החברה האם של הוט הונפקה בהולנד לפי 7.7 מיליארד דולר

עברה לערוץ הציבורי: Altice של פטריק דרהי הונפקה בהולנד; דרהי מכר מניות בשווי של 748 מיליון דולר ■ שווי החברה משקף לפעילות הוט שווי של לפחות 3 מיליארד דולר, פי 3 ויותר מהשווי לפיו נמחקה לפני כשנה

קצת יותר משנה לאחר שנמחקה מהמסחר בשוק ההון המקומי, מי שרוצה להשקיע במניית הוט - אך בעקיפין - יכול לעשות זאת דרך רכישת מניית Altice, ענקית התקשורת של פטריק דרהי ובעלת השליטה בהוט, אחת משתי מפעילות טלוויזיה רב-ערוצית בישראל. Altice, כפי שכתבנו עליה כאן בשבוע שעבר, השלימה ביום שישי האחרון את הנפקתה הראשונית.

החברה, שהתאגדה בלוקסמבורג, הנפיקה 26.5 מיליון מניות חדשות לפי מחיר של 28.25 אירו למניה (ממוצע הטווח המקורי) וגייסה לקופתה 750 מיליון אירו (כמיליארד דולר). בעלת השליטה בה, החברה הפרטית Next של דרהי, מכרה 19.6 מיליון מניות תמורת 555 מיליון אירו (748 מיליון דולר). דרהי, לפי הידוע, שולט ב- Next אך אינו בעל המניות היחיד בה. בסך הכול, היקף ההנפקה עמד על 1.305 מיליארד אירו (1.8 מיליארד דולר) ושווי החברה בהנפקה עמד על 5.7 מיליארד אירו (7.7 מיליארד דולר).

הנפקת Altice בוצעה בשלוחה ההולנדית של בורסת היורונקסט, והמסחר במניה החל ביום שישי תחת הסימול ATC.AS. את יום המסחר הראשון סגרה המניה בעלייה מינורית של 1.2%.

למרות שההנפקה התבצעה לפי ממוצע הטווח שהוצע, דרהי מכר פחות מניות מהכמות המרבית שתכנן, בה בעת שהחברה כן הנפיקה את הכמות המרבית שייעדה לעצמה. ועדיין, הנפקת Altice היא ה-IPO הגדול ביותר בכל הזמנים של חברת כבלים ב-EMEA (אירופה, המזרח התיכון ואפריקה) וה-IPO הגדול ביותר בהולנד מאז 2006. בקיצור, תנו כבוד.

מלבד הגאות בשוקי ההון, ההצלחה של הנפקת Altice נובעת מהתיאבון של המשקיע האירופי להנפקות מהסוג הזה. Altice הונפקה לאחר ש-Numericable, החברה-הבת שמרכזת את פעילותה בצרפת, הונפקה בשלוחה הצרפתית של היורונקסט בנובמבר האחרון. הנפקות נוספות מהעת האחרונה של חברות מאותה תעשייה היו אלו של Ziggo (הוט ההולנדית); Kabel Deutschland (הוט הגרמנית), ואילו כעת Ono (הוט הספרדית) מתכננת להפוך לציבורית בבורסת מדריד.

שיעור ההון הצף עומד על 22.8%, ויעמוד על 26.2% אם חתמי ההנפקה יממשו את אופציית ה"גרין שו" במלואה. חתמי ההנפקה, שבעה בנקי השקעות דוגמת גולדמן זאקס ומורגן סטנלי, קיבלו מבעלת השליטה, Next, את האופציה לרכוש ממנה עד 15% מסך ההנפקה, דהיינו מניות נוספות ששווין 196 מיליון אירו. כך, יכול דרהי לבצע אקזיט כולל של כמיליארד דולר - אקזיט ענק כמעט בכל קנה מידה אפשרי.

דרהי, המכהן כיו"ר Altice, ציין בהודעתה: "אנו מרוצים מאוד מהעניין הרב שיצרה ההנפקה. להנפקה זו הייתה חשיבות אסטרטגית בעבור החברה, ואני מאוד מרוצה ש-Altice נהפכה מחברה חלוצה לענקית הבינלאומית שהיא עכשיו". דרהי, דרך אגב, אינו מקבל שכר על תפקידו כיו"ר - די הגיוני לאור היותו בעל השליטה שנהנה באופן ישיר מעליית ערכה ומדיבידנד שאולי תחלק בעתיד.

בדרך לעוד שתי רכישות

למען האמת, אפשר להבין ממה דרהי כל כך מרוצה. כזכור, את הוט - שלמעשה אחראית לעיקר הפעילות של Altice (כ-60% בקירוב, הן לפי ההכנסות הן לפי EBITDA) - מחק דרהי מהמסחר בשוק ההון התל אביבי לפני קצת יותר משנה לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל. Altice, כאמור, שווה עכשיו 7.7 מיליארד דולר, ובנטרול שווי החזקתה בחברה-הבת Numericable (שהיא 1.9 מיליארד דולר - 40% מ-4.7 מיליארד דולר), שווה החברה (בשערוך גס) 5.8 מיליארד דולר, וזה אומר שפעילות הוט שווה יותר מ-3 מיליארד דולר, שזה לפחות פי 3 מהשווי שלפיו נמחקה. בקיצור, דרהי רכש את הוט בזול והנפיק אותה ביוקר.

בדיעבד אפשר להגיד כי דרהי רכש את הוט במאי 2009 כדי למחוק אותה ולמזג אותה לתוך Altice וכמה שיותר מהר. כל מהלך שעשה מאותו מועד, רק מעיד כי האיש לא תכנן להותיר את הוט ציבורית בארץ. דרהי הבין די מהר כי שוק ההון הישראלי לא ממש מעכל את הוט, ועדיף לו למחוק אותה ולהנפיק אותה בשוק האירופי שחברות כמו הוט הן כן "כוס התה" שלו.

יותר מזה. הנפקת Altice ממחישה כי דרהי, שמקפיד לא להיחשף, הוא מיליארדר כבד "על הנייר". לאחר ההנפקה, תיוותר Next עם החזקה של 72.8% (או 69.5% במקרה ואופציית ה"גרין שו" תמומש במלואה). זה אומר שההחזקה של Next, לא כולל המניות שמכרה, שווה 5.6 מיליארד דולר, ומכיוון שלדרהי יש לפחות חצי מהון המניות של Next - שוויו "על הנייר" הוא לפחות 2.8 מיליארד דולר.

דרהי, נזכיר, השקיע לא מעט בהקמת ערוץ החדשות הבינלאומי i24 שזוכה לכינוי "אל ג'זירה הישראלי". לאחר שחיטטנו שוב-ושוב בתשקיף של Altice, מצאנו משפט וחצי שמציין כי i24 נמצא בשליטת Next, וזה אומר שההשקעה בו לא התבצעה דרך Altice אלא דרך החברה הפרטית לעיל. מלבד משפט וחצי זה, אין כלל התייחסות לפעילות הערוץ.

Altice, שהוקמה לפני 12 שנה, היא למעשה אחת מקבוצות התקשורת המובילות באירופה. לקבוצה יש חברות כבלים (טלוויזיה רב-ערוצית בתשלום), והיא מספקת תשתית אינטרנט וטלפוניה נייחת בצרפת, בלגיה, לוקסמבורג, פורטוגל, שווייץ, ישראל ואפילו הרפובליקה הדומיניקנית והאיים הקריביים. החברה צומחת דרך רכישות, והשתיים הבאות שלה הן Tricom, הוט של הרפובליקה הדומיניקנית, ו-ODO, ספקית תקשורת סלולרית באותה רפובליקה.

ODO אמורה להירכש תמורת 1.4 מיליארד דולר, ושוויה של Tricom לא נמסר. על האפשרות ש- Numericable תרכוש את SFR, חברה-בת של קונגלומרט המדיה והתקשורת הצרפתי Vivendi, אמר דרהי ל"בלומברג" לאחר ההנפקה: "צריך שניים לטנגו". עוד ציין דרהי: "המיזוגים בתעשיית הכבלים האירופית די נדרשים בגלל שיש יותר מדי מפעילים. בארה"ב יש 3 או 4 מפעילים גדולים, בעוד שבכל מדינה באירופה יש 5 ויותר".

הרכישות של Altice, שחלקן ממומן על ידי הנפקות אג"ח, הופכות את המאזן של החברה לדי ממונף. נכון לסוף ספטמבר 2013, סך החוב הפיננסי של Altice עומד על 2.3 מיליארד אירו וזה יעלה ל-3.5 מיליארד אירו לאחר ש- Tricom ו-ODO יירכשו.

Altice

שנת הקמה: 2002

מה עושה: ספקית תקשורת - טלוויזיה רב-ערוצית, אינטרנט וטלפוניה נייחת - מהגדולות באירופה. פועלת בצרפת, בלגיה, לוקסמבורג, פורטוגל, שווייץ, ישראל, הרפובליקה הדומיניקנית והאיים הקריביים

שווי חברה: 7.7 מיליארד דולר

סימול מניה: ATC.AS

מספר עובדים: 6,631

בעלת השליטה: Next - חברה פרטית בשליטת פטריק דרהי (נותרה עם 72.8% מההון לאחר ההנפקה)

הכנסות 2013/ 9-1: 928.4 מיליון אירו

EBITDA ל-2013/ 9-1 : 376.9 מיליון אירו