רוני מודן על חוק הספרים: "זה חוק שטוב רק לרשתות"

הוצאת מודן מצטרפת להתקפה על רשת סטימצקי ערב כניסתו של חוק הספרים ■ רוני מודן: "אני מקווה שיישארו הוצאות ספרים עד שהשרה לבנת תתערב"

הוצאת מודן מצטרפת להתקפה על רשת סטימצקי ועל ההנחות שהיא תובעת מההוצאות ערב היכנסו לתוקף של חוק הספרים.

רוני מודן, מו"לית ומנכ"לית ההוצאה, ששותפה בשליטה ברשת צומת ספרים, אומרת כי "אנחנו עובדים בשוטף מצוין עם סטימצקי. למרות שאנחנו שותפים בצומת ספרים. הדרישה שלהם עכשיו היא כזו שאי אפשר לעמוד בה. זה כמו לשים את הראש תחת הגיליוטינה ולחכות שתרד. הטיעון שלה הוא שהשוק הולך למצב של ירידות, שבזה כולם מסכימים, והשאלה היא מי יישא בעלות. אני לא מבקשת ממנה לשאת בעלות שלנו ולא מבינה למה אנחנו צריכים לשאת בעלות שלה".

אם מקדמי החוק הניחו שהוא יוציא את רשתות הספרים מהתחרות הקשה עד זוב דם ויאפשר להן להיות "נדיבות" יותר כלפי ההוצאות במשא-ומתן איתן, המצב שנוצר הוא הפוך, לדברי רוני מודן. "אם בעבר סטימצקי תבעה מאיתנו 50%, עכשיו היא רוצה 59% 3% שינוע על ספרים חדשים ו-63% 3% על הישנים", אומרת מודן בראיון ל"גלובס". "זו הלקונה של המחוקק. מה שיקרה זה שבגלל ההנחות הגבוהות שתובעת סטימצקי, מחיר הספרים הקטלוגי לא רק שלא יירד, אלא גם כמובן יעלה".

ואכן, מתוך הביקורת על התנהלות סטימצקי, מגיעה גם הביקורת על החוק שנחקק ובעטיו סטימצקי תובעת את ההנחות עתה. לדברי מודן, "הרוב בוכים עליו. החוק יהיה טוב לסופרים כמו א.ב יהושע ועמוס עוז. כאלה שצעירים או לא צעירים ומוכרים לא משהו, לא יקנו אותם. ולבנות סופר זה תהליך שלוקח זמן. אם ספר לא תפס בהתחלה, אחרי שנה וחצי אי-אפשר יהיה להוציא אותו מהמחסנים ולהתחיל למכור אותו. בעצם זה חוק שטוב רק לרשתות.

"המחוקקים אמרו שאם החוק לא יהיה טוב, הם יתערבו, אבל הם לא עושים את זה. רק הביעו מורת-רוח. הלוואי שיעשו. אני מקווה שיישארו הוצאות ספרים עד שהשרה לבנת תתערב".

- אז מה החלופה שלכם לחוק?

מודן: "צריך להקל על הענף דרך המיסוי. הורדת מע"מ ממחיר הספרים, תמיכה בספרות כפי שהממשלה תומכת בענפי תרבות אחרים".

אינטרסים סותרים

כאמור, לצד פעילותה כהוצאה, מודן שותפה גם בשליטה ברשת צומת ספרים יחד עם כנרת-זמורה-ביתן, מה שכונה לאורך השנים "הבעלות האנכית" וזכה לביקורת רבה. רוני מודן חולקת על הביקורת הזו.

לדבריה, "העובדה היא שזה הגביר את התחרות. כשהיה מונופול, היינו בידיים של ערי סטימצקי. כל עוד צומת ספרים מציגה את כל המו"לים, לגיטימי שהוצאה תגיד שהיא לוקחת את גורלה בידיה ותשקיע בחנויות שבהן היא יכולה למכור את הספרים שלה.

"הרי מה זה מונופול? זיכיון על הסעת נוסעים למודיעין זה מונופול. פה כל שני מו"לים יכולים להקים רשת. שיקום מו"ל וישקיע איפה שהוא רוצה. הארץ גדולה. כל הדיבורים על מונופול אינם לעניין בכלל.

"כל הענף יודע היטב שגם בסטימצקי יש עדיפות להוצאות מסוימות. רואים את זה בתצוגות בכל חנות של סטימצקי, ובהתאם - במכירות".

בינתיים, סטימצקי הגיבה לביקורת מצד מודן וטענו כי חלקה של מודן בצומת ספרים מניע אותה לנסות לפגוע ברשת המתחרה שלה, סטימצקי, בכך שתוריד אותה להנחות נמוכות ממנה ובעקבות כך מיתר המו"לים.

לדברי מודן, "לפי ההיגיון הזה, רק טוב לנו שסטימצקי תתבע הנחות גבוהות מהמו"לים. הרי זה יוביל לכך שגם צומת תקבל הנחות גבוהות מהמו"לים, ואנחנו נקבל יותר דרכה (בגלל השותפות בבעלות בה). אני מאמינה שגם איריס (איריס בראל - מנכ"לית סטימצקי, י.מ) לא חושבת כמו שהיא אומרת. זה לצורך התגובה. היא מכירה את האינטגריטי שלנו ויודעת שאנחנו מו"לים בכל רמ"ח איברינו".

מסטימצקי נמסר בתגובה: "מודן היא הבעלים של צומת ספרים. מוזר שרוני מודן שכחה לציין זאת בתחילת הראיונות שהיא העניקה, בהם הכפישה את רשת סטימצקי. מובן מאליו שדבריה מונעים מאינטרסים, בהיותה בעלת רשת מתחרה.

"בשיחות עם מודן אמרו אנשי ההוצאה שהם אינם זקוקים למכירות ברשת סטימצקי, וזאת לאור העובדה שבבעלותם רשת צומת ספרים ורשת באג, שם הם מתכוונים למכור את ספריהם. צר לנו על החלטתם ועל אי-יכולתם להפריד בין היותם מו"לים לבין היותם בעלי רשת צומת ספרים".