קוקה-קולה ישראל חשודה שניצלה את כוחה המונופוליסטי

עפ"י החשד, קוקה-קולה ישראל התנתה את ההנחות על מוצרי קוקה-קולה ברכישת מוצרי טרה ■ בכירים בחברה נחקרו ברשות ההגבלים ■ ח"כ מרגלית: "מונופול שתוצאותיו הכספיות לא ידועות הוא מרשם בדוק לעליית יוקר המחיה"

רשות ההגבלים העסקיים פתחה בחקירה נגד החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), בחשד כי ניצלה את כוחה המונופוליסטי בתחום המשקאות והפרה את המגבלות החלות עליה כמונופול - כך נודע ל"גלובס". ‏

בשבועות האחרונים ניהלה רשות ההגבלים חקירה סמויה נגד קוקה-קולה ישראל. החקירה הפכה לגלויה ביום שני השבוע, וככל הידוע זומנו לחקירה שורה של בכירים בחברה.

על-פי החשד, קוקה-קולה ישראל ביצעה התניות צולבות. במסגרת זו קידמה החברה את מכירת מוצרי טרה באמצעות התנאים המסחריים על מותגי המונופול של החברה ובראשם המותג קוקה-קולה.

החשדות לכאורה מיוחסים לפעילותה של קוקה-קולה ישראל הן בקרב רשתות השיווק והן בקרב השוק המוסדי, כמו למשל ברשתות הקפה.

כך למשל, על-פי החשד, החברה התנתה את מתן ההנחות על מותגי קוקה-קולה ברכישת מוצרי טרה. לחילופין, החברה איימה לכאורה על גורמים בשוק המוסדי כי אם לא ירכשו את מוצרי טרה, לא יקבלו הנחות על קוקה-קולה.

איציק תמיר משמש כמנכ"ל קבוצת קוקה-קולה ישראל, ורוני קוברובסקי הוא נשיא הקבוצה.

קבוצת קוקה-קולה ישראל היא חברה פרטית הנמצאת בבעלותו של מוזי ורטהיים. הקבוצה מחזיקה בבעלות מלאה על החברות טרה, פריגת, נביעות ומבשלות בירה ישראל המשווקת את מותגי הבירה קרלסברג, טובורג, סטלה ארטואה, גינס ועוד. בנוסף, לקבוצה יש פעילות ברומניה הן בתחום המשקאות והן בתחום מוצרי החלב עם המותג מולר.

קוקה-קולה היא השחקנית הגדולה ביותר בשוק המשקאות, ובקטגוריית משקה הקולה השחור יש לחברה מונופול מובהק. ‏

לפי נתוני סטורנקסט, בשנת 2013 החזיקה קוקה-קולה ישראל בנתח כספי של 6.8% בכלל שוק המזון והמשקאות, אחרי שרשמה היחלשות של 1.2% במכירות לצרכן. באותה תקופה כלל מכירות השוק עלו ב-3.9%. מי שגרר את הקבוצה להיחלשות היא חברת טרה, שלפי סטורנקסט חתמה את אשתקד עם ירידה של 5.1% במכירות, במחירים לצרכן. ‏

אין זו הפעם הראשונה שרשות ההגבלים מנהלת חקירה נגד החברה המרכזית למשקאות. בחודש אוקטובר 2000 פתחה רשות ההגבלים בחקירה נגד קוקה-קולה ישראל בחשד שניצלה את כוחה המונופוליסטי לצורך שיווק המים המינרליים של נביעות.

החקירה נפתחה אז בעקבות תלונות שהגישו לרשות ההגבלים החברות טמפו ומי עדן. בתלונות נטען כי קוקה-קולה ישראל העניקה ארגז נביעות מתנה ברכישה של כמות מסוימת של קוקה-קולה, ובכך החדירה את המותג נביעות לרשתות השיווק.‏ בנוסף טענו המתלוננים כי החברה המרכזית הציעה לרשתות השיווק לקחת מהן את המים המינרליים של המותג המתחרה מי עדן ולהחליפם בנביעות.‏

רשות ההגבלים העסקיים סירבה להגיב להגיב לידיעה.

מקוקה-קולה ישראל נמסר בתגובה: "הטענות הנזכרות בידיעה לא מוכרות לנו. החברה מקדמת בברכה כל בדיקה של רשות ההגבלים העסקיים, איתה החברה נמצאת בקשר שוטף. החברה מקפידה על קיום כל הוראות חוק ההגבלים העסקיים הקפדה יתרה, ולא ידוע לחברה כי נפל איזשהו פגם במעשיה".

ח"כ אראל מרגלית (העבודה) מסר בתגובה: "מונופול שהתוצאות הכספיות שלו לא ידועות הוא מרשם בדוק לעליית יוקר המחיה. הצירוף של מונופול שיש לו גם ערוץ טלוויזיה, זו סכנה לדמוקרטיה".

ח"כ מרגלית הגיש הצעת חוק לפיה מובילי שוק בתחומם יחויבו לפרסם את הדוחות הכספיים לציבור. לדבריו, "זה לא יכול להיות שהציבור יודע כמה מרוויח בנק פועלי אגודת ישראל ולא יודע כמה מרוויח קונגלומרט כמו קוקה-קולה או טרה".

שוק המשקאות בישראל
 שוק המשקאות בישראל

אימפריה שמוכרת ביותר מ-5 מיליארד שקל בשנה / רקע

מי שעומד מאחורי פרת המזומנים הגדולה בישראל, האחראית ל-40% מכלל מכירות המשקאות בישראל, הוא מוזי ורטהיים, שגויס לקוקה-ישראל כשכיר ממש עם הקמתה, ב-1968, ושימש מנכ"ל שלה בין 1973 ל-1980.

הקמת הסניף הישראלי הייתה החזון של איל ההון היהודי-אמריקאי אייב פיינברג, שהיה מקושר לנשיא ארה"ב המנוח ג'ון קנדי. הוא ניסה להקימה כבר ב-1949, אך קיבל את הזיכיון רק כעבור 16 שנה. עם השנים רכש ורטהיים 25%-65% מהמניות משותפיו של פיינברג.

לאחר שפיינברג הלך לעולמו, ורטהיים רכש את מניותיו לפי שווי מוערך של כרבע מיליארד דולר.

קוקה-קולה ישראל הפכה את ורטהיים למיליארדר, ומאז עסקיו רק הלכו והתרחבו: יש לו החזקות בבנק מזרחי-טפחות, בזכיינית ערוץ 2 שידורי קשת, בחברת הנדל"ן אלוני חץ ועוד. ורטהיים מחזיק גם בקרקעות ברחוב יגאל אלון בתל-אביב (8 דונם) שבהן פעלו עד לפני כשנה מחלבות טרה ושוויין יותר מ-100 מיליון שקל. בשנת 2009 אישרה המדינה מענק לחברה בגובה 118 מיליון שקל כדי להעביר את המחלבות לפארק תעשיות נועם בדרום.

קבוצת קוקה-קולה מחזיקה בבעלות מלאה על החברות טרה, פריגת, נביעות ומבשלות בירה ישראל המשווקת את מותגי הבירה קרלסברג, טובורג, סטלה ארטואה, גינס ועוד. כמו כן, לקבוצה יש פעילות בינלאומית: היא זכיינית בירה טובורג בטורקיה, ויש לה מפעל ומערכת שיווק והפצה במדינה. הקבוצה פועלת גם ברומניה בתחום הבירות (קרלסברג) ובתחום מוצרי החלב (המותג מולר).

קוקה-קולה ישראל היא השחקנית הגדולה ביותר בשוק המשקאות, ובקטגוריית הקולה השחור יש לחברה מונופול מובהק.

לפי נתוני סטורנקסט, בשנת 2013 החזיקה קוקה-קולה ישראל בנתח כספי של 6.8% מכלל שוק המזון והמשקאות, אחרי שרשמה היחלשות של 1.2% במכירות לצרכן. באותה תקופה עלו כלל המכירות בשוק ב-3.9%.

מי שגרר את הקבוצה להיחלשות היא טרה, שלפי סטורנקסט חתמה את 2013 בירידה של 5.1% במכירות, במחירים לצרכן.

לפי הערכות, מחזור מכירותיה של קוקה-קולה ישראל עומד היום על יותר מ-5 מיליארד שקל בשנה. דוחותיה הכספיים לא פורסמו מעולם, אך בשוק מעריכים כי החברה נהנית מרווחיות גבוהה במיוחד, והרווח הגולמי עומד על כ-50%.

בשנים האחרונות ורטהיים אינו פעיל בקוקה-קולה ישראל אך מעודכן בכל המתרחש בה. ב-2012 העביר בפועל את המניות לילדיו - דודי ורטהיים קיבל 63% מהמניות, ששוויין הוערך ב-2.5 מיליארד שקל; ויתרת המניות, בשווי של כ-1.5 מיליארד שקל, עברה לבת דרורית. ורטהיים הכתיר את בנו ליורשו בקבוצה. הבת תפסה את המושכות בזכיינית קשת.

האדם החזק היום בקבוצה הוא רוני קוברובסקי, נשיא קוקה-קולה ישראל, שנחשב מנהל דומיננטי, ועל פיו יישק דבר. הוא מחזיק במניות בנביעות ומבשלות בירה בינ"ל, ולפי הערכות הוא מזיק באופן ישיר ב-15% ממניות חברת הבירה ברומניה. לפי הערכות, שווי ההחזקות הכולל של קוברובסקי עומד על 90-100 מיליון שקל.