אפשר להפיק מהגז הרבה יותר

חברות ועובדים ישראליים צריכים לקבל נתח גדול ככל שאפשר

כמה ערך מוסף יצרו למשק ההשקעות האדירות ב"תמר" וב"לוויתן" מעבר להוזלת מחירי האנרגיה ולתקבולי המסים? השאלה הזו חייבת להישאל עכשיו, לפני ש"הלוויתן" ייצא לדרך.

לרגל החתימה על מזכר ההבנות עם וודסייד האוסטרלית, חזר בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, לטון הממלכתי השמור אצלו למעמדים חגיגיים במיוחד. בעוד שבכירי דלק אנרגיה, גדעון תדמור ויוסי אבו, התמקדו בדבריהם בתרומה של וודסייד ל"לוויתן" ולענף חיפושי הנפט והגז, בחר הבוס לדבר דווקא על תרומתה הצפויה של וודסייד למשק הישראלי, ועל "עשרות המיליארדים" שתשקיע בישראל בשנים הקרובות.

אלא שדווקא בנקודה זו נדרש שינוי תפיסתי מרחיק לכת. מחובתה של המדינה לוודא כי חברות ישראליות ובעלי מקצועות ישראלים יזכו בנתח הגדול ביותר האפשרי מתוך יותר מ-20 מיליארד השקלים שוודסייד ושותפיה ישקיעו כאן בשנים הקרובות.

ישראל יכולה להפיק מהגז הרבה יותר מאשר הכנסות ממס ומתמלוגים. כמו בנושא הקרן הלאומית, גם בנושא הזה יכולה נורבגיה לשמש לנו דוגמה. המדינה בת 4.5 מיליון התושבים ניצלה את הפקת הנפט שגילתה בים הצפוני כדי להכשיר כוח אדם מיומן שהתמחה בעבודה לצד החברות הבינלאומיות שקדחו במעמקי הים.

בתוך 20 שנה הצמיחה נורבגיה מאפס תעשייה שלמה של שירותי נפט וגז. מדובר במאות חברות שפיתחו מומחיות בתחומים כמו הנדסת קידוחים, הקמת תשתיות ואסדות, תכנון פרויקטים ועוד. זוהי תעשייה מוטת ייצוא שתוכל להמשיך לשגשג הרבה אחרי שמאגרי הגז והנפט של נורבגיה יתרוקנו. מספר המשרות שהרוויח המשק הנורבגי מוערך בעשרות אלפים וכבר היום מייצרת תעשיית שירותי הנפט במדינה יותר ערך מוסף מתעשיית הקידוחים וההפקה.

נהגי מוניות וטייסי מסוקים

בנובל אנרג'י, המפעילה את מיזם הפקת הגז ממאגר "תמר" שהחל באפריל 2013, מתגאים בכך שמרבית העובדים המועסקים במתקני ההפקה וההזרמה הם ישראלים. נובל ושותפיה אוהבים להזכיר שפיתוח המאגר היה פרויקט התשתיות הגדול ביותר שבוצע בישראל אי פעם - כ-3.5 מיליארד דולר. אבל כמה מתוך המיליארדים האלה הגיע לכיסים של יזמים, חברות ובעלי מקצוע ישראליים? את התשובה לשאלה הזו לא הצלחנו לקבל.

חברות ישראליות המתמחות בשירותי נפט לא קמו כאן כתוצאה מתגליות הגז. המרוויחים העיקריים מהמיליארדים שהושקעו פה עד היום היו ספקי שירותים "נחותים" כמקובל במדינות עולם שלישי, כמו נהגי מוניות, טייסי מסוקים וספקי שירותי נמל.

חברות רציניות שביקשו לקחת חלק בפיתוח "תמר" ידעו שהכתובת לפניותיהן לא נמצאת בישראל אלא ביוסטון שבארה"ב, שם ממוקם מטה המשרדים של נובל אנרג'י.

וודסייד הקפידה עד היום לשמור על פרופיל נמוך מאוד בישראל. צוות של 6 עובדים בראשות סגן נשיא החברה גרג מוגן נמצא כאן ומחפש משרד זה מספר חודשים, אך אפילו יועץ תקשורת עדיין לא נשכר.

בוודסייד מבטיחים כי לאחר שייחתם ההסכם הסופי הם ירחיבו את הפעילות שלהם כאן באופן דרמטי. שם, בשונה מנובל, מדברים גם על קליטת מהנדסים ישראלים ועל רכישת ידע וטכנולוגיה מחברות ישראליות.