תושבים בקרית אונו נקראו למגן מרתפים מחשש לזיהום

מאות בתי אב נקראו לאטום מרתפים ביריעות מיוחדות מחשש לדליפת גז, שמקורה על פי החשד בפעילות תעשייתית של צה"ל בבסיס תל השומר

עיריית קרית אונו קראה בשבועות האחרונים למאות בתי אב בדרום-מערב העיר לנקוט בפעולות למיגון מרתפים וחללים תת קרקעיים מפני חשש לנדיפות של גזים רעילים. מדובר בפעולות שעליהן המליץ המשרד להגנת הסביבה בעקבות זיהום שהתגלה באחרונה בקרקע שבאזור זה, ועל פי החשד, מקורו בפעילות תעשייתית של צה"ל בבסיס תל השומר.

כפי שפורסם ב"גלובס", מדובר בזיהום קרקע חדש, שנחשף במסגרת בדיקה שהזמינה חברת נדל"ן שמעורבת בתוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה באזור. הבדיקה נעשתה בידי חברת טופ יועצים והנדסה, וסקר קרקע שעשו מומחים מטעמה חשף ריכוזי מזהמים בגז הקרקע, שעולים על הערכים המקובלים בישראל. במשרד להגנת הסביבה מזהירים כי ריכוזים אלה עלולים לסכן את השוהים בחללים תת קרקעיים באזור. חלק מהחומרים שנמצאו בקרקע ידועים כמסרטנים במצב של חשיפה ממושכת אליהם.

לדברי ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל, "נקטנו במהירות בשורה של פעולות, העברנו לתושבים הנחיות באמצעות הפייסבוק ומסרנו להם הודעות דרך מערכת החינוך. בין השאר, המלצנו לאוורר חללים תת קרקעיים ולא לישון בהם". במקביל, סיפר גל ל"גלובס", כי בעקבות ממצאי סקר הקרקע הקצתה העירייה כ-150 אלף שקל כדי לקיים בדיקה של מומחים לגבי נדיפות של גזים בחללים תת קרקעיים בבתי ספר ובגני ילדים בדרום מערב העיר. לדבריו, תוצאות הבדיקה הועברו לעיון ולניתוח הגורמים המקצועיים במחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה.

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי פעולות המיגון המומלצות באזור פשוטות לביצוע, וכוללות איטום הרצפות והקירות ביריעות מיוחדות ובאוורור חללים תת קרקעיים. לדברי מנכ"ל חברת אדירים, דוד תבור, שבונה חלק מהשכונה החדשה "שער הקריה", פעולות האיטום כבר נעשות במסגרת הליכי הבנייה. "בעוד כשנה, כשנסיים חלק מהבנייה, נהיה למעשה היחידים באזור זה שמבצעים מראש פעולות ייעודיות למניעת נדיפות של גזים בחללים תת קרקעיים, והבניינים שלנו יהיו מוגנים על פי כל ההנחיות המקצועיות בפיקוח מלא ויסודי של מומחים שנשכרו על ידנו", אמר ל"גלובס".

לדברי תבור, "חלקים גדולים באזור בקעת אונו מזוהמים בגזים כאלה, שמקורם בחומרים שחדרו אל הקרקע במשך שנים ארוכות. ברגע שנודע לנו על כך, מבדיקה שהזמנו בעצמנו, פנינו למומחים בבקשה לקבל הנחיות מפורטות לביצוע הפעולות הנדרשות, וקיבלנו תוכנית שמתבצעת בשטח ומתועדת מדי שבוע. הפיקוח על ביצוע עבודות האיטום נעשה בידי חברת טופ יועצים והנדסה, שהיא חברת מקובלת ומוערכת על ידי המשרד להגנת הסביבה", אמר.

במחוז תל אביב של המשרד להגנת הסביבה חושדים כי מקור הזיהום הוא הפעילות התעשייתית של צה"ל במרכז השיקום והאחזקה שלו (מש"א) שבמתחם המחנות בתל השומר. באתר זה מתקיים, בין השאר, ייצור טנק המרכבה. בצה"ל טענו לפני מספר שבועות כי הטענות לזיהום לא מוכרות לו.