הרפורמה בתכנון ובנייה תכלול מתווה לדיור בר-השגה

מדובר בפעם הראשונה שכללים הנוגעים לדיור בר-השגה ייקבעו בצורה מפורשת, מה שיאפשר לעיריות לקדם פרויקטים מסוג זה בשטחן

הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, "רפורמת הפרגולות", תכלול מתווה לדיור בר-השגה, כך הוחלט היום בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשותה של חברת הכנסת מירי רגב. מדובר בפעם הראשונה שכללים הנוגעים לדיור בר-השגה ייקבעו בצורה מפורשת, מה שיאפשר לעיריות לקדם פרויקטים מסוג זה בשטחן. יש לציין כי המתווה אליו הגיעו היום להסכמה בוועדת הפנים מתייחס רק לדיור להשכרה ולא מכירת דירות במחיר מפוקח.

על-פי המתווה אליו הגיעו הגורמים השונים להסכמה במהלך הדיונים, בכל תוכנית הכוללת למעלה מ-100 יחידות דיור חדשות תהיה חובה לכלול 20% דירות קטנות. עוד על-פי הקווים המנחים, יינתן תמריץ לקבלנים ויזמים שיהיו מעוניינים ליזום בניית מבנה שכולו להשכרה וזאת כדי לקדם פרויקטים כאלה גם על קרקע פרטית. מדובר בהענקת זכויות בנייה נוספות בהיקף של בין 20% ל-80% מהזכויות המאושרות בקרקע בהתאם לגובה המבנה בתכנית המאושרת. למבנים אלה תוכנס הערת אזהרה בטאבו שהמבנה מיועד לדיור בהישג יד על מנת שלא ניתן יהיה למכור את הדירות לייעוד אחר בכל תקופת השכירות. חלק מהדירות ייועדו לשכירות רגילה וחלק לשכירות מפוקחת.

שכירות מפוקחת, כך על-פי ההחלטה שאושרה, תכלול דמי השכירות שיעמדו על 80% מגובה שכר דירה בשוק בהתאם להערכת שמאי ממשלתי. השוכרים יוכלו לגור בדירה בשכר דירה קבוע ל-3 שנים שיוצמד למדד, עם אופציה להארכה שתסתכם סך הכל בתקופה של 10 שנים.

הסעיף המתייחס לדיור בר-השגה ברפורמה קובע גם כי הממשלה תקבע מדי שנה יעד לבניית דירות להשכרה ארוכת-טווח בהישג יד במימון ממשלתי. במידה והמדינה לא תעמוד ביעד, יועבר המימון לקרן להתחדשות עירונית לטובת הציבור.

יש לציין שההבנות שהושגו מתייחסות לדיור להשכרה בלבד כאשר בכל הקשור למכירת דירות בהישג יד לא התקבלה כל החלטה ונושא זה לא מופיע נכון לעכשיו ברפרומה.

יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב, אמרה היום כי "לראשונה ממשלת ישראל מקבלת אחריות על דיור בר-השגה וממלאת את תפקידה הבסיסי - לאפשר דיור במחיר סביר לכל אזרח".

בינת שוורץ, מנהלת מנהל התכנון המשרד הפנים, אמרה כי "לראשונה הממשלה מתייצבת בחזית תחום דיור בר-השגה ולא יזמים פרטיים. לממשלה תהיה חובה החוק לעמוד ביעדים ולשוק הפרטי לא תהיה הטלת חובה אלא מתן תמריצים. כמו כן הרשות המקומית תהיה מעורבת באופן פעיל בתהליך".

ח"כ דב חנין ציין כי מדובר בצעד בכיוון הנכון אך אמר כי זהו עדיין לא דיור בר-השגה. לדבריו, "גם מחיר השכרה שהינו מופחת בכ-20% ממחיר השוק עלול להיות גבוה מדי לאוכלוסיות חלשות וכאשר עוסקים בדיור בהישג יד יש להתאים את המחיר להכנסת דייר השוכר".

ח"כ איציק שמולי אמר: "כיום זוגת צעירים אינם יכולים לקנות דירה. אסור לוותר על דיור בר-השגה גם שכירות וגם בקנייה".