"לעולם אי-אפשר יהיה למנוע עסקאות שנעשות במחשכים"

מנכ"ל משרד הפנים: "אסור שייווצר מצב שבו מקרה כזה או אחר, שיש לנקוט כלפיו יד קשה אם יתברר כנכון, יפגע בתהליכי קבלת ההחלטות במערכת התכנון"

פרשת החשדות למתן שוחד על-ידי יזמי נדל"ן לעו"ד רועי בר העלו שוב את החשש מפני הענקת סמכויות יתר לוועדות המחוזיות. "אסור שייווצר מצב שבו מקרה כזה או אחר, שיש לנקוט כלפיו יד קשה אם יתברר כנכון, יפגע בתהליכי קבלת ההחלטות במערכת התכנון", אומר מנכ"ל משרד הפנים ד"ר שוקי אמרני, ומדגיש כי אינו מתייחס לאירועים שמצויים בבדיקה.

- האם ניתן למנוע מקרים של שוחד בין יזמי נדל"ן לוועדות מקומיות?

"ההחלטות שמתקבלות על-ידי מוסדות התכנון הן בעלות השפעה גדולה על חיי האזרח והרשות המקומית. ההשפעה באה לידי ביטוי בתחומים רבים: כלכליים, חברתיים, ולפעמים גם פוליטיים. למשל כאשר ועדה מחוזית מחליטה לאשר אלפי דירות במקום מסוים, ההחלטה מה יהיה גודל הדירה קובעת גם איזה סוג אוכלוסייה יגיע לשם. המצב שבו למוסדות התכנון יש השפעה רבה כל-כך יוצר תשתית לכך שרבים ירצו להשפיע על ההחלטות בדרכים שונות.

"ישנם גם ניגודי אינטרסים בין הגופים השונים במוסדות התכנון ברמה הארצית והמחוזית והמחוקק קבע הרכב שיוצר איזון. למרות כל אמצעי הפיקוח והבקרה שמנוהלים על-ידי גופים רבים, לעולם אי-אפשר יהיה למנוע עסקאות שנעשות במחשכים. אי-אפשר למנוע ממי שבאמת רוצה לעשות מעשים לא תקינים, מלעשות אותם. מערכת החוקים נועדה למי שרוצה לדעת מה מותר ומה אסור.

"בכל מקרה, אסור שחריגות מהוראות החוק, חמורות ככל שיהיו, ישפיעו על ההחלטות ועל קידום רפורמות שנועדו לחזק את מערכות התכנון. מערכת התכנון מייצרת מקומות עבודה, מפתחת את היישובים ואת התשתיות, והמשך פעילותה המקצועית חשוב מאוד למדינה".

- אילו נזקים נגרמים להליכי התכנון כתוצאה מאירועים מהסוג הזה?

"אחד הדברים הכי מעציבים הוא שמקרים כאלה מועצמים על-ידי התקשורת ופוגעים בתדמית השירות הציבורי, והדבר פוגע בנכונות של אנשים טובים להצטרף לשירות הציבורי. גם כאשר מעבירים ביקורת צריכים להיזהר מאמירות כוללניות ופופוליסטיות. רוב האנשים בשירות הציבורי ממלאים במסירות וביושר את תפקידם וצריכים להתמודד עם החלטות קשות, והאינטרס הציבורי הוא שלא יחששו מלקבל החלטות בגלל שזו הערובה לצמצום ביורוקרטיה מיותרת".

- האם החיכוך הבעייתי בין יזמי נדל"ן לוועדות מקומיות אינו מחייב חשיבה מחדש לגבי הרפורמה שתזרז את הליכי התכנון וגם את העברת הסמכויות מהוועדות המחוזית לוועדות המקומיות?

"בשום אופן לא. הרפורמה שמוביל משרד הפנים, שנועדה להבטיח קיצור הליכים והאצלת סמכויות כוללת שיפור משמעותי של השקיפות הציבורית. במסגרת הרפורמה יהיה גוף שיהיה אחראי במינהל התכנון על פעילותן של הוועדות המקומיות, ויוקפד שבוועדות התכנון המקומיות יהיו גם נציג ועדה מחוזית וגם אנשי מקצוע. עד היום אמור היה להיות נוכח נציג ועדה מחוזית בדיוני הוועדות המקומיות אבל הכלל לא היה מיושם במלואו בגלל מחסור בכוח אדם. כעת, על-פי הנחיית שר הפנים נתגבר את כוח האדם בלשכות התכנון המחוזיות, שנציגיהם ישתתפו בישיבות הוועדות המקומיות".