מונה מפרק למטבחי טופז: "נבחן מכירת הפעילות כעסק חי"

חברת טופז שבבעלות דניאל חורי נקלעה לקשיים ולא סיפקה מטבחים ל-890 לקוחות, שהחוב כלפיהם עומד על 12.5 מיליון שקל ■ המחוזי מינה את עו"ד גיא גיסין למפרק זמני, "כדי לנסות להציל את אשר עוד ניתן להציל"

מטבחי טופז - הסוף? בית המשפט המחוזי בנצרת מינה אתמול (ב') את עו"ד גיא גיסין למפרק זמני לחברת מטבחי טופז שבבעלות דניאל חורי ויצרנית המטבחים שלה, חברת ספייס.

השופט קבע כי גיסין ידאג לכינוס אסיפת נושים לדון בהליכי הפירוק, יבדוק את נכסי החברות, מצבת העובדים, ההתחייבויות והחובות, ויהיה רשאי בהתאם לממצאיו לפטר עובדים, למכור מלאי ולהתקשר בחוזים, באישור בית המשפט.

עו"ד גיסין אמר היום (ג') כי "בימים הקרובים ננסה לבחון אפשרות לייצר מצב שבו נוכל למכור את הפעילות או את החברות כעסק חי, וכך לשמר את מקומות העבודה ולסייע למאות הלקוחות שמחכים למטבחים שלהם".

השופט עאטף עיילבוני ציין כי "הלכה למעשה אין מחלוקת בין כלל המשתתפים, כי בסיטואציה שאליה נקלעו שתי החברות, טופז וספייס, קיים צורך דחוף ומיידי במינוי בעל תפקיד לשתי החברות על מנת לנסות, בדחיפות המחייבת, להציל את אשר ניתן עוד להציל ולבחון את האפשרות שמכירת הפעילות, ככל שעוד קיימת, תיעשה בדחיפות המתבקשת על מנת למקסם את התמורה המתקבלת".

עו"ד גיסין נבחר מבין מספר עורכי דין שהוצעו, בהם גם עו"ד איתי פריימן. השופט ציין כי "לאור התחום שבו עסקו החברות, נראה כי מינויו של עו"ד גיסין, בהינתן ניסיונו בתחום, יכול ויתאים על מנת לנסות למצוא משקיעים בתחום בדחיפות המתבקשת".

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודשיים, חברת טופז אמנות המטבח נקלעה לקשיים ולא סיפקה ל-890 מלקוחותיה מטבחים שהוזמנו זה מכבר ושולמה בעבורם התמורה המלאה. הלקוחות נמצאים בסיטואציה לא פשוטה אחרי ששילמו עשרות אלפי שקלים ונותרו ללא מבוקשם. סך כל חובות החברה ללקוחות עומד על כ-12.5 מיליון שקל.

בנוסף, בעקבות הקשיים אליהם נקלעה שתי החברות, כ-100 עובדים שלהן איבדו את מקומות עבודתם, בעיקר עובדים בצפון הארץ. החוב לעובדי החברה, רק בגין דין קדימה, עולה על 3 מיליון שקל.

"ידעתי שאין תרופה"

החברה גם לא פרעה את התשלומים שהיא חייבת למרכיבים העצמאיים שלה. לדברי מיכאל קדושים, שעבד כמרכיב מטבחים עצמאי בחברה, "לא שילמו לנו שום דבר. כרגע לא נראה לי שנוכל לקבל משהו. חייבים לי בסביבות 30 אלף שקל. יש מרכיבים שחייבים להם 80 ו-100 אלף שקל. פשוט לא עבדתי במשך חודש, ולכן הסכום יחסית לא גדול. דיברתי עם חורי פעם אחת במשרד לפני חודש. הוא הבטיח שיעביר לי כסף למחרת, אבל זה היה עורבא פרח".

דוד, שעבד במטבחי טופז 22 שנה, לא כועס על חורי. "בתוך תוכי ידעתי לאן זה הולך, כי ידעתי שאין לזה תרופה", הוא אומר ל"גלובס". "אי-אפשר לרפא מצב שבו כל-כך הרבה לקוחות לא קיבלו מטבחים, ואי-אפשר לייצר להם בלי כמות של כסף. אין לי שום דבר נגד חורי. יש מה ללמוד ממנו, למעט ניהול העסקים. כאדם - הוא גדל מכלום".

חשש לחדלות פירעון

בדצמבר אשתקד הוגשה לבית המשפט המחוזי בנצרת בקשה לפירוק החברה וכן בקשה דחופה למינוי מפרק זמני לחברה. את הבקשה הגישו לקוחות החברה, אורלי וניר גושן, וכן חברת הרכב ראובן.

בבקשה צוין כי בני הזוג גושן שילמו למטבחי טופז כ-30 אלף שקל בעבור מטבח, שהיה אמור להיות מותקן בביתם עד סוף ספטמבר אשתקד, אך עד דצמבר הוא לא הותקן. לטענתם, הם קיימו מסכת התדיינות ארוכה עם החברה, שבמהלכה מסרה להם מזכירת סניף החברה בחיפה כי "החברה מצויה בקריסה מוחלטת ואינה יכולה לספק את מכלול המטבחים המוזמנים".

חברת הרכב ראובן טענה בבקשה כי השכירה למטבחי טופז נכס בחיפה תמורת דמי שכירות בגובה 22 אלף שקל לחודש, בתוספת מע"מ, וכי החברה חייבת לה דמי שכירות בעבור החודשים נובמבר ודצמבר. בבקשה נטען כי "קיים חשד ממשי שחברת מטבחי טופז היא חדלת פירעון".

בהמשך הצטרפו גם כ-25 מעובדי החברה לבקשת הפירוק לרשת המטבחים, בטענה כי לא הועברו אליהם משכורות ותנאים סוציאליים במשך כמה חודשים.

בינואר השנה, לבקשת החברה, נמחקו בקשות הפירוק, בכפוף להתחייבות החברה לתשלום חוב השכירות בתוך שבועיים מהדיון, ותוך שנשמרת לעובדי החברה הזכות לבקש שוב צו פירוק. ואולם, החברה לא עמדה בתנאי זה, והדיון בבקשות לפירוקה חודש.

ביטול הזמנות

במהלך הדיון אתמול בבקשות הפירוק טען עו"ד עדי בראונשטיין, המייצג את טופז ואת חורי, כי ממועד הגשת בקשות הפירוק כשלו כל ניסיונותיו של חורי "לתקן" את העסק. לדבריו, "נוצרה בהלה המונית, כל מזמיני המטבחים החלו לפעול בכל דרך לבטל את ההזמנות".

לטענתו, הדרך להציל את הלקוחות והחברה ולצמצם נזקים היא למכור את כל תיקי הלקוחות שהזמינו מטבחים, לגורם אחר בענף שייצר את המטבחים עבורם.

"סך כל עלות ייצור המטבחים היא בסביבות 14 מיליון שקל, וסך ההכנסות הצפויות עומד על 16 מיליון שקל", אמר עו"ד בראונשטיין. "במשרדי החברה כבר ארגנו את כל החומר, כל בעל תפקיד שיבוא יקבל תיק מסודר של לקוחות והתשלומים, הכול ממתין לביצוע".

עו"ד ליזה חדש, המייצגת את חברת ספייס, טענה כי "לא צריך לוותר על האפשרות למכור את העסק כעסק חי", כפי שהיא ועו"ד גיא גיסין עשו בתיק הפירוק של אייס.

המותג מטבחי טופז נרכש ב-2010 בידי חברת "היי סיין - מרכז הציוד לבית ולגן" שבבעלות חורי, ששינתה את שמה ל"טופז אמנות המטבח". לחברה יש מפעל בראש-פינה, והיא מפעילה 5 סניפים בראשון-לציון, בבני-ברק, באשדוד, בחיפה וחנות מפעל בראש-פינה. חברת "היי סיין" עצמה הצטרפה להליכי הפירוק כנושה, בטענה כי שתי החברות שבפירוק חייבות לה למעלה ממיליון שקל.