77% מההורים: האינטרנט הוא לא מקום בטוח לילדים

הסקר, שנערך ע"י Zeta Tools עבור איגוד האינטרנט הישראלי, מגלה כי 32% מההורים נתקלו בביריונות כלשהי בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות

20% מהישראלים מעל לגיל 18 לא מרגישים בטוחים בשימוש באינטרנט, וכמחצית מהישראלים הבוגרים מכירים אנשים שנפגעו עקב השימוש ברשת - כך עולה מסקר מיוחד שנערך על-ידי חברת Zeta Tools בקרב 506 משיבים עבור איגוד האינטרנט הישראלי, לקראת יום האינטרנט הבטוח שיצוין מחרתיים (ג').

מהסקר עולה כי 77% מההורים לילדים מתחת לגיל 18 מאמינים שהאינטרנט הוא לא מקום בטוח לילדים.

ההורים, ש-85% מהם פעילים בפייסבוק וכמחציתם פעילים בגוגל פלוס, מציינים כמה איומים מרכזיים בשימו ברשת בפני ילדים צעירים. האיום המרכזי לפי 94% מההורים הוא חשיפה לתכנים פורנוגרפיים ולאחריו הטרדה מינית (90% מההורים), חרמות ומעשי ביריונות מילולית (84%), חשיפה לאלימות (83%), פריצתה לחשבונות אישיים (67%) וחשיפה לתכנים גזעניים (57%).

עוד עולה כי 32% מההורים נתקלו בביריונות כלשהי כנגד אדם בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות, וכי 63% מההורים מאמינים כי יש להם הכוח והידע להגן על ילדיהם במקרה של הטרדה או ביריונות אונליין. אבות, יש לציין, מרגישים כי יש להם כלים רבים יותר להגנה לעומת אימהות (55%).

עם זאת, נראה כי כשההורים עצמם נתקלים בביריונות, הם לא ממש ששים לנקוט פעולה כלשהי. כך עולה כי 40% מההורים לילדים קטנים פשוט מתעלמים מתוכן פוגעני כשהם נתקלים בו בעצמם, ורק 35% מדווחים להנהלת האתר או הרשת החברתית. לצידם, 8% פונים ישירות לפוגע, ו-17% מספרים לחברים ולמכרים. 10% מההורים שנתקלים בתוכן פוגעני כלל לא יודעים מה לעשות בנידון.

נתון אולי מפתיע מצביע על כך ש-65% מההורים מודים כי הם מכירים ויודעים כיצד ילדיהם משתמשים באינטרנט, כשהאימהות מפגינות ידע רב יותר לעומת האבות (72% לעומת 58%).

הסקר של איגוד האינטרנט הישראלי מראה עוד כי 49% מהישראלים מכירים אנשים שנפגעו באינטרנט. לטענתם, הפגיעה העיקרית היא פריצה לחשבון אימייל או פייסבוק (32%), לצד איומים ו/או אלימות מילולית (17%) או התחזות/גניבת זהות (14%). איומים נוספים הם הפצת תמונות ללא אישור (12%), הונאה כספית (9%) והטרדה מינית (8%).

עם זאת, יש גם דרך הפוכה ומרגיעה יותר לקרוא את נתוני הסקר. כך עולה כי 40% מהישראלים חשים בטוחים במידה רבה בשימוש באינטרנט, וכי 68% כלל לא נתקלו בביריונות ברשת בשנה האחרונה. עוד נתון מרגיע יחסית מראה כי 51% מהישראלים כלל לא מכירים מישהו שנפגע מביריונות ברשת.

יוזמת הסקר ומנהלת עמותת איגוד האינטרנט הישראלי, עו"ד מי-טל גרייבר-שוורץ, מציינת כי "אנחנו לא יכולים לתאר היום את חיינו ללא אינטרנט, אך העלייה בהיקף הפגיעות ובעיקר החשיפה שלהן בכלי התקשורת מובילות לכך שהמודעות לתופעות הלוואי של הרשת גוברת, ואנו עדים לכך בתוצאות הסקר".

לדבריה, "אני מאוד שמחה שההורים מבינים את החשיבות של פגיעות בשימוש ברשת, וקוראת להם להמשיך ולהגביר את נוכחותם ומעורבותם בכל הנוגע להרגלי הגלישה של ילדיהם ברשת".

בריונות ברשת
 בריונות ברשת