דב מורן: "צר לי על נוחי דנקנר - מקווה שימצא את דרכו"

מורן: "השאלה אצל דנקנר ואחרים היא למה זה קרה. לא בגלל שהוא איש רע, אלא כי איפשרו לו את זה" ■ "הייתי מתפקד יותר טוב ממנכ"ל מיקרוסופט - מגיע להם שה-Windows 8 ייעלם" ■ אתמול מורן סגר עוד סטארט-אפ

דב מורן אינו זר לעיתונות הישראלית. למרות זאת, במשרד שלו הוא שומר קטע עיתונות אחד בלבד, אותו הוא שולף לאחר חיפוש קדחתני כאשר נושא שוק ההון הישראלי עולה על הפרק. מדובר בתחקיר שפרסם מעריב בינואר 2012 על כישלון חברת הסטארט-אפ מודו - אותה הוביל מורן - לאחר ניסיון גיוס כושל בבורסה בתל אביב. קריסתה הסופית של מודו התרחשה מעט יותר משנה לפני פרסום הכתבה במעריב, ורוב הכתבים שכיסו את החברה כבר הספיקו לשכוח ממנה, אבל התזמון לא היה סתמי.

"בצורה ברורה עשו לי מסע רדיפה", הוא אומר בראיון ל"גלובס" לקראת כנס iNNOVEX 2014 בהתייחסות לכתבה במעריב. הקישור בין הכתבה ההיא לבין שוק ההון הישראלי לא מגיע מהכישלון של מודו בבורסה אלא מכך שמעריב באותם הימים היה חלק מדסק"ש של נוחי דנקנר - בעל השליטה באי.די.בי, חברת האם של דסק"ש, ועד לאחרונה אחד השחקנים החזקים בשוק ההון הישראלי - ומי שמורן התבטא נגדו בראיון עיתונאי שהעניק בקיץ 2011 על רקע המחאה החברתית.

בין אם מדובר בתחושת רדיפה שגובלת בפרנויה ובין אם הכתבה ההיא אכן הייתה "סגירת חשבון" על ידי זרועו הארוכה של דנקנר באותם הימים, שוק ההון הישראלי מעורר אצל מורן אמוציות ומחלץ ממנו התבטאויות חריפות במיוחד.

"לשוק ההון הישראלי יש בעיה שורשית שמשפיעה על כל הכלכלה הישראלית, כספי הפנסיה וההיי-טק", הוא מוחה, "הרגולציה היא דפוקה ויצרה מצב מטורף לכלכלה הישראלית, בכל היבט. אין מערך השקעות שמעודד יזמות וטכנולוגיה או סתם השקעות מושכלות. חוץ ממתי מעט שהבינו את הנוסחה ואיך לרכב עליה, לטובת הרווחים שלהם, אף אחד לא נהנה מזה".

"צר לי על נוחי"

- אחד הגיבורים הבולטים של שוק ההון, נוחי דנקנר, ירד מנכסיו. אתה חושב שיש סיכוי לשינוי?

"האמת? זה גורם לי צער. צר לי על הבן אדם. אני מקווה שהוא ימצא את דרכו בחיים יותר צנועים, יהיה בסדר, ויביא תועלת בצורה כזו או אחרת. אבל העובדה שזה קורה זו התחלה טובה לשינוי שנדרש. השאלה במקרה של דנקנר ואחרים היא למה זה קרה? זה לא בגלל שהוא איש רע, אלא בגלל שאפשרו לו את זה. אבל התהליכים האחרונים במשק מעוררים אופטימיות, כי ברגע שמתחילים לשאול למה זה קורה, זו תחילת הפתרון".

מורן של 2014 ממוקם בנחלה במושב ירקונה בשרון, והפגישה נערכת כמה שעות לאחר "יום המנגל" החודשי שנערך בחצר. מורן פועל היום מהמשרדים של חברת הסטארט-אפ קומיגו, ומתפקד כמשקיע אנג'ל לכל דבר. הוא מונה 15 חברות בהן הוא מעורב, בחצי מהן כיזם, ובאחרות כמשקיע Seed "עם מעורבות", כפי שהוא מגדיר. לדבריו: "הסטטיסטיקה שלי בהשקעות יחסית טובה, למרות שנאלצתי כבר לסגור חברות".

הפריחה בשווקי הזיכרונות והמכפילים הנדיבים להם זוכות החברות בתחום לא גורמים לו למחשבות נוספות על ימי אם-סיסטמס אותה מכר לסנדיסק בשלהי 2006 תמורת כ-1.6 מיליארד דולר, וכיום לדבריו "תחום השבבים בכלל התרחק ממני, אני כבר לא עוסק בזה".

עם זאת, אנשי אם-סיסטמס נמצאים ברקע. הרבה מהחברות בהן השקיע, הוקמו על ידי יוצאי אם-סיסטמס. חברה אחת שהוקמה על ידי יוצא אם-סיסטמס לא גייסה ממורן, לצערו, זוהי Waze, שאחד מיזמיה - אהוד שבתאי - עבד בחברה.

לפני כמעט שנה וחצי השיק מורן סטארט-אפ חדש בשם KeyView שהציע מקלדת הכוללת מסך. מורן הפגין ביטחון לגבי הצלחת המוצר והשיק אותו בארץ, אבל המקלדת לא זכתה לביקורות אוהדות ומורן מספר שהחברה כבר נסגרה. "קנו את המוצר אלפי אנשים בעולם, אבל לא הייתי מבסוט ממנו כפי שהוא היה", אומר מורן. אתמול נחשף ב"גלובס" כי מורן כבר סגר את החברה.

אחרי ההתנסות עם KeyView מורן משוכנע כי עולם המחשבים הנייחים נמצא בסוף דרכו. את הסיבה לטרגדיה הצפויה לדעתו בדסקטופ זוקף מורן לחובת מיקרוסופט ומערכות ההפעלה שלה, שלדעתו הפכה למוסד המשמר את הקיים, וכמעט ואינו מיישם חדשנות.

לדבריו: "מיקרוסופט עשו כזו עבודה מחורבנת עם מערכת ההפעלה החדשה שמגיע להם שה-Windows 8 יעלם, ויחד עימו יעלם הדסקטופ הביתי ויוחלף בטאבלטים, ממירים חכמים, ובמחשבים ניידים שישרתו בעיקר מקצוענים", אומר מורן ופותח במתקפה על ענקית התוכנה מרדמונד.

"מה שאני לא מסוגל להבין זה איך מיקרוסופט פספסו את ה-Windows 8. הרי היו להם חמש שנים לקנות אייפדים ולראות איך עושים מוצר שעובד מהר, נוח, פשוט, בלי וירוסים והתקנות מורכבות. אין לי ספק שהם לא טרחו לקנות אייפד אחד בשביל להסתכל איך צריכה להיראות מערכת הפעלה..".

- רגע, אתה יודע, הם בדיוק מחפשים מנכ"ל?

"אין לי ספק שאם אני - או מישהו אחר עם רקע של יזמות - הייתי הולך לנהל את מיקרוסופט, הייתי יותר טוב מהמנכ"ל. אני לא שחצן, למרות שזה יישמע כך, אני הייתי מתפקד יותר טוב מהמנכ"ל הנוכחי שלהם (סטיב באלמר).

"בארגון הזה, יש תרבות-ארגון של אנטי יצירתיות ואנטי חשיבה של צורכי המשתמש. זו תרבות נוראה. מיקרוסופט צריכים להביא מישהו מבחוץ שישנה את התרבות הזו. אם לא יעשו את זה, יקרה להם מה שקרה לנוקיה".

מורן, נזכיר, צוטט עם השקת מודו בתערוכת המובייל בברצלונה כי "לנוקיה אין סיכוי והם צריכים ללכת להתפלל בכנסייה", אמירה שהכחיש, אך למעשה בפרספקטיבה הייתה מדויקת מאוד. למרות שהסיבה לכישלון לא הייתה קשורה למודו, שוויה של נוקיה אכן קרס מספר שנים אחרי אותה "נבואה", ופעילות המובייל שלה נרכשה ב-2013 על ידי מיקרוסופט בשבריר מהשווי שלה בשיא.

"יש דבר אחד שנעשה בצורה טובה במיקרוסופט וזה האקס בוקס (קונסולות המשחקים של החברה - ש.ש, צ.ה). בגלל שזה נעשה בטריטוריה נפרדת ומנהלי מיקרוסופט לא מתערבים שם, זו הצלחה", ממשיך מורן, "יתקפו אותי ויגידו שזו חברה שמרוויחה מיליארדי דולרים, אבל אין קשר. זה מונופול שמרוויח כל שנה, כי איך שהוא נבנה ונוצר ונתמך הוא לדעתי מונופול, ומונופול לא צריך להיות טוב כדי להרוויח".

"אני מבסוט ממה שאני עושה"

למרות שגם מודו וגם KeyView כשלו, מורן ממשיך להתנסות גם בעסקי החומרה. לפני יותר משנה השיק את הסטארט-אפ קומיגו שמציע פתרונות של יכולות חכמות לחברות המספקות שידורי טלוויזיה באמצעות תשתית אינטרנט.

"קומיגו התחילה למכור בשנה שעברה באירופה, מרכז אמריקה ודרום מזרח אסיה. לא בארה"ב, כי השוק נשלט על-ידי חברות הכבלים והלוויין וצריך הרבה כסף בשביל להיכנס אליו. קשה להיכנס גם לסין ולישראל מאותה סיבה", אומר מורן, "סיימנו את 2013 עם מכירות של 3 מיליון דולר, זה לא מדהים, אבל נקווה להגיע השנה למכירות של 15-20 מיליון דולר ולהיות מאוזנים".

קומיגו הוא לא הסטארט-אפ היחיד של מורן בעולם הטלוויזיות החכמות. בתחילת החודש הציג מורן את Meet Bob המפתחת התקן להפיכת טלוויזיות פשוטות לחכמות ומיועד לשוק הפרטי.

- תשקול לחזור לייצר שוב טלפון סלולרי?

"אני לא אחזור לתחום של הטלפונים הסלולריים, לפחות לא מצד החומרה. אבל כבר למדתי לעולם לא להגיד לעולם".

מורן פעיל כיום בתחום הרפואי עם סנסיבל מדיקל שגייסה בנובמבר 17 מיליון דולר מבוסטון סיינטיפיקס ומורן מקווה כי היא "בדרך לאקזיט יפה"; חברה בתחום הסכרת - גלוקומי - שעדיין פועלת מתחת לרדאר עם "פתרון מאוד מהפכני", ומדיק אן אר ג'י בתחום רפואת השיניים. בתחום החינוך הקים מורן את Learni, בה הוא מכהן כיו"ר, שפיתחה מערכת לחינוך על גבי טאבלטים.

מתכונים לאייפד

חברה שונה לגמרי שבה משקיע מורן כאנג'ל, אשר פעילה בתחום הלייף סטייל היא קינטיק ארטס, אשר פיתחה אפליקציית ספרי מתכונים לאייפד בשום לוק אנד קוק, שמקודמת על ידי אפל, אמזון ואינטל. "אני מבסוט ממה שאני עושה היום, אני רואה הרבה חברות והרבה חדשנות. נראה לי שגם בעוד 5 שנים אני אעשה אותו דבר", הוא מציין.

- יש סיכוי שתחזור לעמוד להוביל חברה כמנכ"ל?

"יכול להיות שבעתיד אני ארצה לעמוד בראש חברה, אם יציעו לי את התפקיד במיקרוסופט הייתי עוזב ועובר לשם", הוא צוחק, "אבל אל דאגה, לא יציעו לי".

כנס iNNOVEX 2014: לעודד את החדשנות

דב מורן ישתתף בכנס iNNOVEX שיתקיים היום בפעם הראשונה ויתמקד בעידוד החדשנות בישראל. הכנס נערך בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים, המדען הראשי, מוסדות אקדמיים והאיגודים המקצועיים של התעשייה. בכנס, שצפוי למשוך כ-1,500 משתתפים, יציגו חברות רב לאומיות וישראליות פיתוחים בתחומי התקשורת, הרפואה, מערכות מוכללות, יישומים תעשייתיים וטכנולוגיות ירוקות.

בכנס ייקחו חלק כמה מהשמות המובילים בעולם הטכנולוגי כולל ד"ר אירווין ג'קובס, אחד ממייסדי ויו"ר לשעבר של חברת קוואלקום; ד"ר סטיב קרוקר, מהאבות המייסדים של האינטרנט וכיום יו"ר ICANN; סאטג'יב שהיל, גורו החדשנות של החברות הגדולות בארה"ב (אפל, יבמ, HP, זירוקס, סוני ועוד); פרופ' דונגמין צ'ן, דיקן הפקולטה לחדשנות ויזמות באוניברסיטת בייג'ין; דומיניק הגרמן, מנהל החדשנות של חברת אורנג'; פרופ' סטיב פורסט, מומחה במסחור טכנולוגיות מהאקדמיה לתעשיה וסגן נשיא למו"פ של אוניברסיטת מישיגן, ועוד רבים אחרים.