בחור הישיבה לשעבר שהפך ליזם ביטקוין בולט - נעצר

צ'רלי שרם, אחד ממקדמי הביטקוין הגדולים בעולם, שוחרר בערבות של מיליון דולר ■ נחשד בקשירת קשר להלבנת הון ע"י סיוע להפניית כספים לשוק הסמים המקוון

סגן יו"ר ביטקוין פאונדיישן, קבוצה שמקדמת את אימוץ המטבע הווירטואלי, הואשם על-ידי תובעים אמריקאים בקשירת קשר להלבנת הון באמצעות סיוע להפניית כספים לשוק הסמים המקוון הלא חוקי "דרך המשי".

צ'רלי שרם, שנהנה מגיבוי פיננסי של האחים התאומים ווינקלווס וידוע כאחד ממקדמי הביטקוין הגדולים בעולם, נעצר שלשום (א') בנמל התעופה קנדי בניו-יורק. הוא הובא לבית משפט מחוזי במנהטן, הואשם בהפעלת עסק להעברת כספים ללא רישיון, ושוחרר בערבות של מיליון דולר.

"בשלב זה ההאשמות בכתב התלונה הן רק האשמות, ושרם נחשב לחף מפשע", מסר פרקליטו, קית מילר.

שרם, בן 24, הוא יהודי הדובר אנגלית, עברית וערבית. הוא למד בבית-הספר התיכון של ישיבת פלטבוש וסיים את ברוקלין קולג' ב-2011 עם תואר ראשון בכלכלה ופיננסים.

שרם, שמתגורר מעל בר שהוא אחד מבעליו במנהטן, שמקבל ביטקוין כתשלום, היה מנכ"ל BitInstant, שוק ביטקוין שנסגר בקיץ שעבר.

לפי התובעים, שרם קשר קשר עם תושב פלורידה, רוברט פיאיילה, שניהל בורסת מטבע לא חוקית, למכור יותר ממיליון ביטקוין למשתמשים של אתר "דרך המשי", שנסגר על-ידי הרשויות בשנה שעברה.

פיאיילה, בן 52, נאשם גם בקשירת קשר לביצוע הלבנת הון ותפעול עסק לא חוקי להעברת כספים. הוא נעצר בביתו בקוראל גייבלס, פלורידה. בשימוע שנערך לו אתמול (ב') בבית משפט פדרלי במדינה זו, הוא הסכים להישאר במעצר עד לדיון על שחרורו בערבות מחר.

ביטקוין הוא מטבע דיגיטלי שאינו מגובה על-ידי ממשלה או בנק מרכזי כלשהם, וערכו נקבע לפי הביקוש של משתמשיו. המשתמשים יכולים להעביר זה לזה ביטקוינים באינטרנט ולאחסן אותם ב"ארנקים" דיגיטליים.

לפי התלונה הפלילית, שרם לא רק ידע שהעסק של פיאיילה מעביר כספים ל"דרך המשי", אלא השתמש באתר הזה בעצמו כדי לקנות סמים, כולל עוגיות מריחואנה.

"כאשר ביטקוינים, כמו כל מטבע מסורתי, מולבנים ומשמשים לפעילות פלילית, לרשויות האכיפה אין ברירה אלא לפעול", אמר פריט בהרארה, התובע במנהטן, בהודעה לעיתונות אתמול. "אנחנו נפעל בתקיפות נגד אלה שיאמצו צורות חדשות של מטבע למטרות לא חוקיות".

בהרארה אמר באחרונה כי התביעה אינה פועלת נגד הביטקוין עצמו, והיא רואה בו מטבע לגיטימי, אלא אם נעשה בו שימוש למטרות לא חוקיות. הרשויות בארה"ב ובעולם מנסות לגבש את גישתן למטבע הדיגיטלי שהשימוש בו עדיין מצומצם.

תביעה נגד יזם ביטקוין ידוע כמו שרם עלולה להנחית מהלומה על סיכויי המטבע, אם כי אתמול לא הייתה לה השפעה גדולה על המסחר. הביטקוין נסחר אתמול בערב ב-970 דולר - ירידה מרמה של מעל 1,000 דולר בתחילת חודש זה, אך עלייה מכ-150 דולר לפני 4 חודשים בבורסת MtGox בטוקיו.

חברת ווינקלווס קפיטל, שבניהול שני התאומים קמרון וטיילר ווינקלווס, השקיעה ב-BitInstant ב-2012 והובילה גיוס הון עבורה במאי 2013 בסך 1.5 מיליון דולר. התאומים ידועים בעיקר בזכות תביעתם הכושלת נגד מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, שבה הם טענו כי הוא גנב מהם את הרעיון לאתר מדיה חברתית בהרווארד, האוניברסיטה שבה למדו שלושתם.

"כשהשקענו ב-BitInstant בסתיו 2012, הנהלתה התחייבה לנו לפעול לפי כל החוקים הרלבנטיים, כולל מניעת הלבנת הון, ולא התפשרנו על כך", כתבו האחים בהודעה שפרסמו אתמול. "למרות שהחברה לא מוזכרת בכתב האישום שהוגש נגד צ'רלי שרם, אנחנו כמובן מודאגים מאוד ממעצרו. היינו משקיעים פאסיביים ב-BitInstant, ונעשה כל מה שנוכל כדי לסייע לרשויות האכיפה".