הצעת חוק חדשה מתיימרת לחולל מהפך בהשכרת הדירות

חה"כ חיליק בר, סתיו שפיר ואורלי לוי-אבקסיס מקדמים הצעת חוק להסדרת שוק השכירויות בישראל ■ ההצעה קובעת בין היתר כי משכירי דירות לא יוכלו להעלות שכ"ד ביותר מ-2% בשנה, והשוכרים יוכלו לדרוש חוזי שכירות ל-3 שנים

הצעת חוק חדשה שתקודם בכנסת מתיימרת להסדיר לראשונה את שוק השכרת הדירות בישראל ולהגן על השוכרים תוך עיגון זכויותיהם. את ההצעה הגישו חברי הכנסת חיליק בר (העבודה), סתיו שפיר (העבודה) ואורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו).

ההצעה מגדירה לראשונה מהי דירה ראויה למגורים וקובעת בחוק כי על דירה להכיל מים זורמים, פתחי אוורור ונקודות גישה לחשמל. כמו כן ההצעה תעודד השכרת דירות לטווח ארוך והגבלת בעלי הדירות בבואם להעלות את שכר הדירה. לפי ההצעה, יוכל השוכר לדרוש חוזה ל-3 שנים עם הגבלה על עליית שכר הדירה באופן כזה שבעל הדירה לא יוכל להעלות את שכר הדירה יותר מפעם אחת בשנה ויותר מ-2% בכל העלאה.

עוד קובעת ההצעה כי אם הוזמן מתווך על-ידי בעל הדירה, הוא ישלם מכיסו את דמי התיווך ולא יגלגל אותם על השוכר. נוסף על כך, בעל הבית יהיה אחראי על תיקונים ושיפוצים בדירה אם נדרשים כאלה. ההצעה מסדירה גם את המועד בו יכול בעל הדירה לפנות את השוכר, את התנאים באם הבעלות על הנכס עוברת לאדם אחר ומהי הפרת חוזה.

בר, שפיר ולוי-אבקסיס מתכוונים להקים בכנסת שדולת שוכרים בפעם הראשונה, שתושק ב-5 במארס, על מנת לפעול לקידום הצעת החוק.

"בתור שוכרת דירה שיודעת מה זה לשלם שכר דירה מדי חודש ואיך להתחנן לבעל הבית שישלם על אינסטלטור כשהבית מוצף אחרי הגשם הראשון, אני רואה בהסדרת שוק השכירות שליחות ראשונה במעלה", מסרה שפיר. "ישנם 2 מיליון שוכרים בישראל שאף אחד לא דואג לזכויותיהם והגיע לשים סוף לטירוף הזה. אני מזמינה את כל שוכרי הדירות שסובלים מהטירוף הזה על בסיס יומיומי, להגיע לכנס הראשון של שדולת השוכרים".

בר הוסיף כי "החוק הזה רלוונטי מתמיד כיוון שקניית בית היום היא דבר בלתי אפשרי כמעט ומצריכה לפחות 12 שנות עבדות וכ-150 משכורות חודשיות בממוצע, ולכן שוק השכירות הופך לחיוני, גדול ורלוונטי יותר. לצערי היום שוק השכירויות הוא ג'ונגל פרוץ ומערב פרוע. החוק שלנו בעצם מבקש לעשות סדר בבלגן ולהסדיר את השוק הגדול הזה. שדולת השוכרים הראשונה שהקמנו בכנסת היא הזדמנות אמתית להשמיע את קולו של ציבור השוכרים והמשכירים".