בבורסת הונג-קונג ובתל אביב.

נזכיר, כי במסגרת תוכנית ההתייעלות הודיעה צים על צמצום כוח האדם, בעיקר במטה. מדובר על קיצוץ של 100 איש (50 כבר פוטרו בשנה האחרונה), בעיקר עובדים שיצאו לפנסיה מוקדמת. תהליך זה נמצא בימים אלו במו"מ מול הוועד בחברה.