קפלן הודיע לעובדי ביה"ח הדסה: קיצוץ של 50% במשכורת

יו"ר ועד העובדים: "לא יתכן שהמנכ"ל משתמש בשיטות של סחיטה באיומים כדי לאלץ את העובדים ליישר קו עם צעדיו"

המשבר הכלכלי הכבד שפוקד את בית החולים הדסה בירושלים הגיע היום (ג') לשיא: המנכ"ל אביגדור קפלן, הודיע באיגרת שנשלחה לכלל העובדים לרבות הצוותים הרפואיים כי ההנהלה נאלצת לקצץ 50% מהשכר שישולם להם במסגרת משכורת ינואר. עובדים שהם חד-הוריים עם ילדים עד גיל צבא יספגו קיצוץ של 10% ובעלי משכורות נמוכות של עד 5,000 שקל יקבלו את שכרם במלואו. בהנהלת הדסה הבהירו ל"גלובס" כי גם שכרו של קפלן, שעומד על כ-100 אלף שקל ברוטו בחודש, יקוצץ ב-50%.

"לאחרונה הממשלה סייעה לנו בדרכים שונות אך לצערי עד לחתימה על הסכם הבראה הממשלה אינה מעבירה כספים נוספים להדסה", כתב קפלן. "אי לכך, בשלב זה, איננו יכולים לשלם את מלוא משכורת חודש ינואר", הוסיף. לדברי קפלן, הנהלת הדסה יחד עם ארגון נשות הדסה, העמותה הציבורית שמחזיקה במוסד הרפואי, נמצאים בשלבים מתקדמים לקראת סיכום על תוכנית הבראה ארוכת טווח מול הממשלה. "הצטרפות העובדים להסכם כזה חיונית מאוד ועם הצטרפותם תיסלל הדרך לייצוב הדסה לטווח ארוך ולהמשך התפתחותה. אני בטוח שבכוחות משותפים נתגבר במהרה על המשבר הנוכחי", כתב.

קפלן מדבר אמנם על כוחות משותפים, אולם ההסכמים שמתגבשים מול משרד האוצר, כפי שנחשפו ב"גלובס", מעוררים זעם בקרב ועד עובדי המנהלה ובוועד הרופאים. על פי המתווה המתגבש, מודל שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) ירוסן מאוד כך שכל הניתוחים הפרטיים שכוללים בחירת רופא יתנהלו אחר הצהריים בלבד, למעט במקרים מורכבים מאוד ומוגבלים במספר. כמו כן, חלקו של בית החולים מהכנסות השר"פ יעלה לכדי 30%, לעומת כ-15% כיום (היתר משולם לרופא). התוכנית כוללת בין היתר פיטורי 200 עובדי מנהלה וככל הנראה פתיחה מחדש של הסכמי השכר. לפי שעה, בהדסה מתנגדים למינוי חשב מלווה מטעם משרד האוצר ולכפיפות לממונה על השכר באוצר - כפיפות שתחייב את הדסה לראשונה באישור הממונה על השכר לכל הסכם עבודה וכן בשקיפות לגבי השכר שמשולם לרבות פרסום הנתונים במסגרת דו"ח השכר השנתי.

הדסה, כפי שפרסמה כאן סטלה קורין-ליבר, דורשת מהמדינה מענק חד פעמי בגובה 300 מיליון שקל, זאת בעוד שארגון נשות הדסה מזרים לבית החולים לא יותר מכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. כל זה כאשר ההוצאות של הדסה עומדות על 2 מיליארד שקל בשנה לעומת הכנסות בגובה 1.7 מיליארד שקל. הגירעון המובנה הזה הביא עד כה לגירעון מצטבר של 1.3 מיליארד שקל. הסיבה לכך מוסברת בין היתר בשל הנחות גבוהות מדי שהוענקו לקופות החולים, בניית מגדל אשפוז גרנדיוזי ושכר עתק לרופאים במסגרת השר"פ.

אמנון ברוכיאן, יו"ר ועד עובדי המנהל והמשק בהדסה, מסר בתגובה: "מנכ"ל הדסה, שכשל בתפקידו לייצר תוכנית הבראה לבית החולים, משתמש בעובדים כבני ערובה ופוגע בהם באופן האלים ביותר. הלנת שכר העובדים מוטלת על כתפיו של קפלן וראוי שיסיק מסקנות אישיות מכישלונו. לא ניתן לקפלן לפגוע בעובדים ונילחם על זכותם לפרנס את משפחתם בכבוד. אנחנו בוחנים את כל הכלים החוקיים העומדים לרשותנו על מנת להגן על זכויות העובדים אותם רומס מנכ"ל בית החולים ברגל גסה. לא יתכן שהמנכ"ל משתמש בשיטות של סחיטה באיומים כדי לאלץ את העובדים ליישר קו עם צעדיו, שיובילו לפיטורי העובדים החלשים ביותר בארגון ולקריסת בית החולים הדסה".