קראט מדיה: שוקלים לערער על הפטור של מקאן-גליקמן

גילה אישר לאחרונה שת"פ בין גליקמן ויוניברסל מקאן - אך במגבלות ■ חברות המדיה קראט, יוניון ו-TMF מבקשות לעיין במסמכי החקירה ■ מנכ"ל קראט: "החלטת הממונה קשה לפיקוח ומותירה מקום רב מדי למשחקים"

הסערה סביב בדיקת הממונה על ההגבלים העסקיים לגבי שוק הפרסום והמדיה מסרבת לגווע: ל"גלובס" נודע כי חברת המדיה קראט ישראל פנתה במכתב אל הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, שבו היא מודיעה כי היא שוקלת אפשרות לערער על החלטתו בנושא בקשת הפטור של יוניברסל מקאן וגליקמן-נטלר-סמסונוב, וכי היא מבקשת להעביר לרשותה את כל החומרים והפרוטוקולים שהצטברו במשרדי הממונה במהלך החקירה. עוד נודע כי גם חברות המדיה יוניון ו-TMF שלחו מכתבים עם בקשת עיון במסמכים הקשורים לפטור.

לפני שבועות ספורים הסתיימה במשרדי הממונה חקירה שארכה זמן רב, במסגרתה נבחן שוק המדיה לעומק. זאת, עקב שתי בקשות למיזוג שעמדו על הפרק: הראשונה של זניט מדיה וקבוצת באומן, שביקשו לשתף פעולה ברכישת מדיה - בקשה שלא אושרה; והשנייה בקשה של יוניברסל מקאן וגליקמן-נטלר-סמסונוב לחדש את הפטור שניתן להן עד תום 2013, שיאפשר לגליקמן לרכוש מדיה באמצעות יוניברסל מקאן. בקשה זו אושרה במגבלות.

הממונה קבע כי אכן בידי קבוצת מקאן יש כוח רב, המאפשר לה להשיג מחירי פרסום בתנאים טובים משל מתחרותיה בטלוויזיה. עוד נקבע כי גם עם מחירים אלה נשאר בידי יוניברסל די והותר כדי להרוויח מהפער שבין המחיר שבו היא רוכשת את המדיה למחיר שבו היא מוכרת אותו ללקוחות.

הממונה החליט להתיר את שיתוף-הפעולה, בתנאי שנתח השוק בשעות צפיית השיא - 20:00-23:00 - לא יעלה על 25%. הפורמולה אמורה להיות מחושבת על-פי שיעור נקודות הרייטינג המשוקללות בזמן צפיית השיא שתרכוש יוניברסל מערוצי הטלוויזיה.

"יש בעיות בהחלטת הממונה"

למרות ההחלטה לנסות ולהגביל את כוחה של יוניברסל מקאן בשוק, נותרו רוב החברות עם הרבה שאלות פתוחות. כמו למשל הנתח היחסי שמייחסים אצל הממונה לכל חברה, וכן כיצד אמור הפיקוח להתרחש בפועל.

עם זאת, בעוד שיוניון ו-TMF מסתפקות בשלב זה רק בבקשה לעיין במסמכים, הרי שדווקא השחקנית הקטנה יותר - קראט ישראל - טוענת בפני הממונה כי היא בוחנת אפשרות לערער על ההחלטה שנקבעה.

לדברי צבי שדה, מנכ"ל קראט, דווקא בגלל שמדובר בחברה שאיננה נמנית עם הגדולות, קל לה יותר לצאת למהלכים מסוג זה: "בהחלטת הממונה יש כמה בעיות", הוא אומר, "ומהסיבה הזאת הודענו לו שאנו שוקלים לערער. אנחנו חושבים שהמגבלות שהוא החיל בעת הפטור היו אמורות להיות מדידות וברורות. במקום זה התקבלה החלטה שיהיה קשה לפקח עליה והיא צפויה לעורר בעיות. המגבלה שהוטלה היא רק על הפריים-טיים, אבל שחקן שמחזיק ביותר מ-25% מזמן צפיית השיא הוא שחקן חזק עם הרבה השפעה על הלקוח. אז אפשר לעשות פריסות מדיה שונות, להעביר כסף ממקום למקום, ואף אחד לא יצטרך להתפרק משום דבר. כל החלטה שאין לה שיניים היא בעייתית.

"מהחלטת הממונה ברור מה הוא חושב על העוצמה הקיימת היום בשוק, אבל ההחלטה הסופית שלו השאירה יותר מדי מקום לקריאטיביות. חשוב שתהייה החלטה מדידה שלא משאירה מקום למשחקים".