פרשת קרטל הלחם: עוד נאשם מודה בעבירות הגבלים עסקיים

יוחנן אהרונסון, מנכ"ל מרחבית ויו"ר דגנית עין-בר, הודה בסיוע להסדר כובל ■ לפני כשבוע הודו מנכ"לי מאפיות ברמן ודוידוביץ' בהסדר כובל ותיאום מחירים

עוד נאשם מרכזי מודה בביצוע עבירות הגבלים בפרשת קרטל הלחם: שבוע לאחר שיהודה שניידמן, מנכ"ל מאפיית ברמן, ושייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיות דוידוביץ', הודו בעריכת הסדר כובל ותיאום מחירים במטרה להעלות את מחירי הלחם, מצטרף גם יוחנן אהרונסון, מנכ"ל מאפיית מרחבית ויו"ר מאפיית דגנית עין-בר, לשורת המודים בעבירות הגבלים עסקיים.

הבוקר (ד') פתח סנגורו של אהרונסון, עו"ד ז'ק חן, את הדין בבית המשפט המחוזי בירושלים בהודעה כי אהרונסון מודה בעבירת סיוע לעריכת הסדר כובל. אהרונסון הואשם בהיותו צד להסדר כובל, אך לא הודה בעבירה זו.

"לא צד להסדר"

בשבוע שעבר כאמור הפתיעו הנאשמים המרכזיים, שניידרמן ודוידוביץ', בפרשה את רשות ההגבלים העסקיים כאשר הודו בפתח הדיון בעריכת הסדר כובל. עם זאת, הם הבהירו כי הם אינם מודים בכך שמדובר בהסדר שנערך בנסיבות מחמירות, כפי שטוענת הרשות.

אהרונסון הצטרף לשורת המודים, ואולם טוען כי חלקו בפרשה היה מופחת ביחס לנאשמים האחרים, והוא אינו צד להסדר אלא סייע לעריכתו.

בהודעה שהגישו לבית המשפט הבוקר באי-כוחו, עו"ד ז'ק חן ממשרד חן יערי רוזן-עוזר ועו"ד מזור מצקביץ ממשרד אפשטיין, קנולר, חומסקי, אסנת גילת, טננבוים, נכתב: "ביום 23.2.10 נפגשו הנאשמים 1 ,8, 11, ו-16 (ירון אנג'ל, יהודה שניידרמן, שייקה דוידוביץ' ויוחנן אהרונסון, א' ל"ו) במשרד עורכי הדין פישר, בכר, חן, וול, אוריון, ושות' בתל-אביב. בפגישה זו הוסכם כי הנאשמות 6, 7, 10, 13 ו- 15 (המאפיות: אנג'ל, דוידוביץ' ברמן והמאפיות הקטנות בבעלותן, א' ל"ו) יפעלו להפסקת מבצעים מיוחדים שניתנו ללקוחות ספציפיים, באזורים ממוקדים באוכלוסייה חרדית, בלחמים מסוג לחם אחיד פרוס וחלה רגילה הנמכרים בקבוצות. כתוצאה מכך הוסכם גם כי לא 'תנוצל' הפסקת המבצעים לניסיונות חדירה של מאפייה אחת ללקוחות שבאותו מועד מאפייה מתחרה סיפקה להם מוצרים".

להסדר זה, נכתב בהודעה, קדמו מגעים שונים בין חלק מהנאשמים, בהרכבים שונים, שתכליתם הייתה להגיע להסכמה האמורה. "אהרונסון סייע לצדדים להסדר בכך שהשתתף בפגישה האמורה ובפגישה עם נאשם ירון אנג'ל ביום 24.2.10 או בסמוך לכך, ובכך שקיים שיחות טלפון עם מי מהנאשמים ביחס ליישום ההסדר על-ידי המאפיות ולמחלוקות שהתעוררו ביניהן אגב יישומו במספר מצומצם של מינימרקטים ומכולות עד לסוף חודש אפריל 2010", נכתב.

עוד על-פי ההודעה, "לא ניתן להסדר האמור אישור מבית הדין להגבלים עסקיים, היתר זמני מאב בית הדין או פטור מהממונה להגבלים העסקיים מאישור או מהיתר בית הדין, והכבילות בהסדר אינן פטורות מאישור או היתר בית הדין על-פי כללי פטורי הסוג או על-פי חוק ההגבלים העסקיים".

על כן, אהרונסון מודה כי מעשים אלה יש בהם כדי לסייע לקיומו של הסדר כובל. עם זאת, כאמור הוא אינו מודה בהיותו צד להסדר הכובל, כפי שטוענת רשות ההגבלים העסקיים.

פרשה חמורה

פרשת קרטל הלחם נחשבת לאחת הפרשות החמורות שחשפה רשות ההגבלים העסקיים. באוגוסט 2012 הגישה הרשות לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום כנגד 19 נאשמים, בהם המאפיות הגדולות בישראל - קבוצת אנג'ל, קבוצת ברמן וקבוצת דוידוביץ' - וכן נגד מנהליהן ונושאי משרה בכירים בהן: ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיית אנג'ל; יהודה שניידמן, מנכ"ל מאפיית ברמן; יוחנן אהרונסון, מנכ"ל מאפיית מרחבית ויו"ר מאפיית דגנית עין-בר; ושייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיות דוידוביץ'. זאת, בטענה כי תיאמו מחירים במטרה להעלות את מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן.

לפי כתב האישום, בשלהי פברואר 2010 הסכימו אנג'ל, שניידמן, אהרונסון ודוידוביץ' להימנע מתחרות על אספקת מוצרי המאפיות על-ידי חלוקת הלקוחות בין המאפיות. בנוסף, הוסכם ביניהם כי המאפיות יפעלו מול הקמעונאים להעלאת מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן. מחירי הלחם האחיד והחלות נמצאים בפיקוח של משרד הכלכלה, שקובע מחיר מקסימלי למוצר לצרכן.

בתקופה שקדמה לאישומים הייתה תחרות בשוק על מכירת מוצרי הלחם בפיקוח, שכתוצאה ממנה המוצרים נמכרו לצרכן מתחת למחיר המקסימלי שקבע משרד הכלכלה. לפי האישומים, ראשי המאפיות סיכמו לפעול לעצירת התחרות ולהעלאת המחיר. לפי כתב האישום, לכל ההסכמות של מנהלי המאפיות היו שותפים גם נושאי משרה בכירים אחרים במאפיות, בהם מנהלי המכירות.

לנאשמים מיוחסות עבירות של עריכת הסדר כובל והיותם צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות. הנסיבות המחמירות המיוחסות לנאשמים, לפי כתב האישום, הן: "חלקן ומעמדן של המאפיות בייצור מוצרי הלחם שבפיקוח בארץ; ריבוי קורבנות העבירה הפוטנציאלים והנזק מההסדר; תחכומו של ההסדר והשימוש במספר טכניקות קרטליסטיות העוברות על איסורי הליבה של חוק ההגבלים העסקיים; והפסקת פעילותו של ההסדר רק משנודע לנאשמים על פתיחת החקירה הפלילית".

בשבוע שעבר הפתיעו הנאשמים המרכזיים בפרשה, שניידרמן ודוידוביץ', את רשות ההגבלים העסקיים כאשר הודו בפתח הדיון בעריכת הסדר כובל. עם זאת, הם הבהירו כי הם אינם מודים בכך שמדובר בהסדר שנערך בנסיבות מחמירות, כפי שטוענת הרשות.

הסדר טיעון ראשון

ביוני האחרון אישר המחוזי בירושלים הסדר טיעון ראשון בפרשה, כאשר הרשיע את רמי סגן, מנהל ההפצה במאפיות ברמן, על-פי הודאתו, בעבירה של היותו צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות.

סגן הודה כי היה הסדר תיאום מחירים בין המאפיות הגדולות לגבי שיווק למינימרקטים בבני-ברק, בירושלים ובבית-שמש למשך תקופה של כחודשיים, הן לגבי מוצרי החלה והן לגבי לחם אחיד פרוס, וכי למרות האמור, המחירים היו נמוכים ממחירי הפיקוח.

במסגרת הסדר הטיעון הוסכם כי סגן יורשע, וייגזר עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 50 אלף שקל.