ביקורת חריפה על הנהלת רשות השידור בסיקור הסופה

דוח שחיברה ועדת הבדיקה שמינה אמיר גילת: סיקור חלקי ונעדר כמעט לגמרי; העובדים רצו להרחיב את השידור, אך ההנהלה לא רצתה; ועוד כשלים חמורים

ביקורת חריפה על תפקוד הנהלת רשות השידור בזמן הסופה שפקדה את איזור ירושלים בדצמבר 2013. על-פי הדוח שחיברה ועדת הבדיקה שמינה יו"ר הרשות אמיר גילת, ערוץ 1 כשל במשימת סיקור הסערה. יו"ר ועדת הבדיקה של הסופה הייתה חברת המליאה, עו"ד וופא זועבי.

בוועדה היו חברים עורך "מעריב" לשעבר, יואב צור, ונציג תלונות הציבור של רשות השידור, דדי מרקוביץ'. את עבודת הוועדה ילווה מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2 לשעבר שלום קיטל.

על-פי הדוח שהוגש לגילת, מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם לא נענה להזמנות להופיע בפני הוועדה ואף הורה להנהלת הרשות לא לעשות זאת - זאת בניגוד לחוק. לכן, הסתפקה הוועדה בתשאול של עובדי הרשות.

"בעוד הערוצים 2 ו-10 השכילו להבין את ממדי התופעה, החלו לשדר מ-7:00 בבוקר, כמעט ברציפות עד למוצ"ש - בערוץ 1 עלה סיקור חלקי ביום שישי, ונעדר כמעט לגמרי ביום שבת עד למוצ"ש", נכתב, "תפקידה של הרשות הוא לשדר באופן רציף מידע לציבור, תחת כל איום ובכל תנאי מזג אוויר".

על-פי המסמך, "עובדי רשות השידור עשו כמיטב יכולת לקיים שידור מקצועי וראוי ובכמה מקרים התווכחו עם הממונים עליהם על הצורך להרחיב ולהעמיק את השידור, אך ללא הועיל. ההיערכות מראש ותהליך קבלת ההחלטות תוך כדי האירוע היו לקויים".

למרות שבערוץ 1 ידעו על עוצמת הסערה הצפויה, לא נערכו שם כמו בכלי תקשורת אחרים והשאירו ברוממה רק 10 אנשים. עם התעצמות הסופה, לא ניתן היה להשיג את מנהלי הרשות, בשל הפסקות החשמל.

הדוח מתאר בהרחבה את הכשלים של ערוץ 1. בין היתר מתואר כיצד בלב הסערה - ביום שישי בערב הופסק השידור החדשותי וערוץ 1 שידר בשידור חוזר את תוכנית הבידור "נפגשים בשישי עם יענקלה ואירית". "זאת למרות פניות של מערכת 'יומן' לחטיבת החדשות, הגם שבעריכת 'יומן' נטל חלק ראש חטיבת החדשות משה נסטלבאום. בערוצים המתחרים הוקדמו מהדורות החדשות בערב שישי והחלו ב-19:00".

בסיכום הדוח נכתב, כי "ההנהלה לא תפקדה כראוי בהכנות לאירוע, בזמינות לפניות ויוזמות העובדים ובתפעול המערכת כולה. הטלוויזיה לא הייתה ערוכה לסיקור סערת השלגים ולא שידרה בהיקף ובעומק הנדרש. לא היה שיתוף פעולה בין זרועות הניהול, אין תיעוד לאף ישיבת הנהלה שהתכנסה כדי להחליט כיצד לנהוג בסערה. לא ביום שישי בבוקר כאשר ממדיה כבר היו ידועים ולא לפני כן במהלך השבוע שקדם לסערה.

"ההנהלה לא הפעילה שיקול שעת בעניין הפריצה לשידורים ולאולפן הפתוח. ההחלטה לדרוש את השידור מהטלוויזיה החינוכית ביום שישי בעשה 10 בבוקר הייתה מאוחרת מדי. מנהל חטיבת החדשות היה חייב להתעקש ולהקדים את שידור 'יומן' כפי שהציעו לו, אף הוא החליט לחזיר את השידורים לחטיבת התוכניות ולשדר בשידור חוזר תוכנית בידור, שעה לפני עליית 'יומן', אותו ערך באותו ערב.

"גם ההחלטה שלא לשדר חדשות ברצף ביום שבת הייתה שגויה. המבזק בשעה חמש היה קצר מדי ולא תאם את האירועים. רובו של תדרוך גורמי חירום רב משתתפים בעיריית ירושלים, לא שודר".

הוועדה ממליצה "לדאוג לשיפור דרכי הקשר עם נושאי משרות ניהוליות ובכך לאפשר קבלת החלטה הולמת ומהירה בזמן אמת. ראוי היה שלטלוויזיה הישראלית הציבורית יהיה משדר בוקר מעשה שיגרה, מה שהיה מקל מאוד על ההיערכות בימים חריגים".

מרשות השידור נמסר בתגובה כי "יו"ר הרשות ממשיך כהרגלו להתנהל בדרך לא דרך ומנסה ליטול לעצמו סמכויות לא לו. היו"ר מינה ועדה כשכל כוונתו היא להתנצח עם ההנהלה ולפגוע במישרין בעובדי הערוץ. מנכ"ל הרשות וההנהלה קוראים להקמת ועדה באופן בהול אשר תבדוק את תפקוד היו"ר, פעולותיו התנהלותו חסרת האחריות והנמהרת, התערבותו בעניינים שלא לו והנזק שהוא גורם לשידור הציבורי להתנהלותו החוקית ולעובדיו. כמו כן היו"ר הוא זה שיזם את הוועדה, כביכול מקצועית, ומינה בראשה ובין חבריה חברים אשר ידיעתם בטלוויזיה בהפקה ובשידור שואפת לאפס דבר אשר לא מותיר ספק על כוונותיו ומסקנותיה".