מנכ"ל עמידר: "אנחנו חברת הניהול הגדולה בעולם"

עמידר מציעה לשרי האוצר והשיכון לנצל את יכולותיה וניסיונה לקידום התוכניות להקמת עשרות אלפי דירות להשכרה ומתחמים של פינוי בינוי ■ לדברי יעקב ברוש, מנכ"ל החברה, "אם לא הייתה יותר מדי פוליטיקה, היינו מוכרים את הידע שלנו גם לרשויות המקומיות"

יעקב ברוש, מנכ"ל חברת עמידר, מבקש שממשלת ישראל תתחיל לספור את החברה המשכנת הוותיקה שאותה הוא מנהל בשלל התוכניות שלה לפתרון מצוקת הדיור. "לא די בכך שיש לנו פלטפורמה מדינית למשימות נוספות", אומר ברוש בראיון ל"גלובס", "אף אחד לא יודע לנהל את התוכניות כמונו. יש מחקרים שמראים שאנחנו חברת הניהול הגדולה בעולם, כך שיש לנו יתרון משמעותי על הרבה גופים אחרים".

"הכרזה זה לא הכל"

לאחרונה אישרה הממשלה את תוכנית שר האוצר, יאיר לפיד, להקמת חברת ממשלתית שתממש את החזון להקמת 150 אלף דירות להשכרה. החברה, "דירה להשכיר", אמורה לגבש תמריצים שימשכו חברות גדולות וגופים מוסדיים לתחום שנמצא כיום כמעט אך ורק בידי אנשים פרטיים.

"הכרזה על הצורך להקים את החברה זה לא הכל", אומר ברוש, "דירה להשכיר לא אמורה גם לנהל, כך שנוצר ואקום. מי ישתתף במכרזים? חברות ניהול שעוד לא קמו? התפקיד של עמידר, עמיגור והחברות המשכנות הקטנות לנהל את הנכסים ולפתור בדיוק את אותן הבעיות שיזמים לא מכירים. אנחנו יכולים למשל לעזור לפקח על שכר הדירה".

- אז מדוע מי שמקורב ללפיד, אורי שני, שהיה בעברו מנכ"ל עמידר, לא המליץ עליכם וציין זאת מלכתחילה?

"אני לא יודע למה, אבל לא יכירו בצורך עד שהכל יקום. אני יודע שלנו יש הרבה מאוד מה להציע ואני בטוח שלפיד יודע למה הוא נכנס, וכך גם אורי שני. יש לנו אפילו מערכת ממוחשבת מוכנה לניהול נכסים ואם לא הייתה יותר מדי פוליטיקה, היינו מוכרים את הידע שלנו גם לרשויות המקומיות".

ברוש מבקש להדגיש את הפעילות הענפה של עמידר בתחום ההתחדשות העירונית. לאחרונה הזכיר שר השיכון אורי אריאל את עמידר ואת יתר החברות המשכנות כמי שינהלו את המודל החדש של "בינוי-פינוי-בינוי", במסגרתו תיקח המדינה לידיה קידום של עשרות מתחמים, באמצעות הקמה מראש של בניין מגורים שאליו יעברו המפונים (עוד לפני שביתם ייהרס לטובת בניין חדש).

"הנושא הזה חם בקבינט הדיור. פרויקטים רבים עד היום לא הצליחו כי הייתה חשדנות בין הדיירים ליזמים. הם חששו שהיזמים רוצים להרוויח על חשבונם. אנחנו גוף ממשלתי ואם יזם מדבר על 20%-25% רווח, אנחנו מדברים על 5%-10%. לדיירים זה בטוח משתלם, מי שמסתכן זו רק המדינה".

- ואתם ערוכים לפרויקטים גדולים כאלה?

"אנחנו עובדים בזה כבר יותר משלוש שנים ואנחנו ערים לכל הקשיים. עשינו פינוי-בינוי בקרית אונו, אבל מקרה של בינוי-פינוי-בינוי הוא קל עוד יותר, כי לא צריך למצוא שכירות זמנית. פרויקט הלוטם בקריית גת הוא דוגמה אחת לכך. גם בתחום השבחת הנכסים אנחנו כבר מעורבים, למשל במגורי סטודנטים שמתוכננים ברחוב פומפידתא ברמת גן".

אבל עד שעמידר תהיה מעורבת בתוכניות הממשלה, כניסתו לאחרונה לתוקף של חוק הדיור הציבורי - המאפשר לדיירים לרכוש את הדירות הציבוריות בהנחות של עד 80% - עלול להחליש עוד יותר את כוחה של החברה, שפעם ניהלה כ-200 אלף דירות ציבוריות וכיום היא מנהלת 43 אלף דירות בלבד.

ברוש: "עובד כאן מישהו 35 שנה, דור שני שאבא שלו עבד בחברה לפניו. הוא מספר שכבר לאביו היו אומרים שאוטוטו מחסלים את עמידר. בפועל, אם היום אנחנו מנהלים 43 אלף דירות ונישאר אפילו עם 30 אלף, עדיין מדובר במסה רצינית למדי".

- כמה דירות צפויות להימכר?

"הממשלה מעריכה מספר אחד, אני מעריך מספר אחר. הם אומרים שיימכרו כ-15 אלף דירות ב-5 שנים, אני מניח שנעמוד על 5,000-8,000 דירות מכורות בכלל החברות המשכנות.

"צריך לזכור שהמבצעים שהצענו לאורך השנים לא היו פחות טובים ממה שמציע החוק. נכון להיום (סוף ינואר) כ-2,070 דיירים נרשמו לרכישת דירתם, מתוכם רק 180 דיירים כבר שילמו דמי פתיחת תיק ושומה. ובואו נהיה ריאליים: עמידר מנהלת 43 אלף דירות ויותר מ-80% מהדיירים יעמדו בתנאי הזכאות לרכוש דירה, אבל יותר מדויק יהיה לשאול מי באמת ייכנס לתהליך. אני מאמין שמי שזכאי להנחה של פחות מ-50% מערך הדירה, לא יעשה זאת".

אחוזי הזכאות נקבעים על פי מרכיבי גודל המשפחה וותק, ונכים זכאים להנחה מקסימלית המגיעה עד 80%-90%, עם הגבלת תקרה של 710 אלף שקל.

ברוש מדגיש כי הפעילויות הנוספות של עמידר מוכיחות שהעתיד עוד לפניהם - החל מפיתוח תחום הסיוע בשכר דירה לזכאים, ועד לפרויקטים של התחדשות עירונית וחיזוק מבנים.

"בשנת 2006 זכינו במכרז, ונכנסנו לתחום הסיוע בשכר הדירה, ומבחינתו מדובר בהצלחה כבירה. אנחנו לוקחים פחות מ-50% מהעמלות שקיבלו הבנקים, ואנחנו עדיין מרוויחים. יותר מכל אחד אחר אנחנו יודעים איך להתמודד עם האוכלוסיות האלו, ומדובר באוכלוסייה שאינה פשוטה לניהול".

- אתם נתקלים בבעיות גבייה?

"את השנה החולפת סיימנו עם 93.4% גבייה מדיירים בעייתיים. אין לי לוקסוס - אצלנו כל הדיירים בעייתיים. אבל לזכותנו עומדים היכרות והטיפול האישי. אנחנו גם משתדלים מאוד שלא להגיע להפעלת גורמים משפטיים. זה רק יגדיל את החוב, כי הנתבע ממילא לא יעמוד גם בהוצאות משפטיות. אני מודה שאנחנו יותר מאיימים ממבצעים. יש לנו 10-15 פינויים בשנה והמקום היחיד שבו אנו לא מתפשרים הוא במקרה של פלישות. אמרו עלינו שפינינו 300 משפחות? זה לא נכון. 285 מתוכן היו פולשים".