כל הדרך, אבל רק בערך

הביטוח הלאומי מפיל על מעמד הביניים את מימון הוריו הקשישים

בשתי דקות לשמונה, זוכים צופי ערוץ 2 לצפות בסוחטן רגשות של הביטוח הלאומי. על רקע לבן ומוסיקה נוגה, מספרים למצלמה אנשים מוכי גורל, איך הביטוח הלאומי הציל אותם, ואז עולה לוגו בצבעי הדגל, "הביטוח הלאומי, איתך מלידה ועד זקנה".

בלידה הביטוח הלאומי באמת איתך, רק שבאופן חד-פעמי כמעט, כשהיולדת זוכה למענק שנע בין 1,800 שקל לילד הראשון ול-550 שקל לשלישי ואילך. אבל מכאן ואילך, הוא מפסיק לתת ומתמקד בעיקר בלקחת לך נתח מהמשכורת. בזקנה, כשאתה באמת זקוק לו, משלם הביטוח הלאומי קצבה חודשית מצחיקה, שמספיקה בקושי ללחם אחיד עם גבינה לבנה. ואם חלילה אתה סיעודי, הוא פשוט שם עליך פס.

70% ממקרי האשפוז הסיעודי זוכים למימון ציבורי, נתון שנשמע מבטיח, אבל בפועל המימון הזה מכסה פרומיל מהוצאות המאושפז. כדי לקבל את המעט הזה, סכום שנע בממוצע סביב 2,500 שקל, כשעלות אשפוז חודשית עומדת על קרוב ל-10,000 שקל, צריכה המשפחה לעבור מבחני הכנסה קשים שאמורים לקבוע איזה חלק מהאשפוז יממנו הקשיש ומשפחתו, ואיזה המדינה.

במקום שהביטוח הלאומי יהיה "איתך ברגעים החשובים בחיים" כמו שהוא מבטיח באתר האינטרנט שלו, הקשיש ובני משפחתו, נכנסים לסבך בירוקרטי הכולל בדיקת מיצוי ההכנסות של המועמד לאשפוז, בן או בת זוגו, ילדיו הבגירים ובני זוגם, ללא הגבלת גיל. אם סך הכנסות של בני המשפחה עוברות את הסף הקבוע בחוק, הם יהיו אלה שישלמו את כל הוצאותיו, או את רובן.

לבני המשפחה אין האפשרות להתנגד לחיובים שמוציא הביטוח הלאומי על האשפוז הסיעודי של ההורה המבוגר. והלא יכול להיות שאחד מבני המשפחה נמצא בנתק מההורה, ואין לו עניין לשאת בהוצאותיהו. את אף אחד מהאנשים הרגישים בביטוח הלאומי, אלה שהולכים איתך כל הדרך, או נכון יותר, רוכבים על המשכורת שלך כל הדרך, זה לא מעניין.

גם לא מעניין אותם, שם בביטוח הלאומי, ששוב מעמד הביניים הוא זה שמממן אוכלוסיות שמעלימות מסים ועובדות "בשחור", אינן עומדות במבחני ההכנסה האמורים, ומקבלות מימון גדול מהמדינה, לעומת אותם חמורים שבורי גב מהמשל של לפיד, אזרחים שומרי חוק, שסוחבים את החרדים והערבים, נאבקים לקיים ילדיהם ונאלצים לממן את הוריהם.

הרפורמה בסיעוד של סגן שר הבריאות הקודם, יעקב ליצמן, שהיתה אמורה להכניס אותו לסל הבריאות, ולהקל על מבחני ההכנסה, נעצרה לפני הבחירות. ובינתיים, קשישים סיעודיים ששילמו כל חייהם ביטוח לאומי, מוצאים את עצמם תלויים בילדיהם. אם מצבם הקוגניטיבי גבוה, שערו בנפשכם באיזו מצוקה רגשית הם נמצאים, כאשר הם רואים אותם כורעים תחת העול הכלכלי הכבד הזה.

אולי במקום להשקיע הרבה מאוד כסף בקמפיינים בשיא הרייטינג, ולמרוח את הציבור בסיסמאות, עדיף היה לשלמה מור יוסף, מנכ"ל הביטוח הלאומי, להשקיע אותו במימון האשפוז של עוד כמה קשישים סיעודיים, שלילדים שלהם נגמר הכוח הנפשי והכסף לדאוג להם לבד.