המוצרים בפיקוח יעלו יותר

הממשלה פטרה עצמה מהחוק שאוסר למכור במחירים לא עגולים

הממשלה העבירה חוק שאוסר על חנויות למכור מוצרים במחירים שאינם מסתיימים באפס. אבל דווקא למוצרים שנמצאים בפיקוח המדינה היא נתנה פטור מהחוק החדש. וכך לדוגמה מחיר הלחם האחיד הכהה נותר 7.67 שקלים (במקום 7.60), והמחיר של שמנת מתוקה באילת נותר 5.59 שקלים (במקום 5.50).

לאי-הרצון של המדינה לשנות את מחירי המוצרים בפיקוח יכולים להיות שני הסברים: הראשון - בעקבות הטענה שתמחור באגורות מטעה צרכנים, כי עבור מוצרים שמחירם נניח 9.99 שקלים או 4.95 שקלים, הצרכן משלם (במזומן) את המחיר המעוגל כלפי מעלה, 10 ו-5 שקלים בהתאמה; נראה כי הממשלה רוצה לפצות את תנובה ושטראוס על הכנסת הגבינה הלבנה לפיקוח באמצעות השארת מחיר הגבינה הצהובה על 45.45 שקל לק"ג, ושל חלב טרי על 4.95 שקלים, במקום להוריד את המחירים ל-45.40 שקל ו ל-4.90 שקלים בהתאמה.

ההסבר השני הוא שייתכן שהממשלה החליטה על ביטול התמחור באגורות בלי להביא בחשבון את העלויות שיש לשינויי המחירים. כלומר, אחרי העברת החוק, התברר למשרד הכלכלה כי כדי לשנות את מחירי המוצרים שבפיקוח צריך לנקוט קודם כמה פעולות: לכנס ועדה, לאסוף מידע על עלויות, לחשב את המחיר על-פי נוסחה, לשמוע את התנגדויות היצרנים והשרים - ורק אז, אחרי שכל הצדדים מגיעים להסכמות, ניתן לשנות את המחירים.

נראה כי כדי לחסוך לעצמה את התהליך, המדינה נתנה לעצמה פטור, ואת המחיר משלמים הצרכנים - שממשיכים לשלם יותר על המוצרים בפיקוח.

לעומת הממשלה, שפטרה את עצמה מהעלויות של שינוי המחירים, רשתות השיווק ובעלי המכולות חויבו לשנות את מחירי המוצרים שהם מוכרים. וכך, בעוד שהממשלה מצאה שקשה לשנות את המחיר של כ-20 מוצרים, רשתות השיווק והמכולות אולצו בתוך כחודש וחצי לשנות את המחיר של המוצרים שהם מוכרים. דבר שכרוך בעלויות ניכרות, לרבות זמן ועבודה לביצוע השינויים הנדרשים.

האם הממשלה שכחה כי מישהו צריך לשלם על העלויות הללו. הרי הרשתות לא ירצו לספוג את ההפסדים בעצמן. לכן, אין זה מפתיע כי על אף שהמחירים של כמה מוצרים ירדו, המחיר של חלק גדול מהמוצרים עלה בעקבות השינוי; וסביר להניח כי עליות המחירים יימשכו, כיוון שהרשתות ירצו להחזיר לעצמן את העלויות וההפסדים שנגרמו להן משינוי החוק.

ייתכן גם שהרשתות ימשיכו לשנות מחירים, כי רובן לא ירצו להציג לנו הצרכנים מחירים עגולים, כאלה שנוח ללקוחות לזכור כמו 5.00 ו-10.00 שקלים; ויוסיפו למחיר כפולות של 10 אגורות.

יצוין כי בארצות אחרות שבהן לא היה מקובל לתמחר באגורות לפני דור האירו, התברר כי רשתות רבות החלו לגבות מחירים שיש בהן כדי להטעות את הלקוחות.

וכך, את מה שהממשלה "שכחה" הלקוחות יגלו בקרוב כאשר ילכו למרכולים ויתבקשו לשלם עבור מוצרים שעלו 3.99 שקלים או 8.99 שקלים לפני השינוי בחוק, מחירים "מעוגלים" של 4.90 שקלים ו-9.90 שקלים בהתאמה.

* הכותב הוא כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי, והמכללה האקדמית בנתניה.